Die 2.2 motoren zijn pretty robust in the bottom end, dus het ergste dat ze nodig hebben zijn valve stems and seals, eventueel nieuwe valves indien ze niet brittle zijn, koppemn ontdoen van carbon deposits, tuimelaars nakijken en eventueel vervangen, kijken hoe de cylinders er uit zien, eventueel vervangen anders ontdoen van carbon deposits en andere zooi, kijken naar de staat van de camshafts want klojo's kunnen teveel nm erop gezet hebben en de schroefdraad zo aangedraaid dat als je ze los probeert te draaien, je de camshaft breekt. (600 euro/stuk), kijken of je valve covers mooi recht zijn, misschien wat machinewerk hier en daar, nieuwe cylinderkopbouten erin, nog een paar andere dingen die echt we lmoeten vernieuwd worden, nieuwe seals en dan kan je beginnen te monteren. Dit alles kan makkelijk 3500 euro kosten.
Dan moet je kijken naar de staat van het MFI systeem. De butterflies, the throttle bodies, rubbertjes, bushjes, enz enz. Dat kan makkelijk nog een goede 800 to 1200 euro erbovenop kosten.
Kijk eens naar dit draadje...
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=29314Je kan een MFI afstellen met op de conventionele manier (zoek posts van svandamme) maar het is makkelijker op de rollenbank. FG kunnen misschien wel Porsches racen, maar dat wil nog niet noodzakelijk zeggen dat ze weten hoe een MFI system goed moet worden afgesteld. Vaak wordt de injectiepomp helemaal rijk gedraaid om de motor somewhat te laten presteren. Resultaat: rijdt van niks onderin, niet smooth, onbetrouwbare prestaties, verbruikt 20 to 28 liter als je eens doordrukt en maakt op de rollenbank 150 to 160 pk. CONCLUSIE Indien de motor in goede AANTOONBARE staat is EN met garantie komt van minimum 20000 km of een jaar voor deze prijs, dan is dit inderdaad een goede prijs. Zeg maar dat een 2.2E motor die "op" is gereden weggaat voor 750 tot 1500 euro, dus je betaalt de revisie, afstelling van de MFI en garantie erbovenop.
Een 2.2T motor, met compressie getest en goed bevonden (minder dan 10% lekkage tussen al de 6 cylinders, met ancillaries zoals carburatoren, alternator, kachelpotten en backbox enzovoort erbij, afhankelijk van de staat, zou toch minstens 1750 euro moeten opbrengen.
Indien je dit niet ervoor krijgt, dan adverteer de motor op EBay of op marktplaats en laat de motor zitten in de auto zodat potentiele kopers deze kunnen testen en horen lopen.
My two cents.
Lees het DDK draadje nog eens goed door wat er eigenlijk wel allemaal bijkomt om een motor "goed" te hebben. Het kan wel zijn dat FG een stalvondst van een porsche had, die in 1987 was gereviseerd door een erkend monteur en sindsdien is met de auto niet gereden of is de auto weggeroest. Motor kan daarom met niet zoveel problemen tot leven worden gewekt en daar ligt de profijt. Langs de andere kant kan het ook een motor zijn die is opengelegd, waarvan is gedacht :"mja, die houdt het wel 15000 km uit , dus een goede 4 jaar" en dan hopen ze dat je terugkomt om toch het ding goed te krijgen nadat je 15000 euro reeds hebt uitgegeven aan de restoratie en bv de motor duidelijk een tingeltje heeft aan het intermediate gear en dus eigenlijk volledig uit elkaar moet: kost 6000 euro.
Succes.
Bert