Hallo allemaal, ik ben al een tijdje niet meer actief geweest op het porscheforum door drukte met mijn studie en andere zaken. Toch leek het me leuk, aangezien ik tijdens de restauratie veel goede hulp en adviezen van forumleden gekregen heb, om mijn verhaal over de restauratie van mijn 944 met jullie te delen.
In 2007 (ik was toen 15) ben ik op zoek gegaan naar een auto om aan te sleutelen, en langzamerhand op te knappen. Na een tijd op internet zoeken kwam ik Porsches 944 tegen. Betaalbaar, maar nog wel boven mijn budget. Toch raakte ik steeds meer en meer bevangen door het Porschevirus, dus besloot ik niet langer naar oude golfjes en astras te kijken, maar te wachten op een goed aanbod van een 944. En in april 2007 was het dan zo ver, er stond een 944 type 2 n/a te koop voor €550,-!
Keerzijde was dat de P een opgeblazen motorblok en blikschade had, al jaren stilstond in een garage, en de eigenaar niet wist te vertellen wat er nog meer aan mankeerde. Omdat het mij vooral om lol van het sleutelen ging, heb ik de gok gewaagd en de 944 gekocht. Mijn ouders hebben hem naar huis gesleept. Onderweg bleek, zoals te verwachten was, dat de remmen door het lange stilstaan niks meer deden. Dit resulteerde in een gat in de achterbumper van mijn vader.
Daarna de handrem maar gebruikt. Thuis mocht ik de garage van mijn ouders in gebruik nemen, en daarmee kon het project beginnen!
De blikschade bleek aanzienlijk; naast rondom vele deuken en krassen, een kapotte bumper, linkervoorscherm en voorscherm bleek de dragende carrosserie linksvoor ook vervormd te zijn...
Dit na veel uitdeuken en rechtbuigen weer in orde gekregen. De structuur van de auto leek gelukkig niet verzwakt te zijn. Daarna de voorschermen en de bumper vervangen.
Daarna waren de remmen en de ophanging gedemonteerd, schoongemaakt, delen vervangen, andere delen ontroest en gespoten, en daarna weer gemonteerd. Resultaat: goed werkende remmen, en een mooie soepele ophanging. Verder nog de homokineten geïnspecteerd; deze bleken in goede staat. De hoezen moest ik echter wel verhangen.
Met deze goede basis was het tijd geworden voor de grote klus, het aanpakken van het motorblok. Het oude blok had een vastloper gehad, en daarmee waren de meeste delen onbruikbaar geworden.
Daarom heb ik beslist het oude blok niet opnieuw op te bouwen, maar op zoek te gaan naar een vervangend blok. Op internet stond een gebruikt type 1 blok voor weinig geld, echter wel met mayonaise in het koelsysteem! Aangezien dit meestal óf een kapotte koppakking, óf een kapotte oliekoeler is, en ik beide onderdelen nog had van het oude blok, heb ik het gekocht.
Het bleek aan de oliekoeler te liggen, er zat nl. een scheur in de koeler. De koeler dus vervangen, en de rest van het blok meteen ook maar even nagekeken. Na een grondige reiniging, was het tijd voor het inbouwen van het blok. Het lastige aan een 944 is dat het blok niet via de bovenkant verwijderd kan worden. Dus moest de auto ongeveer een meter opgekrikt worden. Daarvoor heb ik een houten stellage gebouwd, en een stellage met twee lieren voor boven het motorblok. Het nieuwe blok ging er zonder al te veel problemen in. Een teleurstelling volgde; het blok wou niet starten. Gelukkig bleek het een kapot DME-relais te zijn, en een verkeerd signaal van een type 1 luchtmassameter. Beide vervangen door werkende type 2 delen. Daarna startte het blok gelukkig perfect, en heb ik de eerste meters gereden in mijn Porsche!
Laatst bijgewerkt door
allard op 13 mei 2011 23:06, in totaal 2 keer bewerkt.