Nou, de kop is er ( bijna letterlijk) af.
Ik ben in de avonduurtjes begonnen om het spruitstuk, verstuivers en kleppendeksel te demonteren. Ik kan jullie vertellen. Als je kantoorhandjes hebt is dat toch wel even andere koek dan sleutelen aan een 924 turbo. Dat was namelijk mijn vorige project vorig jaar. Deze Porsche heeft veel meer Vacuümslangen en allerlei doosjes potjes en stekkers. Bovenal minder ruimte om overal goed bij te komen. Een heel gedoe. Maar met vallen en opstaan kom ik een heel eind.
Ik probeer zoveel mogelijk foto’s te maken hoe alles zat en bewaar alle boutjes per onderdeel in een afgesloten zakje.
Eergisteren draaide 1 inbusbout van het spruitstuk bijna door. Gelijk gestopt en een hulpkreet naar vriend Jaime gedaan. Die keek er 2 minuten naar en het ding was los. ( net toveren..
) wat lekker als je echt handig bent en kennis van zaken hebt..
Inmiddels bijna klaar met demonteren. Morgen nog één weerbarstig boutje en dan is ook het kapje van de verdeler er ook af. Dan kan alles naar de poedercoater.
Het blijkt maar weer hoe belangrijk goed gereedschap is. Heb nu een pijpsleutel 10 nodig. Nou heb ik zo’n setje van 1,99 van de Action. En ja, je raad het al... 1 keer gebruikt en doorgedraaid.
Morgen maar even een goed pijpsleuteltje 10 halen. Dan kan ik verder en alles wegbrengen.
De injectoren liggen inmiddels ter revisie bij de lokale Bosch specialist. Op zich waren ze goed maar het lijkt me gewoon goed om ze te laten reinigen. Tot mijn verbazing zit er 1 afwijkende in. Het lijkt erop dat het kapje niet op de nozzle zit. Ik hoop niet dat deze in de verbrandingskamer ligt..
Er is nog een hele lange weg te gaan en veel te doen gelukkig staat er geen druk op maar het zou leuk zijn om dit seizoen een beetje te kunnen toeren.
Een paar foto’s van de start:
Allereerst de motor gespoeld omdat binnenkort de olie ververst wordt Een uurtje laten draaien met forté
Aan het begin. De fuelrail en injectoren al gedemonteerd. Je ziet duidelijk hoe de verf van het spruitstuk is afgebladderd. In het verleden heeft men al geprobeerd het wat te camoufleren met spuitlak. Ketting en glijplaatjes nog fris. Inmiddels natuurlijk alles afgedekt met een doek.
De gedemonteerde injectoren. ( de bovenste wijkt af. Zoek de verschillen)
Kleppendeksel en spruitstuk gedemonteerd. Zoals je kunt zien is het onderblok behoorlijk smerig en wat geoxideerd. Dat ga ik met een koperborsteltje/ tolletje opfrissen.
De kop is enkele jaren geleden vervangen bij de Loods en dat is duidelijk te zien omdat deze nog schoon oogt. De beige kleur op de achterkant van het verdelerhuis is de originele kleur, ook voor het kleppendeksel. Deze gaan we in ere herstellen. En het wordt dus geen rood... Hoe mooi het misschien ook is. Via een kleurenwaaaier de ongeveer matchende RAL kleur beige gevonden.
Onderzijde van het gedemonteerde spruitstuk. Zoals je kunt zien behoorlijk afgebladderd. Op de achtergrond de “diepvrieszakjes” van Ikea met inhoud..
de kleur van het spruitstuk blijkt overigens veel moeilijker te matchen. van origine is dit niet volledig zilver. Ik heb gekozen voor een iets afwijkende kleur waar ook een tintje goud in zit.
Kleppendeksel ligt klaar voor de coater ontdaan van oude pakkingresten.
Wordt vervolgd.