| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Met de vlam in de pan (pijp)
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=8293
Pagina 1 van 2

Auteur:  knotski [ 06 apr 2006 10:29 ]
Berichttitel:  Met de vlam in de pan (pijp)

Zoo,

gisteravond was weer zo'n prima gelegenheid om mijn bijna oldtimer van stal te halen. Lekker weer, weinig wind en veel zin.
Daarnaast had mijn broer een Honda CBR600 gekocht, welke uitgeprobeerd moest worden. Met volgwagen wel te verstaan ;-)

Factsheet :D :
Een slordige 1188 (leeggewicht) + 85 (ik) + 50 (peut) = 1323kg op 231 pk's, of wat daar ook van over mag zijn na al die jaren...0.15pk per kg zeg maar welke achter een fiets aanrijdt van: 180kg + broer incl peut (90kg)met iets meer dan 100pk. (dik factor 3 in de + dus)

Uiteraard kansloos op het rechte stuk, maar in de bochten was het nog goed hard wegrijden! Leuke bijkomstigheid was dat bij flink doortrekken en schakelen bleek dat er :shock: VLAMMEN uit de pijp bij mijn P verschenen! (voor mij onzichtbaar)

Geen knal gehoord, maar broer was duidelijk onder de indruk toen ie bij het eerst volgende stoplicht naast mijn raam verscheen.
En van de acceleratie nog van zo'n oude wagen + het gebulder toen ie erachter reed icm met de voorgenoemde vlammen.


Iemand een id hoe dat komt en belangrijker nog, of het schadelijk is/kan zijn? Vlammen uit de pijp?

Auteur:  MichM3 [ 06 apr 2006 10:37 ]
Berichttitel: 

zou me er ni teveel van aatrekken...waarschijnlijk een beetje onverbrande benzine die in de hete uitlaat spontaan tot ontbranding komt...heel mooi voor de achterliggers:-)

Een ander verhaal wordt het natuurlijk als je merkt dat je P onregelmatig draait (probleem bij ontsteking) en daardoor geregeld vonkt in de verkeerde cilinder...maar als ik het goed begrijp is je P 100% ok en zal het wel te maken hebben met het eerste:-)

Auteur:  Rob Herfst [ 06 apr 2006 10:38 ]
Berichttitel: 

Levensgevaarlijk! :lol: :wink:

Afbeelding

Auteur:  Double G [ 06 apr 2006 10:38 ]
Berichttitel: 

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
:lol: :lol: :lol:

Auteur:  patrick911 [ 06 apr 2006 10:39 ]
Berichttitel: 

Zag dit vorig jaar op het circuit bij Zandvoort ook bij verschillende Porsches. Volgens mij (maar ik ben geen expert) geeft dit aan dat er nog een te rijk mengsel uit je uitlaat komt. Volgens mij is in ieder geval je verbruik nu erg hoog. :wink:
Of het kwaad kan?? Geen idee.

Auteur:  911-lover [ 06 apr 2006 10:54 ]
Berichttitel: 

Was dit niet gemaakt zodat men niet te kort op je kon rijden in het verkeer :twisted: :lol:

ps:Wel mooi hoor zo'n vlammetjes

Afbeelding

Auteur:  924 [ 06 apr 2006 11:36 ]
Berichttitel: 

Idd, mooi zo vlammetjes, mengsel te rijk, wordt aangepast bij acceleratie, of verhoogde prestaties, dus kan het zijn zoals eerder vermeld dat er nog wat benzine in de uitlaat zelf verbrand door de hitte van de uitlaat.

Auteur:  MichM3 [ 06 apr 2006 13:00 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
Was dit niet gemaakt zodat men niet te kort op je kon rijden in het verkeer :twisted: :lol:

ps:Wel mooi hoor zo'n vlammetjes

Afbeelding


Mooi plaatje van een "Sportec Turbo" op de rollenbank :wink:

Auteur:  knotski [ 06 apr 2006 13:53 ]
Berichttitel: 

MichM3 schreef:
911-lover schreef:
Was dit niet gemaakt zodat men niet te kort op je kon rijden in het verkeer :twisted: :lol:

ps:Wel mooi hoor zo'n vlammetjes

Afbeelding


Mooi plaatje van een "Sportec Turbo" op de rollenbank :wink:


Misschien idd wat rijkelijk afgesteld, maar het is steeds starten en lopen, geen gestotter oid tijdens het rijgedrag, moio toerental-verloop etc, zowel met een warme als koude motor soepel rijden.

Zal het verbruik idd eens in de gaten houden, heb de wagen pas 2 weken en naast het warm rijden er nog niet mee getourd zeg maar...
Had bij stevig doorrijden een verbruik van ongeveer 1:6,5 met superplus in de tank. Das toch niet heel gek?

Auteur:  patrick911 [ 06 apr 2006 14:00 ]
Berichttitel: 

knotski schreef:
Had bij stevig doorrijden een verbruik van ongeveer 1:6,5 met superplus in de tank. Das toch niet heel gek?


Nee, volgens mij niet voor een auto uit die tijd.
Dat doet die van mij ook, en die levert daar lang niet zulke prestaties mee... :wink:

Auteur:  michael [ 06 apr 2006 14:53 ]
Berichttitel: 

Vlammen bij mijn turbo? Geen enkel probleem!!

Afbeelding

Auteur:  944 guy [ 06 apr 2006 18:29 ]
Berichttitel: 

Wij hebben ook wel eens vlammen uit de pijp weten te krijgen, maar dat was bij het loslaten van het gaspedaal. Onder acceleratie is wel apart.
Als je snel het gas loslaat dan wordt er nog een fractie van een seconde brandstof de cilinder in gepompt maar de ontsteking blijft uit, waardoor het onverbrand in de uitlaat gepompt wordt. Beetje warme uitlaat en het is idd even nuttig om een worstje bij de uitlaat te houden. :D

Auteur:  Nicolò [ 06 apr 2006 18:57 ]
Berichttitel: 

knotski schreef:
Had bij stevig doorrijden een verbruik van ongeveer 1:6,5 met superplus in de tank. Das toch niet heel gek?

Ik vind 1 op 6,5 voor een 3.2 Carrera een hoog verbruik. Zelf rijd ik 1 op 8 met mijn 3.2'tje.

Auteur:  Marco [ 06 apr 2006 20:14 ]
Berichttitel: 

Nicolò schreef:
knotski schreef:
Had bij stevig doorrijden een verbruik van ongeveer 1:6,5 met superplus in de tank. Das toch niet heel gek?

Ik vind 1 op 6,5 voor een 3.2 Carrera een hoog verbruik. Zelf rijd ik 1 op 8 met mijn 3.2'tje.

hier ook ongeveer 1 op 7.5-8

Auteur:  Rob Herfst [ 06 apr 2006 21:46 ]
Berichttitel: 

Nicolò schreef:
Zelf rijd ik 1 op 8 met mijn 3.2'tje.

Marco schreef:
hier ook ongeveer 1 op 7.5-8

Dan zou ik dat ding maar eens gaan gebruiken waar die voor gemaakt is! :twisted: :evil: :x :wink:

Auteur:  André [ 06 apr 2006 21:54 ]
Berichttitel: 

1 op 7 netjes rijden ,1 op 5 bij lekker knallen.






En dit is een demontabele trekhaak?? :roll: :wink: Afbeelding

Auteur:  Nicolò [ 06 apr 2006 22:46 ]
Berichttitel: 

Rob Herfst schreef:
Nicolò schreef:
Zelf rijd ik 1 op 8 met mijn 3.2'tje.

Marco schreef:
hier ook ongeveer 1 op 7.5-8

Dan zou ik dat ding maar eens gaan gebruiken waar die voor gemaakt is! :twisted: :evil: :x :wink:

Gebruik dat ding al jaren waar die voor gemaakt is, maar daar gaat mijn Porsche niet meer van zuipen, hoor!

Auteur:  michael [ 06 apr 2006 22:53 ]
Berichttitel: 

André 3.0 schreef:
1 op 7 netjes rijden ,1 op 5 bij lekker knallen.






En dit is een demontabele trekhaak?? :roll: :wink: Afbeelding


Rij er maar eens achter met de jubirit, dan word je Afbeelding :wink: :wink: :wink: .

Auteur:  ingo [ 07 apr 2006 4:23 ]
Berichttitel: 

is het niet zo dattie automatisch te rijk staat afgesteld en daardoor altijd een optimale verbranding heeft? De benzine die 'te rijk' is, dus te veel, wordt via een afvoerpijpje weer terug in de aanvoer gebracht...

Klinkt een beetje sci-fi, maar zo begreep ik het toen Paul (Carcare) me iets dergelijks over verbranding probeerde uit te leggen (ik ben een motor-leek, dusss...). Wat hij toen zei, en ik denk dat dat dit is, klonk best logisch...

:roll: :roll: :roll:

maar dat verklaart de vlam in de pijp nog steeds niet, trouwens... :?

Auteur:  Marco [ 07 apr 2006 6:45 ]
Berichttitel: 

waarschijnlijk een zeer domme opmerking:
ik heb weleens begrepen dat bij een turbo benzine ook een koelende werking heeft en dat ze daardoor "te rijk" zijn afgesteld :roll: :?: :?

Auteur:  Peter [ 07 apr 2006 8:11 ]
Berichttitel: 

ingo schreef:
is het niet zo dattie automatisch te rijk staat afgesteld en daardoor altijd een optimale verbranding heeft? De benzine die 'te rijk' is, dus te veel, wordt via een afvoerpijpje weer terug in de aanvoer gebracht...

Klinkt een beetje sci-fi, maar zo begreep ik het toen Paul (Carcare) me iets dergelijks over verbranding probeerde uit te leggen (ik ben een motor-leek, dusss...). Wat hij toen zei, en ik denk dat dat dit is, klonk best logisch...

:roll: :roll: :roll:

maar dat verklaart de vlam in de pijp nog steeds niet, trouwens... :?


Dit lijkt mij een beetje klok/klepel geval. Het mengsel in de verbrandingskamer wordt altijd verbrand, of het nu te rijk of te arm is. Terugvoeren in de inlaat of zo iets lijkt me onmogelijk. Het is wel zo dat de benzine pomp de injectiepomp onder druk houdt en dat 'teveel' benzine door de retour leiding weer terugloopt in de benzinetank.

Auteur:  944 guy [ 07 apr 2006 10:41 ]
Berichttitel: 

ingo schreef:
is het niet zo dattie automatisch te rijk staat afgesteld en daardoor altijd een optimale verbranding heeft? De benzine die 'te rijk' is, dus te veel, wordt via een afvoerpijpje weer terug in de aanvoer gebracht...

Klinkt een beetje sci-fi, maar zo begreep ik het toen Paul (Carcare) me iets dergelijks over verbranding probeerde uit te leggen (ik ben een motor-leek, dusss...). Wat hij toen zei, en ik denk dat dat dit is, klonk best logisch...

:roll: :roll: :roll:

maar dat verklaart de vlam in de pijp nog steeds niet, trouwens... :?


Zie mijn eerdere post: het kan natuurlijk ook bij het optrekken bedacht ik me: op het moment dat je wil schakelen laat je het gas ook los. Dus zodoende!

Auteur:  ingo [ 07 apr 2006 12:15 ]
Berichttitel: 

...heb ik er dus weer helemaal niets van begrepen (zie posts boven). :roll: Beetje domme opmerking, zei maxima...

Ben wel benieuwd wat Paul dan wel bedoelde. Waarschijnlijk dit:

Peter 2.4S schreef:
...Het is wel zo dat de benzine pomp de injectiepomp onder druk houdt en dat 'teveel' benzine door de retour leiding weer terugloopt in de benzinetank.

Auteur:  michael [ 07 apr 2006 12:36 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
waarschijnlijk een zeer domme opmerking:
ik heb weleens begrepen dat bij een turbo benzine ook een koelende werking heeft en dat ze daardoor "te rijk" zijn afgesteld :roll: :?: :?


Helemaal geen domme opmerking. Mijn auto MOET zelfs rijker afgesteld worden ivm de tuning.

Auteur:  924 [ 07 apr 2006 12:46 ]
Berichttitel: 

michael schreef:
Mijn auto MOET zelfs rijker afgesteld worden ivm de tuning.

ohja? wat is er dan aan gebeurd?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/