Nou hier ben ik weer met een update. Afgelopen week elke avond en gisteren de hele dag druk bezig geweest er weer wat proberen ervan te maken
.
Allereerst een bijkomend verhaal. Ik woon 2,5 km van mijn werk, dus dat is nou niet echt de moeite. Vrijdagavond moesten er toch een paar mensen daar overwerken, dus ik besloot mijn auto daar alvast naartoe te brengen zodat ik zaterdagochtend gelijk aan de slag zou kunnen. Op nog geen 500m van huis wordt ik aangehouden door 2 agenten op de fiets. Blijkbaar klopte er het een en ander niet aan mijn auto. Geen linker koplamp, geen nummerplaat voor, geen richtingaanwijzers voor, geen bumper voor, geen autopapieren bij me, dus een hele waslijst. Natuurlijk moest ik uitleggen hoe het kwam dat ik zo over straat ging. Ze konden er wel begrip voor opbrengen en toonde ook best wel interesse. Uiteindelijk kwam het er op neer dat als ik nu toch besloot om verder te rijden het volledig op eigen risico was. Ik heb ze maar verteld dat ik heeeeeeeeel voorzichtig verder zou rijden, en ondanks dat wenste ze mij toch ook nog een prettige avond. Ze bestaan nog, begripvolle agenten
.
Maar nu terug naar mijn auto, hier eerst nog een paar foto's ervan zoals je er dus eigenlijk niet mee over straat mag. (de achterbumper met nummerplaat en de achterlichtglazen zaten er tijdens mijn ritje nog wel op)
Vervolgens eerst maar eens begonnen om de voorruit eruit te halen. Eerst de antennedraad losgemaakt. Daarna langs binnen een draad tussen het rubber gedaan waardoor het wat open gaat staan, en vervolgens voorzichtig tegen de ruit duwen en hij komt er probleemloos uit. Bedankt mensen voor de tip om de lijsten te laten zitten. Dit werkte prima
. Nu was het tijd om alle sponnigen dicht te plakken om te zorgen dat het meeste stof buiten de auto blijft. Na wat overleg over wat kleine plekjes hier en daar met m'n collega's kon ik met het schuren beginnen. Het uiteindelijke resultaat is op de volgende foto's zichtbaar.
Aan de kleur van het schuurstof is duidelijk het verschil in lakken te zien. Het helderblauwe op het dak en het lichtblauwe van de neus en portieren zijn nog gewone uni-lak zonder blanke lak. Van de beide achterschermen en motorkap kwam wit schuurstof, wat er op duidt dat deze in het verleden al eens waren over gespoten met uni-lak met blanke lak. De bedoeling zoals ik het nu wil doen is nog een stapje verder, namelijk de uni-kleur met 2 lagen blanke lak, waarbij tussen de beide lagen blanke lak eerst nog een keer wordt tussengeschuurd om de kleinste oneffenheden eruit te halen en waardoor de uiteindelijke laklaag een mooie diepe glans krijgt. Op de foto's zijn nog een paar plekjes te zien die ik niet heb geschuurd (linker voorportier, rechter achterscherm) maar waar een stukje plakband zit geplakt. De reden hiervoor is dat er op deze plaatsen zich een heel klein deukje zich bevindt. Aangezien ik niet alles zelf kan is dit nu niet meegeschuurd zodat mijn collega's van de week kunnen zien waar er eventueel een klein likje plamuur op moet.
Op sommige plaatsen ben ik ook nog wat roestplekjes tegengekomen. Welbekende punten zijn de hoeken van de voorruitsponning. Toen de ruit er nog in zat was er bij mij niets te zien, maar na demontage was zichtbaar dat het hier toch aan het beginnen was.
Zoals op de foto's is te zien was ik er nu nog op tijd bij en was de roest nog oppervlakkig en dus volledig weg te schuren. Als het vanonder het rubber was gekomen hadden er hier en daar waarschijnlijk plaatjes ingelast moeten worden. Een ander plekje waar de roest begint te komen in op het bunt waar het achterpaneel en het achterscherm samen komen. Door de lastige vormen hier gaan we dat maandag even stralen, aangezien je er met een schuumachientje niet goed bij kan.
Tot slot nu natuurlijk nog het linker voorscherm. Door de blaasjes vlakbij de tankdop ben ik ooit op verder inspectie uitgegaan, en zodoende heb ik de roest in de vulhals ontdekt. Gisteren eerst maar eens begonnen het bakje eruit te halen. Deze zit met 4 lasjes aan het scherm en met een bandschuurmachientje lag het geheel binnen 10 minuten eruit. Vervolgens de coating aan de binnenzijde van het scherm bij de roestblazen weggehaald, en toen was duidelijk te zien dat het metaal al behoorlijk is aangetast, maar nog wel te redden is. De buitenzijde waar de blaasjes zaten heb ik kaal geschuurd, en hier was slechts 1 plekje te zien van 2x2 mm.
Maandag zullen we gelijk de binnenzijde van het scherm mee stralen om de "echte" schade te kunnen zien. Tot slot heb ik de beslissing genomen het bakje niet meer op te lappen en voor een naar mijn ide betere oplossing gekozen. Ik heb bij van Zweeden (om de hoek van mijn werk) het bakje van een 964 gehaald. Dit zit aan het scherm geschroefd en is van kunststof, waardoor ik niet meer bang hoef te zijn dat het ooit weer gaat roesten. Het enige wat er nu aan het scherm gedaan hoeft te worden is het eraan lassen van 4 oogjes waar het bakje aan geschroefd kan worden en het doorvoerbuisje van de ontgrendelingskabel moet een paar centimeter verplaatst worden. Van de vulpijp van de tank moet de bevestigingsbeugel af worden gehaald, dus uit veiligheidsoverweging deze toch maar eerst even demonteren
. Op de volgende foto is het verschil tussen het oude bakje en die van de 964 zichtbaar.
Tot zover deze update, en ik hoop dat de reden waarom ik de laatste tijd niet veel aanwezig ben geweest weer wat duidelijker is.