Auteur |
Bericht |
rgeerse
|
924 diesel
Hallo allemaal!
ik weet dat dit onderwerp vloeken in de kerk is, maar ik post t toch.
Ik zou graag een porsche diesel maken. Waarom is dan jullie vraag. Ik ben sinds enige tijd bezig met mijn vw jetta I. Ik heb deze van benzine/automaat omgebouwt naar turbodiesel/schakelbak. Aangezien ik slaolie rij en t karretje wegenbelasting vrij is, is dit super goedkoop rijden. Ook hebben de 1.6 td vw blokkies een aardig potentieel en kunnen makkelijk meer dan 100 pk halen. Maar goed een jetta is geen porsche uiteraard.
Wat ik wil is graag een 924 of 944 diesel maken. Waarom?
1. porsche
2. achterwielaandrijving
3. goedkoop wegenbelasting vrij diesel/slaolie rijden
4. licht en goede stroomlijn
Nu weet ik dat een 924/944 veel onderdelen met vw gemeen hebben.
Als het goed is heeft de 944 een 5 versnellingsbak uit een 5 cilinder audi. Hierop past een 2.0 td uit de audi 100. Deze is echter zeer schaars.
Wat ik wil is eemn 4 cilinder vw/audi blok erop zetten.
De 924 heeft dacht ik een andere versnellingsbak. Mijn vraag: passen hier ook andere vw blokkies op? En kan je met een vw blok toe of moet je echt een schuingeplaatst audi blok hebben?
Btw ik heb eenmaal een 924 gezien met 1.6 diesel blok. De eigenaar wist er helaas niets over de wijze van inbouwen te vertellen
Ik ben benieuwd naar de reacties en ook naar de ongetwijfeld afkeurende reacties!
Groetjes van Ruben
|
09 maart 2006 17:27 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Een 924 (eerste type) heeft -inderdaad- nog wel wat VW-onderdelen, maar de 944 al veel minder. Dat zou hetzelfde zijn als dat je zou stellen dat in een 911 uit 1980 ook heel veel kever-onderdelen zitten...
Dat is -dus- niet waar.
Uiteraard zijn er onderdelen die onderling uitwisselbaar zijn, maar dat geld voor heel veel auto's, merken en onderdelen...
Ik vind het wel een spannende onderneming!
Vraag is alleen of het niet nóg goedkoper zou zijn (en legaler) om een 924 om te bouwen naar gas...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 maart 2006 17:37 |
|
|
rgeerse
|
Snelle reactie!
nee ik begrijp dat niet alles zo maar uitwisselbaar is.
Of t goedkoper is; de omkeuring van brandstof bij de rdw zal wel duurder zijn dan gas. Er bestaat namelijk geen typegoedkeuring voor een porsche diesel. Dus dan moet je, als je onder het oorspronkelijke vermogen blijft, een keuring doen in lelystad a 350 euri. Dus das niet goedkoop. Ik denk dat je voor gas 75 euro kwijt bent aan omkeuren (dat was ik namelijk ook kwijt voor de jetta).
Maar ben je eenmaal slaolie aan t rijden dan wordt t al snel goedkoper dan gas. In mijn geval bv.
Jetta rijdt 1:20 op slaolie. De slaolie prijs is 49 cent bij de Dirk vd Broek.
Kom je op 0,5 euro per 20 km.
Jetta op gas rijdt 1:8 (denk ik) a 53 cent per liter dus dat is 2,5*53 cent= ca 1,32 per 20 km.
Let wel; de auto is wegenbelasting vrij.
Wel goedkoper dus
|
09 maart 2006 17:51 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik herinner me nog een draadje over een P. met gas.
|
09 maart 2006 17:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... zolang ze je niet staande houden en accijns over de sla-olie laten betalen
BTW je kan ook een kant en klare Porsche met diesel motor kopen
|
09 maart 2006 17:56 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Alleen de stroomlijn, die is minder. Is wel een cabrio
|
09 maart 2006 18:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Als je je er meer in verdiept dan kom je er achter dat de versnellingsbak achterin zit en de motor voorin.
Dus maakt het niet uit welke motor je neemt. Maar als je de motor neemt van een VW transporter uit 1986 heb je de motor welk meteen onder de goede hoek liggen.
Er rijden wel meer 924's met een VW Turbo diesel
Houdt ook rekening dat je de autop moet laten omkeuren naar een diesel voertuig. Doe je dat niet moet je elk jaar voor de Apk even de originele motor monteren.
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 maart 2006 19:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Dat JIJ je notabene laat verleiden om antwoord te geven op een diesel (lees: Die Ezel) vraag
|
09 maart 2006 20:01 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ik zeg het dan nog maar één keer:
Gas is om op te koken!
en
Slaolie is om te bakken!
Echte mannen rijden 98-er peut!
(echte kerels sjere zich neet elektriesj!)
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
09 maart 2006 20:33 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik heb altijd met heel veel plezier in golfjes turbo diesel gereden, kost inderdaad geen drol.
Moet zoals Renntech schrijft prima kunnen; maar wel laten keuren en op kenteken laten aanpassen. Zou vooraf wel even checken of ze moeilijk doen met typegoedkeuring.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
09 maart 2006 20:48 |
|
|
horn
PF #57
|
gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 maart 2006 20:56 |
|
|
Gewoon Joost
911 Carrera '87Steenwijk
|
@ thijzer
wat is mannelijk aan euro 98???
met een LPI gas systeem merk je niet eens dat je op gas rijdt, zo mooi gaat dat.
Slaolie of koolzaadolie is voor een transport bedrijf een mooie oplossing, om goedkoper goederen te vervoeren.
dus sorry dat ik het zeg maar vind het een beetje dom antwoord van je
groetn joost
_________________________________________ www.Renntech.info
|
09 maart 2006 22:59 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Dûûh!
Natuurlijk slaan die twee uitspraken nergens op, maar het bekt zo leuk. Ben groot voorstander van rijden op ecodiesel zoals koolzaad- en zonnebloemolie. De netto CO2 uitstoot is zelfs negatief wanneer je gewassen speciaal voor dit doel aanlegt.
En van aardgas hebben we nog een hele hoop, dus waarom benzine blijven kopen van mensen die de hele dag in een pyama met een theedoek op de kop lopen?
Dus gassen met die bak, karren met die handel en koken kan ook op elektrisch, dus er is nog hoop voor de Prius-rijders.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
10 maart 2006 1:44 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 maart 2006 8:10 |
|
|
rgeerse
|
Ja dat begrijp ik. Maar ik neem aan dat er een verbinding tussen bak en motor bestaat dmv een cardan. Past ieder blok dan op de cardan? Ik dacht dat dit ook voor de audi blokken geldt. En geldt dit voor zowel 924 als 944?
Ken je deze mensen ook. Of heb je een url?
Alvast bedankt! Ook voor de overige reacties!!
Gr,
Ruben
|
10 maart 2006 9:56 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Negatieve CO2 uitstoot Die CO2 zat al in de lucht hoor dus laten we zeggen CO2 neutraal. En elektrisch wordt hier (en Hollande) voornamelijk met aardgas opgewekt dus....
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens....
mvgr.
Roi (die de wagen nu al vanaf begin november 2005 in de winterstalling heeft staan )
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
10 maart 2006 12:28 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Netto CO2 uitstoot kan wel degelijk negatief zijn. Als de gewassen lang genoeg hebben gestaan, hebben ze meer CO2 omgezet in O2 dan er uiteindelijk vrijkomt bij de verbranding. Komt ook omdat een deel van de omgezette CO2 niet ten goede komt aan de verbranding en dus niet wordt uitgestoten.
Dat we elektriciteit opwekken in Stoom- en Gas centrales is eigenlijk jammer. Er zijn mogelijkheden zat om schoner energie te produceren, zelfs decentraal in sommige gevallen. Ik heb bij een komkommerkweker een Warmte Kracht Koppeling geplaatst tijdens mijn afstuderen. Hier werd de CO2 uitstoot... de kas ingeblazen! Die komkommers groeien dan als kool (bij wijze van spreken, want dat kan niet want dan zouden het komkolen heten... ).
Dus mogelijkheden zat lijkt me. Het waait genoeg, de zee neemt en geeft tijdens de getijden, de zon schijnt mijns inziens wat karig maar ja. Nu nog kernfusie en hoppekee.
Momenteel wordt hier in de buurt een oude mijngang aangeboord om warm water uit op te halen. Een haast onuitputtelijke bron van warmte die geen negatief effect heeft op ons milieu (behalve de vrijkomende warmte).
Off topic op dit moment... Fijn weekend.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
10 maart 2006 16:42 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Maar dat "lange" staan gebeurt nou net niet bij de productie van koolzaadolie en zonnebloemolie. Blijft de primaire bron toch gas en het is mijns inziens belachelijk dat er primair t.b.v. plantjes sneller te laten groeien en ondernemers winst te laten maken er kostbaar gas wordt verbruikt.... (wat dat is toch het doel van een tuinder / iedere ondernemer). Decentrale opwekking an sich Tegen welke prijs....je weet waarschijnlijk dat dat voorlopig qua kosten nog niet uitkan.
Positief maar helaas erg plaatselijk en vaak niet om te zetten in hoogwaardige (lees: chemisch gebonden) energie.
Off topic idd. en ook een fijn weekend toegewenst.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
10 maart 2006 19:20 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Zolang porsche ze niet af-fabriek levert vind ik het goed.
Al heb ik zo'n vermoede da de kjenne over een aantal jaren ook met een zelfverbrander te verkrijgen is........
Maar een 924/944 met diesel, ik vind 't wel humor
|
15 maart 2006 13:55 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ach, de V8/V10 TDI met roetfilter? Motorruimte goed isoleren ivm. geluid... Geen mens die het doorheeft, zeker niet qua snelheid
|
15 maart 2006 14:47 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
correctie, het maakt wel uit.
een benzine bak heeft andere verhoudingen dan een dieselbak
dat lukt misschien nog in lage versnellingen, maar snelweg , hoge versnelling, zul je maar beter geen tegenwind hebben...
of bergop...
diesels hebben hun koppel onderin , benzine bovenin ( historisch gezien toch , nieuwere benzine motoren hebben het al beter geregeld onderin dan vroeger ) en de bak is dus daar voor ontworpen.
dan is er nog het koppel van de diesel zelf... als je een tdi op een 924 transaxle zet, dan geef ik geen cent voor de transaxle... die gaat er gegarandeerd aan... een tdi heeft teveel koppel onderin en dat schakelen wordt zwaar voor de bak, en de koppeling, de assen...
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
15 maart 2006 23:33 |
|
|
rgeerse
|
Hoi!
de verhoudingen zullen zeker anders liggen. Maar ik denk dat er nog mee valt te rijden. Het koppel van een 1.6 td zal ie nog wel trekken mits je m niet al t veel opvoert, dan trekt de koppeling t wschlijk niet meer. Een tdi was ik niet van plan, t zal sowieso nog wel een jaar duren voordat ik r aan ga beginnen Tot die tijd orienteer ik me nog.
Is de bak van een 924 wel uitwisselbaar met andere VAG bakken, het liefst een diesel bak dan? Ik kan m voortsellen dat dit niet het geval is omdat de aandrijving achterin ligt ipv voorin.
En weet iemand of het evt mogelijk is om een t4 (transporter) 2.4 blok op een bak van de 944 te zetten? Deze 2.4 is volgens mij namelijk de opvolger van de 2.0 5 cyl audi diesel die wel op deze bak zou moeten passen.
Ik hoor her wel weer!
Ruben
|
16 maart 2006 10:47 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
je kan best op http://www.924board.org/ es rond kijken
er is een volledig onderdeel voor engine swaps gaande van tdi's to V8's
een dieselbak achterop monteren , voor zover mij bekend zijn de VWbakken allemaal gemaakt om rechstreeks op de motor gemonteerd te worden... niet op een transaxle..
dan zou je de bak moeten aanpassen voor de transaxle montage
en nog opzien te hangen achterin... dan zit je nog met de schakel link
veel werk
ik heb er zelf aan zitten denken , voor mijn groene 924 , maar er wijselijk van afgezien.... je kan er beter gas on douwen, 't is minder werk, 't is niet onomkeerbaar... mijn groene is ondertussen verkocht , en kheb een 44 nu...
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
16 maart 2006 11:07 |
|
|