Auteur |
Bericht |
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Hoge olietemperatuur 964 C4 '89
Ik las hier al op het forum dat de temp meter zo rond de 9 uur positie hoort te staan. Nou, bij mij niet. Bij normaal rijden kruipt de naald richting 10 uur (laatste streepje voor het rode vlak). In de stad gaat 'ie voorbij het streepje. Bij stilstaan gaat soms het olielampje met bijbehorende toeter branden. Zodra ik ga rijden gaat het lampje direct weer uit.
Iemand een idee?
|
25 maart 2006 21:22 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
slaat de ventilator wel aan in het rechter voorscherm (olieloeler).
Want dit is echt te warm
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
25 maart 2006 21:37 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Ja check je oliepeil of ga naar een porschespecialist.
Is volgens mij echt niet goed hoor! Normaal als ik rij of het nou 80 of 200 is de temperatuur blijft keurig rond 8.00 uur. Bij lang stationair draaien of in de file loopt hij even op naar 9.00 uur. Komt hij daarboven, gaan de oliekoelers aan de slag en loop hij weer terug.
Heb je de olie al gepeild????, is de oliedruk tijdens het rijden goed??
|
25 maart 2006 21:40 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Geen idee. Moet je deze horen draaien? Staat 'ie altijd aan of alleen als de motor te warm wordt?
|
25 maart 2006 21:41 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Hoge olietemperatuur 964 C4 '89
Dit is echt veel te hoog. Bij mijn 964 (en bij mijn vorige) blijft de temp. tijdens het rijden onder de 8 uur, tenzij er echt op snelheid wordt gereden.
|
25 maart 2006 21:54 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Het oliepeil is goed en de oliedruk ook. Volgens mij was de temp een tijdje geleden veel lager; zo rond "8 uur"
|
25 maart 2006 22:13 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Ik gok ook op een kapotte oliekoeler rechtsvoor... want die temp is echt veel te hoog (die haal ik nog niet eens in de file met 30 graden buiten). Normaal is inderdaad rond de 8 uur, afhankelijk van de temp buiten en de snelheid die je rijdt.
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
25 maart 2006 22:18 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Wat kost zo'n geintje?
|
25 maart 2006 22:29 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
25 maart 2006 22:37 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Ja, en?
|
25 maart 2006 23:11 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
de schade bij niet vervanging van de olie koeler is waarschijnlijk een stuk hoger.....................
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
25 maart 2006 23:16 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Dat lijkt mij logisch. Ik ben alleen bij benadering benieuwd wat zoiets kost.
|
25 maart 2006 23:17 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Pon Porsche prijs (ik lees voor van factuur): voorsch.weerstand oliekoeler blower vervangen (993/964) EUR 169,20 ex btw
Valt mee
|
25 maart 2006 23:19 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Dat valt zeker mee. Maandag even met Wittebrug bellen. Ik heb geen zin om met de Hoekschewaardrit met een P in puin te staan.
|
25 maart 2006 23:21 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Dit is volgens mij enkel de prijs voor de weerstand, en niet voor de oliekoeler. Het probleem, kan daardoor wel opgelost zijn.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
25 maart 2006 23:24 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Ik hoop dan dat het alleen die weerstand is. Het moet in ieder geval opgelost worden. Van een naald die steeds richting rood kruipt word je helemaal gek!
|
25 maart 2006 23:25 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Is dit gewoon een oliekoeler met een ventilator?
Dan kun je beter eerst testen of de fanmotor het wel doet.
Gewoon doorverbinden dus. Gaat ie dan draaien even warm rijden en de fan aan zetten. wordt ie koel weet je zeker dat de tempsensor niet werkt.
Lijkt mij gewoon een Brezan deel dat je zelf kan vervangen.
|
26 maart 2006 0:02 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Zou het niet gewoon de thermostaat net voor het rechter AHTERwiel kunnen zijn?? Voordat de fan van de oliekoeler bij het rechter VOORwiel aanspringt moet daar wel eerst hete olie komen. Als de thermostaat niet of nauwelijks werkt, zal het daar bij de koeler niet echt (te)warm worden. Of praat ik nu onzin?
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
26 maart 2006 20:24 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
zoals ik het hoor is het de olie thermostaat net voor het achterwiel.
deze laat de olie niet door naar de olie koeler en gaat dus ook niet aan.
deze kost best een paar centen ik dacht €300 er zijn ook revisie setjes die
kosten rond de €80.
heb het zelf ook gehad en heb toen een gebruikte bij van zweeden gekocht.
Ik heb pas een nieuwe nieuwe gekocht via e bay altijd makelijk.
anton964
|
26 maart 2006 20:46 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Hallo René2,
Temp is idd. veel te hoog moet je wat aan doen.
Denk eveneens dat het eerder aan de thermostaat ligt die -zoals geschreven- net voor het rechter achterwiel is gepositioneerd.
Hmmmmmmmm........het onderdeel zelf kost € 35,85 (ex btw) dus vangen ze toch aardig wat voor montage..moet wel zeggen dat ie lastig te bereiken is.
Trouwens dit kun je heel makkelijk zelf testen. Even een jumpertje (draadje) zetten over poort 87 en 30 van relais 04 (te vinden voor in de kofferbak) en dan draait de fan op hoog toeren en de jumper over 87c en 30 c geeft laag toeren olie koelerfan. Reageert ie bij deze laatste schakeling niet dan is de voorschakelweerstand kapot.
(hetgeen bij mij het geval is bij de condensor fan van de airco, nog geen tijd gehad om het ding te vervangen Is trouwens exact dezelfde weerstand).
Ook de weerstand v/d. oliekoeler temperatuursensor is ook- relatief- makkelijk te checken. Dit kan op pin G12- G18 van de 35-polige connector achterop de airco/verwamingsbedienings unit (moet je wel dat gereedschap hebben waar je oude Blaupunkt radio's kunt uitbouwen).
Weerstand moet bij:
* 60 °C ongeveer 3.6 - 4.0 kilo Ohm zijn;
* 85°C ongeveer 1.4 - 1.6 kilo Ohm zijn;
* 100°C ongeveer 0.9-1.0 kilo Ohm zijn.
Net even de garage in gerend -notitie zoeken en tadaah: bij 5°C is het ongeveer 44.7 kilo Ohm. (ongeveer een week geleden nog gemeten.)
Of je moet je rechtervoorwiel eraf halen en de wielkast bekleding verwijderen dan kun je de weerstand direct op de sensor zelf meten.
Succes,
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 26 maart 2006 23:24, in totaal 4 keer bewerkt.
|
26 maart 2006 22:32 |
|
|
René2
964 C4berkel en Rodenrijs
|
Ik had al gezien dat er 2 dezelfde relais in de zekeringenkast zitten. Ik heb deze evben verwisseld, je weet maar nooit. De temperatuur bleef gewoon oplopen. Ik zal dat doorverbinden even uitproberen.
Waar zit trouwens die schakelweerstand?
Bedankt.
|
26 maart 2006 22:56 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Uit een ander topic van mij ff een pic gejat:
Het ding zit -zoals je op deze foto tegen de oliekoeler aankijkt- rechts achter de rechtse olieleiding. Is gemonteerd met m6 x 20 op en door het alu plaatje heen (zie je links van de aansluitingen op de oliekoeler en loopt naar rechts door richting bumper). En vergis je niet.......het is behoorlijk diep naar achteren en erg smal. Heeft ook geen zin lampen uit te bouwen want dan kom je weer andere obstakels tegen. Volgens mij mot je de bumper der af hebben wil je er fatsoenlijk bij kunnen. Maar wie weet heeft iemand anders hier op het forum daar nog een idee voor...
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
26 maart 2006 23:17 |
|
|