Na wat te hebben gezocht en gelezen over de Ebay uitlaten toch de gok gewaagd
en een mooie chromen uitlaat besteld via Ebay . kosten 300,- incl. verzending alles er op en er aan.
Uploaded with
ImageShack.usEen paar tips voor mensen die zelf een uitlaat willen monteren of demonteren :
De bumper hoeft er echt niet af , sterker nog het zou alleen maar lastig zijn
met het afstellen van de uitlaten (dus hoogte en uitlijnen in het midden)
dus samen met een bevriende monteur de uitlaat gedemonteerd.
stap 1 : op de versnellingbak zit een beugel gemonteerd met 3 bouten en een soort van opvulstuk
als je daar de 3 bouten van los hebt , daarna de bouten waarmee de cat aan de uitlaat gemonteerd is
en een stang in het midden aan de beugel gemonteerd is los haalt pak je de uitlaat er zo tussen weg
(vijf minuten werk en je bumper nog op dezelfde plek zoals ie zat)
Stap 2 : we hebben de Ebay uitlaat gemonteerd en kwamen er achter dat ie dan te laag zit , en niet goed uitgelijnd . dit hebben we opgelost met een beugeltje te maken die we konden stellen
Stap 3 : inmiddels 2 uur later (aanpassingen kosten tijd) een inkeping geslepen in de ophangbeugel van de uitlaat zodat alles netjes in elkaar past en de hele handel netjes hangt.
en toen kon de auto weer naar buiten .... gestart en jawel dit klinkt al een stuk beter dan die originele
DEMPER . ook bij het optrekken en doorgassen een mooi geluid.
Maar .... er is altijd een maar ... bij 3000 toeren zit er een resonantie in waarmee je echt een dreunend geluid hoort wat ik persoonlijk niet mooi vind. ik hou meer van een snerp dan een brom en dus
na 3 uur puzzelen en sleutel besloten om de originele uitlaat te gaan aanpassen naar een bypass uitlaat.
het stomme is van 1000 tot 2500 toeren klinkt ie geweldig , boven de 3100 toeren klinkt ie beschaafd
maar tussen de 2500 en 3100 bij optrekken vindt ik het een te diepe brom en nou rij ik vaak rond die toerentallen.
Dus terug naar de tekentafel voor een bypass systeem extern op de boxster te bouwen
een goeie kennis van mij werkt dagelijks met RVS / Aluminunium en kan alles maken wat ik weer bedenk dus
die gaat ondertussen de originele uitlaat aanpassen en dan gaat de EBAY uitlaat er onder weg.
hierbij nog wat foto's
Uploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usTotale kosten tot nu toe : 300,- voor de uitlaat , 30,- voor nieuwe klemmen , 3 uur werk voor 75,-
Dus voor 405,- een leuke ochtend in een koude werkplaats gehad.
De uitlaat inclusief aanpassing is te koop voor 250,- (dus inclusief het simpele maar zo uitgemeten beugeltje)
zet hem straks wel onder de verkooptopic