Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Strippen en opnieuw spuiten van de 944 (upd 29-12)

06 dec 2009 1:33

Naar aanleiding van roest op de A-stijlen wat ik eerst op moet knappen voor er een nieuwe voorruit ingaat heb ik besloten om nu in plaats van over een jaar of 2 de 944 te strippen en alles te spuiten.
Kan ik ook direct alles uitdeuken, roestplekjes opknappen, en de voorkant fatsoeneren (aangezien die al jaren scheef is nav mn zus die de handrem niet kon bedienen 8 jaar terug).
Foto's heb ik op mn externe HD elders in het land maar die komen binnenkort wel even hier te staan!
Laatst bijgewerkt door 944 guy op 29 dec 2009 21:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Strippen en opnieuw spuiten van de 944

06 dec 2009 11:00

onderdeel van je promotie?

23 dec 2009 22:50

Pff, ok, mn HD was ook gecrasht dus de foto's van mn eerste klus-sessie ben ik ook kwijt. Maargoed nu de vakantie is begonnen kan ik weer lekker verder!

Overzichtje vd stand van zaken vandaag:
Afbeelding

Interieur:
Afbeelding

En de achterkant (welke aap kit de achterlichten nou vast? wat een klus...)
Afbeelding

De achterkant is dus ook een reden om opnieuw te spuiten, heeft rechts een keer schade gehad en mn pa was nooit van het netjes opknappen...

24 dec 2009 0:48

944 guy schreef:(welke aap kit de achterlichten nou vast? wat een klus...)

... is volgens mij origineel bij 'n 944 :wink:

24 dec 2009 10:54

Je vader, toen hij die achterschade heeft gerepareerd!!

QUOTE:De achterkant is dus ook een reden om opnieuw te spuiten, heeft rechts een keer schade gehad en mn pa was nooit van het netjes opknappen...

24 dec 2009 11:16

Ja hij is nu 2 jaar van mij, daarvoor 10 jaar van mn pa geweest ;) Mn zus heeft m wel eens geleend en was nogal een kei in schade rijden. Achterkant tegen een paaltje en met de kwast 'geverfd'. Voorkant is iets scheef (rechter koplamp) en de linkerdeur zie je allemaal afplakrandjes van omdat er eens een scooter in de deur knalde.
En Olaf, dat lijkt mij ook, ze zijn nooit los geweest. Maar normaal kom je gewoon een dikke rubberen afdichtunit tegen!
Ik zit nu aan zo'n kleurtje te denken:

Afbeelding

24 dec 2009 16:15

zo, ziet er alweer goed gestript uit! Ben er nu ook mee bezig. Ga jij alle platen tot op het metaal schuren(zie je wel eens en heb altijd moeite te onderscheiden of dit van chemische behandeling komt of schuren) of gewoon de toplaag er goed af?

Eventuele nieuwe kleur ziet er goed uit. Staat hier in Rotterdam Noord ook nog een seal grijze 968(met donkere velgjes) is ook erg mooie kleiur voor 944 en 968.

Waren de zijramen goed te verwijderen? Heb je hiervoor het rubber moeten lossnijden?(zat dit gekit?)
Ga je nog andere zaken veranderen nu je interieur eruit hebt liggen?

Ga het project volgen, succes!

24 dec 2009 22:35

En weer een dag klussen! Vooral de voorkant moest het vandaag ontgelden:

Afbeelding
Wat 'restanten'
Afbeelding

Afbeelding

En wat ik onder de spatborden aantrof, je ziet ook de roest op de A-stijl waar het in eerste instantie allemaal om te doen was:

Afbeelding

Afbeelding

En na morgen zit het grote werk er alweer op als ik (in ieder geval) de linker deur loshaal. Ik heb van Ome Sander een juiste type 2 deur weten te bemachtigen. Zit nu een type 1 deur op maar er zit een deuk in en de geleiderails vd ruit zijn los gaan zitten. Heb even geen zin om die boel daarin te lassen dus dan maar zo!

Jasje: Zijruiten kwamen er prima uit. Was een kwestie van de 'slapste' rand vinden (in mijn geval boven) en van daaruit werken en gewoon duwen. Tot op het metaal kaal gaan ga ik denk ik niet doen, is teveel werk, kost veel knaken (stralen met zacht medium is dan namelijk lekker snel en makkelijk) en levert denk ik niet zo heel veel op. Ik heb dan wel die roestplekken maar daar ga ik (in eerste instantie) met een staalborstel de boel dr af, schuurpapier, en zinkspray. De meeste van die roestplekken zijn ook nog op plekken die uiteindelijk door iets anders afgedekt worden.
De rest laat ik aan de spuiter over (behalve misschien schuren na de primer, kan ik zelf ook wel).

26 dec 2009 10:52

Mooi werk het strippen.
Succes ermee.

Groete en een fijne kerst gewenst.

26 dec 2009 12:19

944 guy schreef:Ja hij is nu 2 jaar van mij, daarvoor 10 jaar van mn pa geweest ;) Mn zus heeft m wel eens geleend en was nogal een kei in schade rijden. Achterkant tegen een paaltje en met de kwast 'geverfd'. Voorkant is iets scheef (rechter koplamp) en de linkerdeur zie je allemaal afplakrandjes van omdat er eens een scooter in de deur knalde.
En Olaf, dat lijkt mij ook, ze zijn nooit los geweest. Maar normaal kom je gewoon een dikke rubberen afdichtunit tegen!
Ik zit nu aan zo'n kleurtje te denken:

Afbeelding

Mooie kleur!

Persoonlijk vind ik Riviera Blue een prachtige kleur voor een 944 (net als voor een 968)...

26 dec 2009 16:49

Riviera blue is dat flets non-metallic licht blauw ;)

28 dec 2009 12:27

En de deuren zijn ook los:

Afbeelding

En ook nog bezig geweest met de welbekende roestplekken voor de achterwielen, rechts is ook aangetast (links vorig jaar beglasvezeld):

Afbeelding

En van binnenuit (wat ik kan fotograferen):

Afbeelding

Afbeelding

Is iemand bekend met hoe ver die zooi naar voren loopt in de dorpel? Buiten dat gat in de foto om is het nog allemaal hard, mn pa denkt dat het allemaal wel meevalt. Eens kijken of ik een tandarts spiegeltje kan vinden
En misschien een tip voor iedereen om daar eens goed te kijken als je dat nog niet gedaan hebt Wat extra gaten onderin boren voor de afvoer en de binnenkant ook met olie bedekken

Overigens wat de kabelboom betreft: de linkerdeur heb ik een beetje open geknipt, en bij de rechter boom heb ik 1 stekker afgeknipt om de kabels eruit te krijgen... Er zit zo'n mooie splitsing in de kabelboom in de deur die het bijna onmogelijk maakt om hem door te voeren.
Na het verwijderen van die ene grote stekker in de passagiersdeur was het koek en ei omdat ik die kant nu eerst door kon voren en de bocht bij de splitsing vd boom gestrekt was, dan was het gewoon doorvoeren. Bij de bestuurdersdeur zat die bocht IN de dubbele wand onderin en was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, vandaar dat ik bij die deur dus een ventilatiesleuf had doorgeknipt om het gat te vergroten.

29 dec 2009 16:16

Misschien stuk metaal ervoor nauwkeurig wegslijpen(dunne schijf) --> roest verijwderen --> anti-roest behandeling metaal --> weggeslepen stuk metaal teruglassen --> weer glad maken ofzo..

29 dec 2009 17:19

Toevallig heb ik vandaag de camera in dat gat laten hangen om de zien of ik een foto kon maken. Al vrij snel naar binnen toe is er allleen roest onderin op het laagste punt te zien, over het grootste deel van de balk. Er zijn een aantal openingen die zijn afgestopt, dus die even open maken, kijken, en misschien dat ik dat ding alleen maar vol ga donderen met olie en even laten staan. Uiteraard ga ik wel dat gat dichtmaken ;)

29 dec 2009 21:14

Zooooo, en we gaan weer verder, dit keer vooral een roest-update :(

De A-stijl links vereist een nieuw stukkie blik
Afbeelding

Nog even geprobeerd om binnen de dorpel een foto te maken, is aardig gelukt, dorpel rechts:
Afbeelding

Dorpel links:
Afbeelding

De roest bevindt zich dus vooral achterin wat ik van buiten al kon zien. Verder is de hele dorpel onderin dus roestig.

Vast een stuk grotendeels ontroest (totdat ik pijn in mn duim kreeg van al die nare hoekjes schuren rond het frame vd voorruit en bij de A-stijl onderaan)

Afbeelding

En aan de achterkant nog het één en ander aan de achterkant verwijderd (iwat nterieur omdat de boxen eruit gaan, rubber rond de tankopening, achterklep en toebehoren).

Afbeelding

Waarschijnlijk volgt er nu even weinig geklus, want ik kwam er vanmiddag achter dat ik volgens mijn agenda waarschijnlijk pas in februari weer kan klussen, eigenlijk wil ik mn waggie in maart wel in de lak hebben maar dat wordt dan dus aanpoten!

Re: Strippen en opnieuw spuiten van de 944 (upd 29-12)

29 dec 2009 22:46

944 guy:
ziet er allemaal goed uit. Heb je al eens gedacht aan de binnenkant van de dorpel in te spuiten met Fertan? En daarna pas met olie of wax?
Ik heb daar vrij goede ervaringen mee (met Engelse auto's dan, de Porsche roest vrijwel niet). Fertan zet de roest om in een soort harde zwarte 'verf' die doorroesten voorkomt.
De roest weghalen is natuurlijk beter, maar voor plekken waar je gewoon niet bij kunt komen (zoals de dorpel) is het de beste oplossing.

Je kunt dat spul kopen met een soort spuit met een lange dunne slang verlenging , die je helemaal achterin de dorpel kunt steken om er zeker van te zijn dat de je volledige lengte van de dorpel inspuit.

29 dec 2009 23:13

Hee Sander, bedankt voor de tip! Dat klinkt zeker als iets wat ik wel kan gebruiken, de enige andere optie is namelijk een nieuw stuk dorpel erin wat zonde is want de boel is nog wel hard. En uiteraard is wat betere bescherming wel fijn (afgezien vh feit dat ik wel 1 of 2 extra afwateringsgaten ga boren).

30 dec 2009 2:52

944 guy schreef:Vast een stuk grotendeels ontroest (totdat ik pijn in mn duim kreeg van al die nare hoekjes schuren rond het frame vd voorruit en bij de A-stijl onderaan)

koop zo'n staalborsteltje voor op je boortol
dat verwijdert roest beter dan een schuurpapiertje en het is minder (zwaar) werk ook

30 dec 2009 3:13

jahoor... heb op die manier m'n halve auto al afgebrand :bang:

30 dec 2009 10:16

Geinig project.

Ik zou 'm lekker zilver houden.

Of als je iets opvallends en nieuws wil: Frozen Grey :scratch:

album/album_pic.php?pic_id=46078 (let op: BMW plaatje :wink: )

30 dec 2009 10:37

Jeroen914 schreef:koop zo'n staalborsteltje voor op je boortol
dat verwijdert roest beter dan een schuurpapiertje en het is minder (zwaar) werk ook

Ik heb wel met een staalborstel op een slijptol inderdaad de coating weggehaald waar ik de roest heb weggeschuurd. Alleen ook met een staalborstel hou je dat diepe zwarte nog over wat ook nog roest is. Daar ga ik denk ik dat Fertan wel even voor gebruiken.
Maar ik ben ook nog lerende he ;)
Als ik hiermee klaar ben heb ik volgens mij alles behalve de reservoirs in het motorruim los gehad aan deze auto :D Beetje jammer dat dit niet samenviel met de revisie want ik ga echt niet weer het blok eruit lepelen, motorruim blijft voorlopig zoals die is.
Enneuh, lekker opvallend? Ik vind dat paarse vet mooi, dus als er een andere kleur op komt is het die ;)

30 dec 2009 10:42

leuk om te volgen :res:

Kleur Paars +1 :thumleft:

30 dec 2009 11:57

Uit ervaring met mijn '71 911 destijds weet ik dat Fertan slechts beperkt werkt. Als je de roest echt voor langere tijd wilt stoppen dan zou ik gaan voor Dinitrol (de beste volgens vele experts maar wel duur en beperkt verkrijgbaar) of RX van Carprotech (een goed alternatief). In laatste geval eerst RX5 er in en daarna RX7 speciaal voor holle ruimten.

Veel succes en blijf ons op de hoogte houden van je vorderingen :thumleft:

30 dec 2009 12:01

Koekkie911 schreef:Uit ervaring met mijn '71 911 destijds weet ik dat Fertan slechts beperkt werkt. Als je de roest echt voor langere tijd wilt stoppen dan zou ik gaan voor Dinitrol (de beste volgens vele experts maar wel duur en beperkt verkrijgbaar) ...:thumleft:

Kan je iig in Steenwijk halen/op laten sturen, dus moet elders ook wel lukken. :D
http://www.renntech.info/index.php?cPat ... d3eb8877dd

30 dec 2009 15:45

Oioi, leuk zo' n hulp :) Als jullie behulpzaam blijven krijgen jullie ook meer foto's wanneer die gemaakt worden ;)
Plaats een reactie