Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Restauratie 911 2.7L uit 1977

28 dec 2012 18:47

De wagen is een gestrand project. Men was van plan om er een 964 van te maken.
De 964 bumpers zitten er niet meer bij.
De body is compleet herspoten maar niet alle items zijn even grondig aangepakt (bekende druppel lokatie).
Meeste onderdelen zit nog in bananendozen dus het is een gok.
Zekers als het een eerste 911 project is.
Is alles compleet, is alles orgineel, werkt het nog, waar hoort het te zitten, hoe zat het in elkaar.
M.a.w. een groot avontuur en uitdaging. Van proberen kan je leren zeggen mijn kinderen :)


Afbeelding

Na de aankoop begint natuurlijk de grondige inspectie.
Gek genoeg zit alles in de verf...en met alles bedoel ik ook alles.
Handremschoentjes zijn rood gelakt...nice...dat voorspelt al niet veel goeds.
De ophangingsrubbers zijn ook allemaal gelakt...pedalen...echt alles zit goed in de lak.

De bekende plekjes...
Afbeelding

De voorkant steenslagplaat is van een later model maar ik vind de geintegreerde mistlampen persoonlijk mooier.
Afbeelding

Blijkbaar wilde ze er een 964 van maken en is er dus een gat op te vullen waar de reflector plaat op komt.
Afbeelding

De 964 skirts eraf en de orginele skirts passen.
Men had de naden gekit en overgespoten...lijkt me geen langdurige oplossing.
Afbeelding
Mocht iemand interesse hebben in de skirts van een 964, ze zijn van plastic en in zeer goede staat.
Nooit mee-gereden en alleen in kleur gespoten.

De rondjes in de zijkant...schroefdraad was afgebroken dus ff een nieuw boutje ingelast.
Het is geen meesterwerk las maar zal der zekers niet afvallen :)
Afbeelding
Afbeelding

Qua P-staart zie ik liever de P zonder ski-schans,
vandaar nog een donor klep die ik ombouw - kwestie van de gaten te dichten....
Afbeelding

De motor is er inmiddels ook uit.
Gaat wel heel makkelijk bij een 911 :cheers:
Afbeelding

Het plan is om eerst de carrosserie aan te pakken...
binnen een paar weken reeds naar de spuiterij.
Daarna eerst alle leidingen vervangen (benzine en remleidingen) want safety first...
Tevens alle remklauwen reviseren.
Daarna de electra geheel nalopen.
De vloer isoleren met bitume/dynamat achtig spul.
Dashboard nalopen.
Hemel erin...
Ramen erin...
Tapijt erin...
etc...
De motor is de grote onbekende...
hopelijk valt het mee maar dat weten we pas als hij uit elkaar ligt.
Zo te lezen is er gigantisch veel speciaal gereedschap voor nodig...
zal nog een lastige zoektocht worden naar deze tools.
Enfin, het project is begonnen :drive:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

28 dec 2012 19:11

Succes met je prachtige project en dito model 911! :res:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

28 dec 2012 19:34

Zo voorlopig hoef jij je niet ye vervelen !! Sucses :D

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

29 dec 2012 10:16

:res: succes ik ga dit volgen.

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

29 dec 2012 10:38

Blijkbaar wilde ze er een 964 van maken en is er dus een gat op te vullen waar de reflector plaat op komt.



Ga je daar gewoon een stuk blik in zetten - of wil je de originele reflector terug- plaatsen :?:

Die reflectoren zijn MI niet meer nieuw te koop - en een goede gebruikte is erg kostbaar :|


Zijn de 964 side-skirts die je aanbiedt origineel of is een reproductie :?:


Succes met "de verbouwing" :thumleft:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

29 dec 2012 12:45

nou veel plezier moet maar zo denken gaat goed komen de kleur is goed
2.7 motor volgen vele een drama maar heb er 1 gedaan en valt echt reuze mee :thumleft:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

29 dec 2012 14:28

corne123 schreef:2.7 motor volgen vele een drama maar heb er 1 gedaan en valt echt reuze mee :thumleft:


Dat is echt overdreven, heb er 8 jaar super mee gereden :drive:
Bij mij komt een kennis met een 2.7 coupé en heeft een mechanische compressor erop gezet uit Amerika :!:
Een heel apart geluid en gaat als de brandweer, denk dat ik moeite heb hem bij te houden :?:
Hij heeft zo'n schitterende licht groene metalic kleur, echt uit 1977 zooooo mooi :thumleft:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

29 dec 2012 16:58

De orginele (gebruikte) reflector gaat er weer in.
Er wordt weer een stuk ingelast (welke gewoon verkrijgbaar is).

De skirts de eraf komen zijn orginele...
Porsche onderdeelnummer staat aan de binnenkant.
964.559.193.01
964.559.194.01
964.559.195.01
964.559.196.01
Niks afgebroken, ding is alleen gemonteerd geweest, gespoten en terug gedemonteerd.

Sommige dingen kosten nu eenmaal veel tijd zoals het schoonmaken.
Eerst het onstmetten van de binnenkant. Het muizenhotel is ontruimt.
Resultaat, 3 kilogram nootjes uit de binnentunnel gehaald, 1 schedel uit de achterste lichten.
Hopelijk krijg ik de geur eruit.
Afbeelding
De binnenkant blijkt zeer goed te zijn, nergens roest en zit nog goed in de verf.
De houten voetenplankjes verdienen aandacht, vooral bij de pedalen (vochtwerking op het hout).
Pedaalbox eruit gehaald en de hoofdremcylinder eruit.

De meters eruit gehaald en fotos gemaakt om te weten welk draadje ook weer waar zat.
Afbeelding
Afbeelding

Hij staat achteraan wat hoger op de pootjes, de motor is eruit.
Vroeg me wel af of het normaal is dat er zoveel speling op de achterste wiellagers zit (als de aandrijfassen er niet op zitten).
Gaat de speling eruit als de aandrijfassen aangetrokken zijn door de centrale moer ?

to be continued.

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

29 dec 2012 17:45

Skorpion schreef:Vroeg me wel af of het normaal is dat er zoveel speling op de achterste wiellagers zit (als de aandrijfassen er niet op zitten).
Gaat de speling eruit als de aandrijfassen aangetrokken zijn door de centrale moer ?

to be continued.


Dan gaat de speling er inderdaad uit.

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

01 jan 2013 0:39

Happy Newyear - alvast :ba:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

03 jan 2013 23:14

Pedaalbox
Visueel zag de pedaalbox eruit als nieuw. Netjes gespoten alleen de pedalen gingen nogal stroef.
Rempedaal bleef hangen.
Tijd dus voor nader onderzoek.
Afbeelding
De grootste slagpen (6 mm) kostte me 5 boortjes, 1 M3 tap en 1 gasbrander flesje = 2 uur en nog niks :bang:
Uiteindelijk deed een slagpen met de juiste diameter en met veel geweld de job.
Interne roest, overal verf tussen en verharde nylon busjes zijn de boosdoeners.
Zo zie je maar dat een visuele snelle restauratie heel wat kan verbergen.
Afbeelding
Merk je dat rubber blokje...ook geverfd :cry:
Enfin, alles is uit elkaar en klaar om schoon te maken.
Nu nog bedenken hoe ik de verf er makkelijk af kan halen.
Een nieuw revisie setje bestellen (koper ipv Nylon).
Ik mis ook de veer voor de koppelingspedaal en de veer van de rempedaal zat nauwelijk voorspanning op.
Volgens de handleiding zijn er 2 mensen nodig om dat veertje in bedwang te houden.
Nog nader te onderzoeken...
Afbeelding

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

03 jan 2013 23:19

Een relatief klein onderdeel, maar wel een tijdsvreter! :res:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

04 jan 2013 22:32

Hoe is de bodem op die plaats,, aangezien dit al veelroest heeft??

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

04 jan 2013 23:20

Alles zit goed in de verf en geen roest onder deze plaat.
Ik merk dat de pedaalbox verwijderd is geweest toen men de bodem heeft behandeld.
De pedaalbox is door een spuiter gespoten zonder de delen geheel uit elkaar te halen.
Vandaar de inwendige roest en de bussen die aan vervanging toe waren.

Morgen gaat de P naar de spuiter om de 2 gekende roestplekken (achter de deur aan de druppel) aan te pakken.
Dit had men niet gedaan tijdens de initiele restauratie. Zonde eigenlijk.
Verder de orginele bumpers erop en in kleur spuiten.
De achterklepdeksel zonder vleugel in dezelfde kleur.
En waarschijnlijk her en der nog wat imperfecties wegwerken.
Afbeelding

Afbeelding

Kom er achter dat het stuur niet orgineel is maar van een 74'er ipv 77'er. Klopt dit ?

Ondertussen kan ik aan de motor gaan beginnen :ba:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

05 jan 2013 1:02

corne123 schreef:nou veel plezier moet maar zo denken gaat goed komen de kleur is goed
2.7 motor volgen vele een drama maar heb er 1 gedaan en valt echt reuze mee :thumleft:

als je het carter splitst , moet je dit toch laten vlakken en opnieuw laten lijnboren . Waar kan je dat laten doen ?

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 11:24

Gisteren de P gedropt bij de spuiter voor offerte van de herstellingen...
Iemand enig idee wat men mag vragen voor herstelling van
    2 druppels achter de deur
    inlassen reflectorsteun plaat

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 12:04

gokje, als je de" druppels" (de slotplaten bedoel je denk ik )weghaalt kom je wellicht meer tegen, netje weghalen en inzetten van deze delen is minimaal een dag werk,
De drager voor de reflectorplaat lijkt me minder werk maar, reken op twee dagen voor het geheel en €300,= voor de onderdelen imitatie.
En dan nog strakmaken en spuiten.

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 12:25

De onderdelen heb ik reeds meegeleverd aan de spuiter.
materiaal : 30 euro per druppel en 50 euro voor een reflector inzet plaat (160 euro samen)
kosten roest weg : 8 uur werk a 60 euro = 480 euro ?
kosten strak maken en spuiten : ook 8 uur ?
yep, gaat snel met de kosten :roll:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 13:09

Kom er achter dat het stuur niet orgineel is maar van een 74'er ipv 77'er. Klopt dit ?
Stuur is origineel en gebruikt in de 2.7 tot in de SC die daarna overging naar driespaaks die weer overging in de 84er 3.2 :wink:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 13:15

Goed te horen dat het stuur orgineel is.
Jammer genoeg zag ik dat 1 van de 4 bevestigingspunten om de "toeter" vast te houden is afgebroken.
Op naar de sloop :drive:

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 13:20

Even Alpo bellen en anders van Kessel.

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 16:33

wat bedoel je nu precies met de "druppel"?

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 17:22

Met druppel bedoel ik de steunplaat gemarkeerd in het geel.
Afbeelding

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

06 jan 2013 17:27

oh die druppel, dan moet er ook een stuk van je achter spatbord af, anders kom je er niet bij.

Re: Restauratie 911 2.7L uit 1977

09 jan 2013 23:03

Vraagje over de achterste steunplaat voor de reflector te monteren.
Deze ontbreekt bij mij geheel ivm vorige eigenaar een nieuwere model van wilde maken en deze moet opnieuw ingelast worden.
Heeft iemand een detail foto hoe die plaat normaal past en op welke hoogte die tegen de steunbalk gelast moet worden ?
De carrosserie-man heeft dan een beter beeld van hoe het eind resultaat moet worden.

Ik heb me al suf gegoogled op fotos maar altijd zie je natuurlijk de pakking over de reflector zitten en niet hoe het heurt :scratch:
En hoe die pakking dan vastligt op die plek.

Het gaat om deze plaat...(De foto's zijn van een recentere targa waarvan met de plaat upgrade naar eentje met mistlampen ?)
http://s1227.beta.photobucket.com/user/Peter_Targa_84/media/Porsche%20vervangen%20reflector%202012/7_nogongeschondenmaarwelgemarkeerd.jpg.html?sort=3&o=6
Plaats een reactie