19 okt 2011 20:43
22 okt 2011 20:17
22 okt 2011 20:30
22 okt 2011 20:43
22 okt 2011 22:11
22 okt 2011 23:11
23 okt 2011 0:10
23 okt 2011 13:53
23 okt 2011 16:13
24 okt 2011 9:25
Hartwiek schreef:Op de heenweg naar Resto over de a73 met een gemiddelde snelheid van pakweg 160 werd de temperatuur 85 graden, oliedruk bij stoplichten goed 1 bar.
Op de terugweg: buitentemperatuur een graad of 8 hoger: temperatuurmeter tegen de 80 graden aan, ook bij snelheden boven de 200. bij stoplicht een oliedruk van dik 1.7 bar.
Conclusie : motor loopt beter, pakt beter op en wordt minder heet...dit kan alleen maar ten gunste komen van het blokje wat dan theoretisch gezien een langere levensduur zou moeten hebben.
24 okt 2011 16:50
Zicht_op_oneindig schreef:Ik ben ook compleet niet mee.
Daarom toch eventjes recapituleren: een spaghetti-uitlaat is een uitlaat waarvan elk uitlaatstuk vanuit de coulash even lang is tot aan de collector. (ff om te checken dat ik daar nog juist zit )
De temperatuur van de motorolie wordt verwarmd door het cartergeheel en de minimale wrijving van de draaiende en harmonische bewegingen van de onderdelen.
De uitlaatgassen die een gedeelte van de verloren energie naar buiten brengt, zorgt mijn inziens maar voor een kleine warmteafgifte tov de koeling.(door gebruik van andere materialen)
Motorolies hebben bepaalde normen, kwaliteit en viscositeit. De viscositeit (of de dikte zoals U ze noemt) wordt in een bepaald temperatuurgebied bereikt. Dit gebied heeft de laatste jaren een mooi opwaarts potentieel gekend. Meestal is de olie van zulke kwaliteit dat de smering bijna altijd gegarandeerd is en de olie meestal in een goed werkgebied zit om steeds een mooie smering te garanderen.
Wat echter meer van belang is, is de temperatuur van bepaalde motoronderdelen, deze moeten nl een bepaalde temperatuur bereiken om een juiste uitzettingsfactor te bekomen. Dit allemaal om de spelingen op de juiste en ideale verhouding te krijgen. (speling bvb tussen lagerschelpen en as)
Nu klinkt het me toch echt raar dat olie dikker zou blijven omdat de afgevoerde warmte via de uitlaat sneller zou gaan of dat dikkere olie voor meer oliedruk zorgt.
Is het niet zo dat deze oliepomp gestuurd wordt? (of de snelheid ervan)
Dus nu aan de kenners help mij op het juist pad, want soms denk ik dat ik er eindelijk iets van begrepen heb en toch is er toch nog altijd iets dat ik niet weet!
Hartwiek zo'n spaghetti geeft natuurlijk bergen rijplezier en het is U gegunt na zo'n historie zoals U heeft meegemaakt. Bollen maar U heeft het ruimschoots verdient.
Verder vind ik mijn olietemperatuur belangrijk om de warmte van de olie te bepalen en geeft mijn oliedruk me enkel informatie dat mijn oliepomp nog werkt. De oliedrukmeter geeft de druk wel aan, maar wat ben ik er eigenlijk mee. (op een 997 heeft men een oliedrukmeter)
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de leerrijke antwoorden.
24 okt 2011 18:23
24 okt 2011 18:33
24 okt 2011 19:02
25 okt 2011 14:04
25 okt 2011 21:23
25 okt 2011 23:41