993 spoiler open-dicht bij andere snelheid
Bij het rijden op veel wegen opent en sluit de achterspoiler in mijn optiek onnodig vaak.
De fabrieksinstelling voor openen ligt rond de 80 kmh en sluiten bij 15kmh. De spoiler control unit geeft open- en sluit opdrachten afhankelijk van het aantal ontvangen snelheidspulsen per seconde. (frequentie).
Door nu het aantal ontvangen pulsen te verminderen (komt neer op delen door) opent en sluit de unit de spoiler bij hogere snelheden. Hier zijn bestaande universele frequentiedelers voor te koop. De deelfactor is instelbaar.
Ik heb een kleine schakeling gemaakt waarmee 1-malig een keuze voor de deelfactor gemaakt kan worden. De te kiezen deelfactoren zijn: 0.9, 0.8, 0.7, 0,6 en meer). Met een gekozen deelfactor van 0.7 (mijn persoonlijke voorkeur) opent de spoiler bij 1/0.7 *80= 114kmh en sluit bij 1/0.7 *15= 21kmh.
De gevolgen tgv het openen/sluiten bij andere snelheden hebben in mijn optiek nauwelijks invloed op wegligging en koeling. Als dit niet klopt dan hoor ik dat graag.
De schakeling kan in de spoiler control unit aangebracht worden. De unit ondergaat een kleine, uiterst eenvoudig terug te draaien, wijziging. Voordeel van inbouw in de Unit dat er niet in de auto kabelboom geknipt dient te worden.
Een andere oplossing is een klein doosje (zijn besteld) aanbrengen in de kabelboom naar de control unit. Het voordeel is dat de control unit niet gewijzigd wordt.
Ongewijzigde control unit
Gewijzigde control unit
+ testomgeving
De prijs van bestaande frequentiedelers ligt rond de 110 Euro. De materiaalkosten van mijn deler (gebaseerd op inbouw in de control unit) bedragen ca. 10 Euro
Groet
Hans