| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

911 SC: stotteren warme motor bij optrekken in 1 en 2 vers
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=9504
Pagina 1 van 1

Auteur:  piet van eijk [ 10 jul 2006 15:42 ]
Berichttitel:  911 SC: stotteren warme motor bij optrekken in 1 en 2 vers

Hallo,

Mijn 911 SC -1980 heeft sedert enige weken de onhebbelijke gewoonte om wat te gaan stotteren. Dit gebeurt zodra de motor warm is bij het optrekken in eerste en tweede versnelling in de lage toeren (1000-2000 rpm),

Ik heb de bougies al eens schoongemaakt (sommigen hadden een iets donkers aanslag, anderen waren licht bruin) en de elektroden afstand iets verkleind. Dit leek dan een dag of zo te helepen. Dan begon het euvel opnieuw.

Mijn inschatting is, dat bougies en/of brandstof filter de oorzaak kunnen zijn. Beiden zitten er ca. 15.000 km in.
Gaarne jullie gewaardeerde suggesties over orzaak, test en oplossing.

Met dank en groet

Piet

Auteur:  Dick [ 10 jul 2006 21:23 ]
Berichttitel: 

Hallo Piet,

Laat anders ook even je injectoren reiningen (dat "even" moet je wel met een korreltje zout nemen overigens...).

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van een blikje injectoreiniger in je tank maar daar zijn de meningen verdeeld over...

Over het algemeen kan er weinig fout gaan met de K-Jetronic injectoren dus ik zou inderdaad eerst brandstoffilter doen... Bougies acht ik minder waarschijnlijk.

Succes,

Dick

Auteur:  maurice [ 10 jul 2006 23:46 ]
Berichttitel: 

Bougies kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Dit soort symptomen is meestal brandstofprobleem (filter of injectoren) of een sterk vervuild luchtfilter.
Zou overigens ook nog de timing van de ontsteking kunnen zijn. Heb je die al eens gecontroleerd?

Auteur:  Wim SC 1981 [ 11 jul 2006 7:33 ]
Berichttitel:  Wynn's

Had last van stotteren bij lage toeren in 2 en 3.... maar na 1 blikje Wynn's was het vrijwel verdwenen. Heb toen wel meteen die tank vrijwel leeg gereden in één of twee dagen.
Moet overigens wel nodig een beurt laten doen, want daar is ie volgens het boekje aan toe. Dan komen bougies en filters aan de beurt (olie is tussentijds al ververst).
Aan de injectoren zou ik niet te veel prutsen, die schijnen erg gevoelig te zijn is me verteld.

Auteur:  piet van eijk [ 12 jul 2006 12:09 ]
Berichttitel: 

Dank voor jullie suggesties,

Voor alle zekerheid heb ik eerst met de stroboscooplamp de ontsteking gecontroleerd en de werking van de vacuum vervroeging. De ontsteking behoefde slechts minimaal te worden bijgesteld en de mechanische werking van de vacuumvervroeging was ook goed.

Voor mij blijft opvallend, dat m.n. bij echt warme motor (d.i. na ca. 30 minuten) het stotteren bij optrekken vanuit lage toetrentallen bij eerste en tweede versnelling optreedt. Bij nog koude motor is er niets merkbaar. Daarom lijkt me de benzine filter geen boosdoener, maar juist wel de bougies (Bosch 5WDC), die bij warme motor wellicht niet meer optimaal functioneren.
Wat denken jullie?
Dank voor jullie reacties.

Auteur:  Hansv [ 12 jul 2006 15:49 ]
Berichttitel: 

Ha, die Piet;

Ik weet niet of zelf verwisselen van de bougies een beetje te doen is bij een 911, anders lijkt dat me het proberen waard.
Lost het nix op, bewaar je ze gewoon voor de eerstvolgende onderhoudsbeurt.

Auteur:  Dick [ 13 jul 2006 12:53 ]
Berichttitel: 

Hallo Piet,

Even zomaar een gedachte...

Wellicht dat 'tie het eerste half uur nog gebruik maakt van de warmloopregelaar (die ervoor zorgt dat het mengsel iets rijker aan benzine is...) en dan dus prima loopt.
Als de warmloopregelaar "er helemaal af is" gaat 'tie blijkbaar stotteren...
Mengsel te arm ??
Eens laten bijstellen door specialist ?

gr.

dick

Auteur:  piet van eijk [ 17 jul 2006 11:00 ]
Berichttitel: 

Door jullie reacties en m.n. die van Dick ben ik in het weekend nog eens bezig geweest de oorzaak van het stotteren op te sporen door naar de mengsel afstelling te kijken, hoewel deze nog maar enkele maanden geleden nog was bijgesteld.

Tot mijn verbazing zag ik dat de rubberplug met steel, die de toegang tot de mengsel afstelling moet afdichten er uit lag. Dit afdichtingsgat was dus volledig open, zodat hier (valse) lucht door naar de mengselcontrol unit naar binnen kon stromen en de verhouding lucht /mengsel verstoord is geraakt.

Ik heb de rubber afdichtingsstop met een rubberkousje versterkt en weer vast terug gezet: Gevolg: geen stooteren meer bij warme motor en optrekken in 1 en 2. De auto heeft dit weekend weer gelopen als de bekende tierelier!

Wat ik me afvraag is: waarom kon de rubberplug, die veel te los in het afdichtingsgat bleek te zitten er zo uitvallen. Moet in de mengselcontrol unit nog een afzonderlijke rubberbinnenring zitten of iets dergelijks, die de stop met steel, beter op zijn plaats moet houden. Want de rubber stop met steel is volledig origineel en niet kapot.
Wie van jullie kan mij hierover iets vertellen.
Bij voorbaat dank voor al jullie reacties.

Groet
Piet

Auteur:  Dick [ 17 jul 2006 11:15 ]
Berichttitel: 

Hallo Piet,

Graag gedaan!

Over de "plug": Na zo'n 20 jaar in de hitte van motor te hebben geleefd is het rubber van de "plug" gekrompen. Dit was blijkbaar een mooi moment om er van door te gaan. Er zit in het huis/gaatje waar die in zit geen rubberen ring o.i.d.

Nieuwe is niet duur en klemt weer zoals het hoort...

Succes,

Dick

Auteur:  maurice [ 17 jul 2006 12:31 ]
Berichttitel: 

Toch een brandstof/lucht mengsel probleem dus.

Gelukkig gevonden. Dat is hoe vervelend soms ook het voornaamste

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/