Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 12:57

Hier wil ik vandaag graag even mijn Porsche update kwijt hehe, het is al even geleden dat ik iets heb geplaatst maar ik heb braaf een beetje meegelezen :D.

Ik heb een aantal weken geleden mijn oogappel aangeschaft een 924 uit '77. Ze rijd als een trein en heb er tot nu toe geen gekke dingen mee gehad. Wel een nieuwe accu, een lekkend benzineslangetje en een radiostorinkje :p maar niets wat ik niet op kon lossen ;)!

Sinds een weekje slaat de drukmeter raar uit en staat belachelijk hoog, ik heb nu geleerd dat dit met de oliedruk te maken heeft maar hoe ga ik dit troubleshooten? Iemand tips?
Ze heeft sinds 2 dagen dat ze wel goed start maar dan ook heel snel weer afslaat als ik niet heel snel in drive ga en wegrace :p

Na een goede tip besloot ik ook even de koelvloeistof te checken maar tot mijn schrik stond het tankje nagenoeg leeg! Ik het weer vullen maar na een tweede check gister stond het weer leeg? Maar geen verdachte plekken onder de auto...
Ik merk nu dat ik veel te weinig weet van deze zaken maar iemand die me wat troubleshooting tips kan geven?

Dankjewel! Ik zal binnenkort eens wat fotos plaatsen!

Groetjes Mandy

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 13:04

Het water moet ergens blijven. Ligt er ergens een plasje onder, dan valt het meestal mee, lekkende slang of radiator. Lijkt je auto op een stoomtrien of als je de olievuldop verwijderd en je ziet dan iets dat op mayonaise lijkt? Dan lekt het water weg de motor in., waarschijnlijk een kapotte koppakking. Dat is iets minder prettig.

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 13:07

Dat van die oliedrukmeter wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ergens het draad tegen de massa aankomt of de gever van de oliedruk defect is.
Het hoeft dus niet direct zo te zijn dat de oliedruk ook heel hoog is en het een mechanisch probleem is.

Het lege koelvloeistofvaatje kan wel een minder leuke oorzaak hebben.
Voorlopig nog een keer voldoen en in de gaten houden.
Hoe blijft de temperatuur? Gewoon normaal tot het vaatje leeg is?

Vooruitlopend op de vraag wat zou er mis kunnen zijn alvast het antwoord:
Als je telkens het vaatje moet bijvullen en het lekt nergens, ook niet onder de vloerbedekking onder het dashboard, dan is meestal de cilinderkoppakking aan vernieuwen toe.

Koelvloeistof weglekken de motor in zodat dit zichtbaar is aan de olie is zeer onwaarschijnlijk, een lekke koppakking betekend in bijna alle gevallen dat de pakking niet meer afdicht tussen koelwaterkanalen en compressieruimte bij een 924.

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 13:22

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties, ik ga zometeen kijken naar de punten die jullie aangeven. Het vreemde van de koelvloeistof is dat dit wss al heel lang zo was en de temperatuur van de auto is altijd goed geweest (naar mijn idee) pas vandeweek keek ik in het vaatje en bleef de tempertuur wederom goed . Rijd ik er nu meer is dit nog steeds goed. Ik ga zoeken naar een mogelijke lek en dat de oliedrukmeter checken wantde olie lijkt me goed..

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 13:27

Wat kost reparatie van een lekke koppakking eigenlijk bij een 924?

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 13:41

Waarom wil je dat weten Ewout, overweeg je de aanschaf van een 924 met lekke koppakking :roll: :mrgreen:

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 18:13

Alleen als de rubbers van de ruitenwissers ook aan vervanging toe zijn, anders is het als DIY-project geen uitdaging voor me :wink:


Toevallig vroeg een buurman van me een paar dagen terug of de onderhoudskosten van een 924/944 op hetzelfde niveau lagen als van een oude 911.
Ik heb geantwoord dat onderdelen volgens mij wat goedkoper zijn maar helemaal zeker weet ik dat eigenlijk niet. Gewoon benieuwd dus.

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

04 jun 2012 19:21

de meeste onderdelen zullen net iets onder die van 911 liggen, bij 924 of 924 turbo zijn er zelfs onderdelen die duurder zullen uitvallen dan die van een 911 ( zelfde onderdelen), dat er veel volkswagen onderdelen op zitten en het daardoor goedkoper wordt is een beetje onzin, alle volkswagen onderdelen zijn net iets anders dan de porsche onderdelen maar passen wel..
maar zoals met een porsche normaal is, een goed onderhouden maar duurder exemplaar is uiteindelijk goedkoper.

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

07 jun 2012 14:02

Ewout schreef:Toevallig vroeg een buurman van me een paar dagen terug of de onderhoudskosten van een 924/944 op hetzelfde niveau lagen als van een oude 911.
Ik heb geantwoord dat onderdelen volgens mij wat goedkoper zijn maar helemaal zeker weet ik dat eigenlijk niet. Gewoon benieuwd dus.


onderdelen van een 944 zijn niks goedkoper hoor. 911/944 maakt voor de onderdeelprijzen niet uit. En voor een 911 is nog vaker een goed ruildeel te vinden. Scheelt wel dat je nooit koelvloeistof hoeft bij te vullen of te verversen met een oude 911. Die zal dus wel goedkoper in onderhoud zijn :mrgreen:

Re: 924 drukmeter en koelvloeistof

07 jun 2012 14:17

Het probleem met de koelvloeistof lijkt nu weg. Jullie opmerkingen over wit spul bij de olievuldop is gelukkig niet het geval en het tankje lijkt nu vol te blijven na toevoeging van extra vloeistof. Hij zal gewoon wat meer nodig hebben gehad omdatie al helemaal leeg was oid, er ging ongeveer 2 liter bij.

Wat betreft de drukmeter... hij beweegt wel constant en daarom lijkt het me niet dat de meter defect is. Vandaag lijkt de druk iets lager maar ik vertrouw het nog niet helemaal. Iemand gaf me de tip, om het punt waar de druk weg kan van de olie, om dat schoon te maken want er zou water en olie vast kunnen zitten. Heeft iemand een idee waar dit punt in de auto zit? Ik krijg namelijk niet zo snel een uitgang gevonden...
Zou het (vervangen van het) oliefilter hier ook een probleempunt kunnen zijn?
Plaats een reactie