Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en weet er nog niet zoveel van maar dat komt allemaal wel, en mischien kunnen jullie mij een beetje helpen.
ik kijk vaak op dit forum om ideeen op te doen en dikke porsches te bekijken.
ik ben zelf 21 jaar en rijdt nu 2 jaar porsche, ik run samen met mijn vader Auto's 't Harde,
een universeel autobedrijf gelegen in gelderland. Op dit moment ben ik trouwe 993 bezitter foto's volgen als ik site een beetje onder controle heb
mijn eerste porsche was een 930 uit 1979, deze heb ik van een man gekocht die hem om heb laten bouwen tot een 964 (eigenlijk niet helemaal de bedoeling maar ik wou perse een 964 look en een die ik kon verzekeren en omdat ik er toch bijna nooit in rij moest hij ook niet te duur in de maand zijn, vandaar) er is bij de vorige eigenaar ook van motor gewisseld, er is toen een 3.2 ingekomen.
ik heb de auto gekocht en eigenlijk meteen gestript, alleen de motor met kabelboom zat er nog in, (zodra ik weet hoe ik fotos moet uploaden zet ik ze erop) ik heb de overwegen om de auto in de 30 jaar edition te spuiten, maar om de auto niet nog nepper te maken dan hij al is en omdat hij niet turbo breed is heb ik hem weer overnieuw "piano lak zwart" laten spuiten. toen de auto weer opnieuw opgebouwd met nieuwe raam en deur rubbers, niet knipperlicht glaasjes enz.
toen de auto af was en ik 1000km mee gereden heb begonnen mijn handen weer te jeuken om aan de 911 te sleutelen, grote plannen om speedline velgen te monteren en een turbo interieur te plaatsen ( mijn neef heeft een 964 uit 1990 en had een interieur vol electr. over en die kon ik overnemen)
maar ik besloot toch niet nogmeer geld in de 911 te steken omdat de auto door deze actie niet veel meer geld waard werd. en ik toch niet helemaal het gevoel bij deze auto had zoals je die moet hebben bij een porsche.
maar de zoektocht naar een andere porsche begon een beetje te kriebelen. overal waar ik kwam met de 930 sc moest ik uitleggen dat hij niet zo uit de fabriek kwam en dat hij omgebouwd was.
ik had mijn porsche imnmers al een jaar en 1200km achter de rug en besloot toch maar wat anders te kopen waar ik weer helemaal verliefd op kon worden. (tijd voor een ''echte'' 911
)
zoektocht 2e 911de 911 moest perfect zijn, het liefst nederlands en weinig kilometers en luchtgekoeld, waardevast was ook wel een must.
ik kwam via een kennis in aanraking met de site van porsche service centrum twente, daar stond een 30 jaar edition met speedline's en de paars violet die (vind ik) op deze auto hoort. maar daar aangekomen stond er ook een gele 993 turbo, die ik veel mooier vond en hey hoofdstuk 964 werd al heel gauw afgesloten.
thuis aangekomen meteen op internet zoeken naar een juiste 993, de gele turbo vond ik helemaal gaaf alleen ben ik niet zo gek van de porsche turbo motoren, ik vind de atmosferische motoren lekker klinken en rijdt zelf (MET DE PORSCHE) heel rustig dus had het extra vermogen van de motor niet nodig, het moest dus een onderhouds vriendelijke 3.6 worden.
ik had inmiddels al heel wat advertentie's uitgeprint en na heel wat bellen met verschillende 993 eigenaren had ik een lijstje gemaakt van positiefe en negatieve punten.
zo moest de 993 worden:
- carrera 2
- sportonderstel
- 18'' turbo's (geen 996 turbo velgen, super mooi maar een beetje gemaakt op de 993)
- zilver of zwart
- zwart leer
- stoelverwarming
op een zaterdag middag toen ik de garage had afgesloten was ik van plan om een van deze auto's te bezichten voor een indruk. ik ging nog even op internet kijken en zag een 993 te koop maar op de eerste foto leek hij een beetje gemaakt. beetje te stoere foto's en lampen aan op de foto, maar ik was toch nieuwsgierig en bekeek de advertentie, het was een 993 uit 1995 een nederlandse porsche die door pon leusden gelevert was, de onderhouds historie aanwezig en de meeste beurten en terugroepactie's bij pon porsche gehad. 112000km !!, je begrijpt dat bij mij het hart wat sneller ging kloppen, ik heb direct gebeld of er ook inruil van een 911 mogelijk was, ik wou deze auto niet zelf verkopen omdat ik bang was dat het een langslaper zou worden bij ons op het terrein, en ik principieel geen 911 wou kopen voordat ik deze verkocht had, de verkoper vond het geen probleem om een 911 in te ruilen, alleen wou hij niet de hoofdrpijs geven voor een 911 die omgebouwd was, dus deed hij mij een financieel voorstel die niet aantrekkelijk was. maar ik wou de porsche gewoon bekijken, niet met de bedoeling om de 911 te kopen, want ik vond de zoektocht wel leuk.
ik heb mijn kammeraat opgehaald en zijn naar de porsche 993 gereden.
daar aangekomen trof ik een nette 993 aan waar de puntjes nog wel op de'' i '' gezet moesten worden, maar de auto had een goed en helder verleden. de eigenaar had een brug tot zijn beschikking en ik kon de 911 aan alle kanten goed bekijken, hij had zeer recent hele dure reparatie's gehad zoals: nieuw stuurhuis nieuwe remmen voor en achter nieuwe contineltal voorbanden en groot onderhoud 800 km geleden. de koop was toen gauw rond en ik heb een apk en een soort aankoopkeuring laten doen bij mh porsche in peize. daar bleek de koplampsproeier instalatie niet goed te functioneren en bleek de sensor van de v-riem defect te zijn.
de koplampsproeier is daar gerepareerd, en de auto had weer een verse apk.
met het inbedrijfsvoorraad zetten kwam ik erachter dat de km stand nadat ik een proefrit gemaakt was 112993km was ( als dit geen goed begin van een grote liefde is............ weet ik het ook niet meer)
een week later heb ik de auto opgehaald en meteen kwam ik erachter op de terugweg wat een gigantische machine ik aangeschaft had, na een 100km warm gerden en gestuurt te hebben was ik benieuwd hoe de tussen sprint zou zijn van 120 naar 220 km/h........ van de 6e naar de 5e versnelling en even gas, nog een versnelling terug en zijn 4e vesnelling doortrekken...... gigantiesch even knipperen met je ogen en je rijd 200 even naar z'n 5 tikken en de accelaratie gaat weer vrolijk en brullend verder.
thuis gekomen en nog even verliefd bij de auto gestaan hebben ben ik maar gaan slapen want ondertussen was het al nachtwerk geworden:)
de volgende dag meteen een diagnose rapport gemaakt van de auto en de bestellijst ingevult en opgestuurt naar porsche leusden, de dagen an avonden daarop de auto helemaal schoongemaakt en deel voor deel met swisswax gepoets, dat had de auto nodig, na avond aan avond gezweet te hebben mocht het resultaat erwezen.
meer info volgt (ik heb nu een beetje last van type vingers haha)
groeten Jan