| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
DME / idle speed http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=873 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | dirkie [ 18 apr 2004 20:51 ] |
Berichttitel: | DME / idle speed |
Porscher's een verhaaltje ... Enkele weken geleden tijdens een vlot ritje merkte ik een probleempke op met het stationair toerental. Stationair deed mn 964 1400 t/min. Hmzz ... raar ... na nader beoordeling van het probleem bleek dit enkel voor te komen bij warme motor ... De idle speed van een 964 kan je dus niet afstellen ... dus maar aan de diagnose computer met heel de zooi ... Relustaten ![]() Foutmelding luchtmassameter ... logisch ... Cartronic LM200 kit ... dus probleem negeren ![]() Microswitch idle speed control valve ok ... Temperatuursensor ok ... 48c° gemonteerd ... 25c° gedemonteerd ... dus ok ![]() hmzz ... mijn specialist wist er niet onmiddellijk raad mee op het eerste zicht ... Dan maar onze vriend Erwin Renntech een keertje een mailtje gestuurd met het hele verhaal ... Erwin adviseerde mij hetvolgende eens uit te proberen ![]() Ook hij geloofde NIET dat het probleem bij de LM220 kit lag ... Idle speed bypass een keertje dichtknijpen met een tang ... is dat rubber ding dat aan de idlespeedvalve hangt te bengelen ... dus dichtgeknepen ... motor valt uit ... zo hoort het ook ![]() Controleren of de juiste speling nog op de gasklep zat ... moet 1mm bedragen bij volgasstand ... dus gechekt ... ook dat was ok ... GrrRrrr ... probleem nog niet opgelost en geen antwoorden te vinden onmiddellijk ... maar opgeven ... hmzz ... ook weer niet ... 1 ding bleef echter wel voortdurend in mn gedachten spelen ... de diagnose computer gaf steeds foutmeldingen op het DME zelf ... ![]() Tussendoor even vermelden dat ik tijdens het vorige onderhoud gevraagd had de airco-compressor die stuk is af te koppelen. Dit kon volgens mijn specialist geen kwaad dus werd dit ook uitgevoerd daar dit toch maar vermogen wegneemd voor iets dat niet werkt ... later meer hierover ... Ondertussen bleven de eigenaardigheden zich opstapelen ... plots vermogensverlies, 3 keer gehad ... bij koudstart ging het stationair toerental voor enkele minuten tekeer van absoluut minimum tot wel 2000 t/min ... Dirkie in paniek ![]() ![]() Dan maar eens tot de vroege ochtenduurtjes de nodige naslagwerken raadplegen. Daar stoote ik op het gegeven "DME relais" ![]() Blijkt dat er wel meer problemen zich voordoen aan desbetreffend relais ... mogelijke fouten veroorzaakt hierdoor zijn devolgende ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hmzzz ... dit begon er dus al verdacht veel op te lijken ... even over die open loop mode ... waneer er "geplankt" wordt met een 964 zet het DME zich in "open loop mode" dwz dat de input van de oxygensensor genegeerd wordt ... Voor sommige aandachtige lezers zou er al een ![]() ![]() Dus dan maar even gaan uitzoeken of die bewuste relais nog wel deugd. Volledig uitgetest ... hmz ... blijkt nix mis mee ... toch zo'n relais kan wel is meer kuren vertonen ... dus gaan we deze toch maar vervangen ... kwestie van zeker te zijn. Deze relais staat wel onder continue stroom ... dus het DME blijft doordeze voorzien van stroom ... uiteraard had ik hem eruit gehad om hem uit te meten ... Terug het relais gemonteerd en ter controle de 964 gestart ... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het onregelmatig stationair toerental was weg ![]() ![]() Eindje rijen ... warme motor ... stationair toerental perfect normaal ... ![]() ![]() HOE KAN DIT ![]() ![]() ![]() ![]() Ook pittig detail ... airco is afgekoppeld ... ook het DME schijnt hier de nodige input van te krijgen om alszo de "engine load" te berekenen en in te calculeren ![]() ![]() De puzzel valt dus langzaam maar zeker in elkaar ... gelukkig maar ... Nu ga ik zoiezo dat relais vervangen natuurlijk ... wellicht zal hier dus het probleem wel zitten in samenloop met de airco toestanden ... pfffff ... gelukkkig zijn er ook soms simpele oplossingen voor lastige zaakjes ... nog niet ve vroeg victorie kraaien ... maar laat ons hopen dat het idlespeed probleem voorgoed van de baan is. Dirk ![]() |
Auteur: | Sjonnie [ 18 apr 2004 20:58 ] |
Berichttitel: | |
Goed verhaaltje Dirkie. Goed het probleempie geanalyseerd en opgelost, het hoeven niet altijd rekenprobleemkes te zijn die hier opgelost worden ![]() Die uurtjes doorlezen worden nu toch dubbel en dik vergoed (niet in pingels, maar wel in "goed gevoel"), toch? |
Auteur: | dirkie [ 18 apr 2004 21:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Sheel leerzaam als je intresse hebt in dat soort dingen. Je krijgt ook een heleboel gegevens over andere zaken niet direkt gerelateerd aan je probleem ... nog 10jaar en ik ken mn motor door en door ... ![]() en geeft idd een vorm van voldoening jah ... en tspaart wellicht ook weer wat duiten ... naar garage ... mogen ze t nog snel vinden ... kost altijd meer ... Dirk |
Auteur: | horn [ 18 apr 2004 21:39 ] |
Berichttitel: | |
Adrian, de 964 dokter, nog geconsulteerd Dirkie? ![]() |
Auteur: | Erwin [ 18 apr 2004 21:40 ] |
Berichttitel: | |
Hoi Dirk, Inderdaad geeft een DME relais regelmatig problemen. Ik hoop voor jou dat het hier inderdaad aan heeft gelegen. In het verhaal van jou schrijf jij 'open loop mode' , zelf heb ik hier nog nooit van gehoord. En het verband met benzinegeur kan ik niet leggen. Het sporadisch inhouden kan wel door een oud en op de contactpunten ingebrand relais voorkomen. Ook leg ik geen verband tussen airco en DME. Als je meer weet wil ik het graag van je horen. Zelf twijfel ik nog wel bij de oorzaak door het DME relais, maar natuurlijk weet ik ook niet alles. Groeten, Erwin. |
Auteur: | horn [ 18 apr 2004 22:02 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dirk heeft het in het andere draadje over een lichte oliegeur bij planken, geen benzinegeur. Maar herken je een lichte oliegeur na planken ook niet Erwin? ![]() |
Auteur: | Erwin [ 18 apr 2004 23:11 ] |
Berichttitel: | |
Ja, dit komt voor bij een motor met een olie lekkage. ![]() (Ook bij minimale lekkage of oliezweterij.) |
Auteur: | Lou [ 18 apr 2004 23:18 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik ruik nochtans niks ![]() |
Auteur: | dirkie [ 18 apr 2004 23:35 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hoi Erwin, Die benzinegeur ... heeft te maken met de aansturing van de benzinepomp. schrok er ook van ... maar deze zoek ik uit voor je ![]() De airco ... Het DME berekend de "engine load". in de "maps" hiervan zit ingebakken dat de aircocompressor een bepaald vermogen wegneemt. Als je die dan weer gaat wegnemen heb je minder engineload en zodoende moet je het DME "resetten" om de nieuwe gegevens kenbaar te maken. Integenstelling tot andere parameters "reset" het DME deze NIET automatisch. Vandaar de reset ... Open loop mode ... op het gashuis zou een "vollast" switch zitten die bij volgas het DME verteld zich om te schakelen naar zogenaamde "open loop mode" in deze stand houd het DME geen rekening meer met de gegevens van de oxygen sensor. Nu blijkt het soms te gebeuren dat deze hierin blijft vastzitten ... mede door slecht functioneren van het DME relais. met alle gevolgen vandien voor het stationair toerental ... foute DME gegevens ... etc ... Horn ... niet alleen Streather hoor ... nog enkele "oude" boeken opgediept en gaan lenen her en der ... over Bosch Motronic toestanden ensow ... ![]() Dirk ![]() |
Auteur: | EriC4C [ 19 apr 2004 16:08 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
JZ Machtech in 911 & Porsche World November 2003: "The ECU receives an input signal at terminal 50 from the heater controller when the air-conditioning is switched on. The additional load signal will allow the ECUto maintain the correct idle speed. The ECU is load-sensitive in that it's constantly monitoring the idle speed reference sensor, so the speed should remain constant regardless of extra load on the engine." |
Auteur: | dirkie [ 19 apr 2004 16:14 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | ||||||||||||||||||||||||||||
En over welke DME unit gaat dit ![]() ![]() Kga nu uitgebreid testrijen ... resultaat later hier te lezen ... Dirk ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |