| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Oliedruksensor, probleem opgelost: let op!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=9829
Pagina 1 van 1

Auteur:  Nicolò [ 05 aug 2006 21:14 ]
Berichttitel:  Oliedruksensor, probleem opgelost: let op!

Anderhalf jaar nadat mijn oliedruksensor is vervangen, zijn er weer problemen. Met stilstaande motor en contact aan heb ik al een oliedruk van 0,5 en met lopende motor staat de oliedruk vanaf 2.000 toeren stijf op de vijf (rijmt).
Alweer de conclusie: druksensor kapot? Of kan er iets anders aan de hand zijn? Twee keer achter elkaar de druksensor stuk is ook raar?!
De auto heeft net een 20.000 km beurt gehad (kleppenstellen, motorolie verversen en nog wat aanvullende ellende die het rekeningbedrag op ruim 1.500 euro bracht).
De P heeft na die beurt wegens zomervakatie ongeveer 5 weken stilgestaan. Uiteraard bij de eerste start na die stilstand de jaarlijkse geweldige orkaan aan rook! Gelukkig sliepen de buren toen nog. Motorolie is Mobil 1 (0W40); olieverbruik niet waarneembaar (aan de peilstok).
Wat zal er aan de hand zijn? Normaal schommelt de druk rustig mee met de toerentallen, in een verhouding van druk = toerental/1.000 + 1.
Graag wat hulp!?

Auteur:  wolf [ 05 aug 2006 21:26 ]
Berichttitel: 

Probleem zit in je elektronica, zender? Even door laten meten.
Welke ellende kwam je verder nog tegen bij je beurt?

Auteur:  rolkooi [ 05 aug 2006 22:26 ]
Berichttitel: 

[quote="Elven"]Nicolo,

mijn oliedruk meter was ook stuk en nu kom ik niet meer aan 4.5 druk bij 120km per uur is dit zo

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 9:19 ]
Berichttitel: 

Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)

@Elven:
Het gaat hier niet om een variatie in oliedruk, het is juist zo dat vanaf 2.000 toeren de oliedruk stijf op 5 staat en daar niet meer vandaan komt (tenzij de toeren een stuk onder 2.000 terugzakken).

Auteur:  Meneer aard [ 06 aug 2006 9:33 ]
Berichttitel: 

Nicolò schreef:
Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)

@Elven:
Het gaat mij niet om een variatie in oliedruk, het is juist zo dat vanaf 2.000 toeren de oliedruk stijf op 5 staat en daar niet meer vandaan komt (tenzij de toeren een stuk onder 2.000 terugzakken).


Is dat met koude motor of gewoon warm?

Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)


haha heb ik ook last van, als ik mijn lampen aanzet (misschien nog ergens een massa draadje) dan geeft ie 0,5 bar te weinig aan.

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 9:39 ]
Berichttitel: 

wolf schreef:
Probleem zit in je elektronica, zender? Even door laten meten.
Welke ellende kwam je verder nog tegen bij je beurt?

@wolf:
Het was niet zo zeer ellende, als wel de nodige dingetjes die het niet (goed) meer deden en opgelost c.q. vervangen moesten worden:
- vlotter benzinetank vervangen
- aanjagermotor met ventilator middenvoor vervangen
- onbalans in wielen oplossen (wisselen, matchen banden, balanceren)
- storing alarmsysteem/kapotte alarmlichtschakelaar vervangen
- lichtzoemer vervangen
- kachelklep gangbaar maken
- aanjager rechtsvoor gangbaar maken
En dat met de 20.000 beurt bracht de rekening op ruim 1.500 euro; hoor je me echt niet over klagen.

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 9:42 ]
Berichttitel: 

Meneer aard schreef:
Nicolò schreef:
Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)

@Elven:
Het gaat mij niet om een variatie in oliedruk, het is juist zo dat vanaf 2.000 toeren de oliedruk stijf op 5 staat en daar niet meer vandaan komt (tenzij de toeren een stuk onder 2.000 terugzakken).


Is dat met koude motor of gewoon warm?

@Meneer aard:
Zowel met koude als warme motor.

Auteur:  wolf [ 06 aug 2006 9:42 ]
Berichttitel: 

"ouwemannenkwaaltjes" dus... niets structureels 8)
waar laten doen?

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 10:44 ]
Berichttitel: 

Volgens mijn werkplaatshandboek lijkt het vervangen van de oliedruksensor op een 3.2'tje een fluitje van een cent. Is dat echt zo?
Het lijkt op losschroeven, olie op de schroefdraad van de nieuwe en weer vastschroeven met 35 Nm. Alleen heb ik geen momentsleutel waar ik een een sleutel in kan steken (passen alleen doppen in). Hoe strak aantrekken?
Iemand tips of opmerkingen? Zie ik wat over het hoofd? Golft de olie niet over mijn handen of wat dan ook?

Auteur:  Meneer aard [ 06 aug 2006 11:00 ]
Berichttitel: 

Volgens mijn vergeet je een koperen ring er tussen tegen het lekken.. (wel een nieuwe of de oude uit gloeien).

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 14:07 ]
Berichttitel: 

Meneer aard schreef:
Volgens mijn vergeet je een koperen ring er tussen tegen het lekken.. (wel een nieuwe of de oude uit gloeien).

@Meneer aard:
Maar als je de sensor los draait, loopt er dan niet een sloot olie weg?
En, hoe strak draai je de nieuwe aan zonder momentsleutel?

Auteur:  Dick [ 06 aug 2006 17:29 ]
Berichttitel: 

Nee, er loopt geen sloot olie weg.

Wel moet ik zeggen dat je er een beetje K*%$#@ bij komt met je steeksleutel...

Ik heb er destijds een oude steeksleutel voor "verbouwd" (warm gestookt, verbogen). Momentsleutel niet nodig; gewoon goed vast zetten, lekt niet zo snel hoor... zeker niet als je een nieuwe koperen ring gebruikt.

Succes,

Dick

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 19:14 ]
Berichttitel: 

Dick schreef:
Nee, er loopt geen sloot olie weg.

Wel moet ik zeggen dat je er een beetje K*%$#@ bij komt met je steeksleutel...

Ik heb er destijds een oude steeksleutel voor "verbouwd" (warm gestookt, verbogen). Momentsleutel niet nodig; gewoon goed vast zetten, lekt niet zo snel hoor... zeker niet als je een nieuwe koperen ring gebruikt.

Succes,

Dick

Bedankt, ik was dus al op onderzoek uitgegaan en had bedacht om maar een steeksleutel af te zagen. Verder leek het me instructief om het kabeltje van de sensor los te trekken en te zien wat voor uitslag je dan krijgt.
Stijf op vijf! :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
Toen het contact van de sensor en de stekker schoongepoetst met grof papier en het klauwtje van de stekker strak gebogen met een mini-schroevendraaiertje.
Kortom: probleem opgelost!
Dus, wellicht ten onrechte anderhalf jaar geleden de sensor vervangen en wellicht bij andere P-rijders ook al voor niks vervangen? En ik bespaar me nu een nieuwe sensor.
In ieder geval, misschien hebben jullie wat aan bovenstaande tip.

Auteur:  rolkooi [ 06 aug 2006 20:43 ]
Berichttitel: 

[gaat het nu als je p gewoon draait hoeveel druk dan en bij 120kmu hoeveel dan :!: :?:

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 21:17 ]
Berichttitel: 

rolkooi schreef:
[gaat het nu als je p gewoon draait hoeveel druk dan en bij 120kmu hoeveel dan :!: :?:

:roll: :lol:
Met contact aan en motor uit, wordt keurig 0 aangewezen.
Iets onder de 1 bij hete motor en stationair, verder weer een druk van ongeveer toeren/1.000+1.
Heeft iedereen dat?

Auteur:  rolkooi [ 06 aug 2006 22:06 ]
Berichttitel: 

[bij mij is dit ook zo maar ze zeggen als je 120kmu dat hj 4.5 5 druk moet hebben bij mij is dat dan 3.5 druk maar heb dan ook nog meer 3000toeren ik weet het niet meer :( :?: ]

Auteur:  Nicolò [ 06 aug 2006 22:11 ]
Berichttitel: 

rolkooi schreef:
[bij mij is dit ook zo maar ze zeggen als je 120kmu dat hj 4.5 5 druk moet hebben bij mij is dat dan 3.5 druk maar heb dan ook nog meer 3000toeren ik weet het niet meer :( :?: ]

Als ik 120 rij (5de versnelling, warme motor) zal ik eens goed opletten en nog eens posten. Maar de formule afhankelijk van toerental is natuurlijk nauwkeuriger (toeren/1.000+1) want niet afhankelijk van de gekozen versnelling.
Overigens lijkt een druk van 3,5 bij 3.000 toeren mij inderdaad een beetje weinig. Wat is de stationaire druk?

Auteur:  horn [ 06 aug 2006 22:11 ]
Berichttitel: 

hérolkooikijkeensrechtsonderopjetoetsenbord(klavier)daarzittentweetoetsenmeteenpunteneenkomma.
maaktheteenstukmakkelijkerleesbaaralsjedieafentoegebruikt.

Auteur:  Nicolò [ 07 aug 2006 21:58 ]
Berichttitel: 

Elven schreef:
Nicolò schreef:
Met contact aan en motor uit, wordt keurig 0 aangewezen.
Iets onder de 1 bij hete motor en stationair, verder weer een druk van ongeveer toeren/1.000+1.
Heeft iedereen dat?


Hey Nicolo,

onderweg vandaag dacht ik aan je post betreffend de oliedruk en heb even mijn oliedruk gecheckt bij de diverse toerentallen.
Zoals je het boven omschrijft klopt het wel, maak je geen zorgen man!

Maar nogmaals, die meters zijn niet al te nauwkeurig.


Groet, Henny.

Klopt, nu heb ik het probleem dan ook opgelost! De foute aanwijzing kwam door een slecht elektrisch contact.

Auteur:  MR-911 CABRIO [ 15 aug 2006 23:15 ]
Berichttitel: 

Kan iemand mij vertellen waar deze sensor zit bij een 3.2.

Alvast bedankt

Auteur:  Nicolò [ 16 aug 2006 10:36 ]
Berichttitel: 

MR-911 CABRIO schreef:
Kan iemand mij vertellen waar deze sensor zit bij een 3.2.

Alvast bedankt

Rechtsonder ventilator, soort cilindertje op vierkant blokje geschroefd.

Auteur:  MR-911 CABRIO [ 16 aug 2006 19:31 ]
Berichttitel: 

Vandaag gekeken en schoongemaakt. De "stekker" wat vaster gezet en hij werkt weer perfect :D

Bedankt

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/