Twee jaar geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van een Porsche 911 3.2 carrera uit 1985. Destijds heb ik deze Porsche gekocht van een liefhebber die de Porsche vooral optisch volledig gerestaureerd heeft. Technisch is door de vorige eigenaar wel het e.e.a. gedaan, echter een complete motorrevisie heeft de Porsche nog niet ondergaan. Na 25 jaar lekt de motor wat olie en aangezien een deel van de uitlaat aan vervanging toe is heb ik besloten om de uitdaging aan te gaan. Deze uitdaging ga ik niet alleen aan, maar met behulp van een goede bevriende topmonteur.
Een paar weken geleden is mijn monteur begonnen met de 911. Na een paar uur sleutelen en een x-aantal afgebroken bouten is zowel de motor als de versnellingsbak gedemonteerd uit de auto. Het was al duidelijk voordat we deze uitdaging aan zouden gaan dat de versnellingsbak prima functioneert. Deze diagnose werd bevestigd nadat de olie afgetapt was. De olie die uit de versnellingsbak kwam is volledig zuiver dus geen sporen van een slijtage dat het noodzakelijk is om de versnellingsbak te reviseren. Wel was de koppeling zo vet van de diverse olielekkages dat het een kwestie van tijd zou zijn en de koppeling was gaan slippen. De koppeling was aan vervanging toe. Dan kun je twee dingen doen, volledig nieuwe koppeling kopen of de koppeling reviseren en opnieuw bekleden. Aangezien mijn monteur een goed team om hem heeft gecreëerd van mensen die z’n vak verstaan is gekozen voor het laatste. Qua kosten is dit interessanter en qua kwaliteit is het net zo goed. Hetzelfde geldt voor bepaalde lagers. Er werd bij een lager geconstateerd dan deze in goede staat was alleen stond deze erg droog. Je kunt een nieuwe lager kopen a 350 euro, je kunt deze lager ook in een pan doen met speciaal vet, dat in laten koken en de lager is weer gevuld en functioneert weer als nieuw. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat als je creatief bent je kosten kunt besparen. Op bepaalde dingen moet je natuurlijk niet bezuinigen en zorgen dat je de originele onderdelen gebruikt om problemen naar de toekomst te voorkomen. Een voorbeeld daarvan zijn de cilinderkoppen en dan met name de bouten. Nadat de cilinderkoppen gedemonteerd waren werd de conclusie getrokken dat de kleppen gereviseerd moesten worden, de afgebroken bouten uitgeboord moesten worden etc etc. Dat is keurig en zeer vakkundig door een revisiebedrijf gedaan en deze zijn weer als nieuw. De bouten waar de cilinderkoppen op gemonteerd worden (24 stuks, 4 per kop) moet je, om problemen te voorkomen, vervangen. Bij demontage van de koppen verliest een bout zijn kracht. Er zijn verschillende meningen over deze bouten, de één zegt stalen bouten, de ander zegt 12 stalen en 12 Dilavar (rekbare) bouten en weer een ander zegt 24 Dilavar bouten. Na goed overleg met verschillende mensen is besloten om voor de laatste mogelijkheid te kiezen waarbij gekozen is voor 24 originele door Porsche geleverde Dilavar bouten. Dure aangelegenheid, 24 bouten voor per stuk plusminus 35 euro, maar op sommige dingen moet je gewoonweg niet bezuinigen.
De afgelopen weken zijn verschillende mensen bezig geweest op het gebied van revisie en voordat verschillende onderdelen binnen zijn kun je van de tussenliggende tijd mooi gebruik maken om de motor en versnellingsbak schoon en vetvrij te maken. Daarna wordt het weer opgepoetst en ziet alles er weer uit als nieuw. Afgelopen vrijdag is mijn monteur begonnen met het opbouwen en in elkaar zetten van de motor. Nog een hoop dingen te doen maar de start is gemaakt. Alle afdichtingringen, rubbertjes, pakkingen etc etc worden keurig vervangen zodat de motor daarna geen olie meer lekt en de motor dus opnieuw verpakt is. Mooi om te zien hoe dat in zijn werk gaat en goed om te zien dat er nog monteurs zijn die z’n vak verstaan en dit nog met de nodige passie kunnen. Zelf was me dit nooit gelukt en ik mag me gelukkig prijzen dat ik iemand getroffen heb die met veel energie en plezier de motor reviseert en alles weer als nieuw maakt. Ik kan me voorstellen dat er mensen op dit forum zijn die dit lezen en ook aan de vooravond staan van een dergelijk project, goede tip vanuit mijn zijde, neem iemand in de arm die kwaliteit kan leveren, zijn vak verstaat, eerlijk en oprecht is.
Heb je die nog niet gevonden dan moet je eens kijken op de volgende site:
http://dibaspecials.webklik.nl/page/homeEen bedrijf waar ik al tien jaar een trouwe en tevreden klant ben en waar ik te maken heb met een goede betrouwbaar monteur genaamd Wilfred Dielis.
Om een impressie te krijgen van zijn werk tot dusver moet je maar eens kijken naar onderstaande foto’s:
H: foto's zichtbaar gemaakt.