Na een grondige poetsbeurt (zowel binnen, buiten, als onder), waarbij we een mooie handvol dollars vonden onder de bekleding en stoelen, hebben we de kabbelboom (spaghetti mmm
) even onder handen genomen.
Verlichting (binnen en buiten), verwarming, claxon en zoemer/waarschuwingslicht voor gordels (leuk systeem) werkten na het nodige meet en herstelwerk terug.
Toen begonnen we te piekeren over het eerste (eerder optische) probleempje.
Daar deze auto zijn eerste 35 levensjaren in california heeft doorgebracht had deze geen mistachterlicht (wel mistvoorlichten), echter is dit verplicht in België. Op de verschillende meetings zagen wij steeds 914'tjes met lelijke bijgeplaatste lichtblokken
, wat o.a. gaten boren met zich meebrengt.
Nu denken wij hiervoor een oplossing gevonden te hebben (dit dankzij een tip via dit forum
).
lichtblok links:
lichtblok links normaal (let op achteruitrijlamp):
lichtblok links na de werken (als mistlamp):
Hiervoor hebben we eerst en vooral een kabel bijgetrokken naar naar het linker lichtblok achteraan.
Vervolgens hebben we naast het bestaande relais voor de voormistlichten een extra relais (maakcontact relais) geplaatst.
Als stuurstroom gebruik dit relais dezelfde 85 (positief) als deze geleverd door de schakelaar van de voormistlichten, echter werd als 86 (massa) een nieuwe massa op de carrosserie genomen.
Dit omdat bij aanschakelen van de grootlichten de voorlichten automatisch worden uitgeschakeld (er komt een plus op de massa van de stuurstroom) en we dit willen vermijden voor het achtermislicht (onwettelijk).
Ook de 30 (positieve) aansluiten werd van het voormistlichtenrelais overgenomen (zelfde zekering blijft behouden). Op de 87 werd de kabel naar achter aangesloten.
Dit alles heeft als doel dat we geen extra schakelaar moeten bijplaatsen, wat de originele look ook ten goede komt
. (kleine handjes bleken nuttig voor dit werkje
)
Achteruitrijlicht loskoppelen en nieuwe kabel aansluiten. Rood ledlampje gekocht in euroshop (10.45euro) en in de originele fitting geplaatst (massa achteruitrijlicht blijft behouden).
Compleet legaal en optische compleet origineel en mooi. Ook de +-10 cm wettelijk verplichte afstand tov andere lichten blijkt bij deze set-up voldaan.
Tot de volgende post (ivm carro werken)
gr
Jack-in-the-box