Daar ben ik weer.....
Afgelopen week een avond en een zaterdag lijm en lijm-verwijderaar snuivend in de auto doorgebracht. wat een feest.....
Mijn ervaringen tot nu toe met de diverse middelen die ik heb geprobeerd:
1. Sticker verwijderaar van HG: werkt vrij goed m.n. op die plekken waar nog wat sound-deadening materiaal blijft plakken: insmeren met een kwastje, even laten inwerken en daarna kun je het materiaal met de lijm (voorzichtig) afsteken. Eventueel herhalen indien niet alles in een keer loskomt;
2. Wasbenzine: werkt ook vrij goed maar vereist geduld.... Met name te gebruiken op de plekken waar alleen nog lijm zit. Ik ben begonnen met een oude lap met wasbenzine maar het probleem daarmee is dat de lap vrij snel verzadigd raakt en dan geen lijm meer oplost. Het werkt beter wanneer je keukenpapier gebruikt, dit ruim met wasbenzine nat maakt en vervolgens over de lijm wrijft. Kost tijd, maar het lukt wel;
3. Zonnebloemolie..... U zegt? Ja, zonnebloemolie (of een andere plantaardige olie). Heb ik ergens gelezen en werkt boven verwachting en dan m.n. voor het verwijderen van de geplakte stukken dreunplaat (bv aan de zijkanten van de middenconsole). Gewoon plamuurmes (of iets dergelijks van hard plastic) in de olie dippen (alleen de punt is voldoende) en daarmee onder de te verwijderen materialen steken. De olie zorgt voor een sterk verminderde werking van de lijm waardoor de materialen die geplakt zijn vrij snel loslaten. Bijkomen voordeel is dat je zelf ook niet zo gaat plakken....
4. Tapijtlijm verwijderaar van Alebastine: tot nu toe de beste. Vreselijk chemisch goedje (soort pasta) dat je met een kwast moet aanbrengen op de lijm en dan tenminste 20 minuten moet laten inwerken (langer werkt beter). Idealiter het behandelde oppervlak afdekken met een stuk plastic zodat de werkende stoffen niet meteen vervliegen. Vervolgens wederom met een plamuurmes oid de pasta verwijderen waarmee de lijm meekomt. Moet tenminste 2 keer gedaan worden, afhankelijk van de dikte van de lijm. Voordeel van deze methode is dat het veel makkelijker werkt en je niet RSI oploopt door het continu wrijven met wasbenzine en keukenpapier. Tot nu toe wat mij betreft de beste manier. Pot van 1 liter kost zo'n euro 17 bij de Praxis (ook in potten van 2.5 liter te verkrijgen en die heb je zeker nodig wil je alle lijm verwijderen!).
De kabelboom (bomen eigenlijk) zien er ook niet uit: deels is het tape dat eromheen hoort te zitten al helemaal weg en de rest plakt uiteraard verschrikkelijk. De rest van de tape gaat er dus ook vanaf en dan de hele kluwen draadjes weer netjes intapen! Zijn er best veel overigens, die draadjes, ik schat 1 voor elke kilometer snelheid....
Foto's van de vorderingen:
Hierboven een foto van de middenconsole voordat ik deze heb behandeld. Eerst met zonnebloemolie de dreunplaat verwijderd, daarna met tapijtlijm verwijderaar de lijm weggehaald. Op de achtergrond kun je de pasta nog zien zitten in de ronding in de carrosserie die links bij de voeten van de bestuurder zit.
En hier dus het resultaat na behandeling (ook hier de ronding in de carrosserie weer, maar nu schoon).
Ik hoop dat ik met 1 zaterdag klaar ben met de lijm en dan kan ik gaan beginnen met het opsporen van de water lekkage.....
Martin