Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

23 apr 2014 20:30

Als ik ergens een stuk gereedschap zie liggen word ik al moe maar daar ik al meer dan een half jaar een rolbeugel in huis had voor mijn GT3'tje heb ik mijzelf vandaag ertoe aangezet dat ding maar eens in te gaan bouwen. Foto's zijn niet van mij maar hebben mij vandaag goed de weg gewezen.

Afbeelding

Voorafgaand had ik vele (Amerikaanse) topics over de inbouw procedure gelezen en de tips & tricks op een rijtje gezet. Medeforummers hadden mij wel eens verteld dat de inbouw "lastig" is en er soms zelfs spanbanden aan te pas moeten komen om de boel te plaatsen. Spanbanden heb ik vroeger al genoeg gelegd en zijn bij een goede voorbereiding ook helemaal niet nodig. Wat heb je wél nodig:

1 x Tequipment rolbeugel
2 x zo'n bus die in de voorste poten van de rolbeugel komt
2 x tapeind 7/16 UNF van een centimeter of negen
3 x moer 7/16 UNF
2 x bout 7/16 UNF, 1 inch lang

Benodigd gereedschap:

tap 7/16 UNF
dremel
steeksleutel 17
hamertje
spuitbusje remmenreiniger
wattenstaafjes

Goed, we gaan beginnen en als eerste beide portierramen naar de beneden en de stroom eraf
Dan de stoelen eruit
Vloerbedekking aan de zijkanten bij de gordelbevestiging voorzichtig loshalen
De bevestigingspunten waar de beugel op wordt vastgeschroefd inspuiten met remmenreiniger en vervolgens met een wattenstaafje de zooi die loskomt eruit peuteren.
Dan voorzichtig de tap door alle gaten halen. Doe je dit niet dan is de kans groot dat bij het inbouwen de bouten vastlopen en/of het schroefdraad beschadigd.

Afbeelding

Achter de losgehaalde bekleding zie je een kunststof "ding" zitten. En dat ding moet bijgewerkt worden want anders krijg je de beugel er niet goed in en moet je inderdaad met spanbanden in de weer. Aan de slag dus met de dremel. Wel voorzichtig want achter dat ding lopen wat draden en als je die raakt ben je met wat pech aan een nieuwe kabelboom toe. Bijgewerkt ziet het er zo uit:

Afbeelding

Als het kunststof is gemodelleerd, de kabelboom nog heel is én al je vingers er nog aan zitten kan de vloerbedding weer op z'n plaats en de beugel erin. Maar hoe?

Bij dit punt aangekomen heb ik zelf hulptroepen ingeschakeld en samen de beugel in de wagen gezet. Op z'n rug dus met de poten naar voren wijzend!!!!! Dan voorzichtig de beugel omhoog werken, naar achteren schuiven en zonder enige moeite valt de beugel op z'n plaats. Zonder spanbanden.

Nu de achterste poten op hun plek schroeven en doordat je het schroefdraad eerst hebt getapt is dat een fluitje van een cent. Nu de voorpoten. En daar hebben we de tapeinden voor nodig.

Afbeelding

Draai het tapeind in het schroefdraad en zet vast met locktite. Dan de bussen erover heen tikken. En zie daar, zonder enige moeite of gevloek is de beugel gemonteerd.

Afbeelding

Stoelen er weer in, de driepuntsgordel door de stoel en op het bevestigingspunt, moer erop en klaar! Binnen vier uur.

O ja, hou in je achterhoofd dat de stroom eraf is. Ben je dat vergeten dan weet je het wel weer als je de startkabels op de accupolen wilt gaan zetten. :evil: :wink:

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

23 apr 2014 21:31

Uiteindelijk toch gelukt :thumleft: die beugel heeft inderdaad enige tijd in "de kast" gelegen. :mrgreen:

Maarre.... Ook een foto van het eindresultaat ?

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

23 apr 2014 21:36

Foto moet nog gemaakt worden, had m'n camera vandaag niet mee. Ziet er wél stoer uit voor een waterkoker. :D

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

24 apr 2014 7:19

Nice, had ik ook in de GT3. Rijgedrag verandert enorm hierdoor (in positieve zin) ivm grotere torsiestijfheid. :drive:

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

25 apr 2014 10:12

Gave mod Eric, benieuwd naar een foto van het eindresultaat :thumleft:

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

25 apr 2014 12:53

Ik en foto's, dat is altijd een wat lastige combinatie. :wink:

Zal m'n best doen.

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

25 apr 2014 13:01

Het hoeft geen selfie te zijn. :mrgreen:

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

25 apr 2014 22:55

Is het puur voor de looks, of ziet de GT3 het circuit wel eens van dichtbij?... :wink:
Zag een paar weken terug je ex (witte) 993 nog bij PCZ, helemaal terug in org. staat.... :cry: .vond hem in jouw looks toch een stuk mooier!

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

26 apr 2014 10:37

Harley schreef:Nice, had ik ook in de GT3. Rijgedrag verandert enorm hierdoor (in positieve zin) ivm grotere torsiestijfheid. :drive:

+1

Eerst zonder gereden en daarna dezelfde mod laten doen en inderdaad meer stijfheid ervaren wat leidde tot nog iets scherper stuurgedrag. Achteraf beschouwd heb ik maar driemaal op het circuit gereden en heb ik er persoonlijk minder voordeel dan nadeel uitgehaald. Nadeel waren de centjes, het gedoe rond de minder nette montage (wel opgelost door PC) en nog iets minder comfort op de openbare weg.

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

27 apr 2014 12:57

Toch weer verschil per GT3, bij mij zaten er twee bouten achter de bekleding achter en zat er voor een langere bout met bus bij ipv tapeind. ?. Binnenkort weer los voor andere stoelen en gordels dus wellicht dan tapeind handiger.

Wel een slangenmens zoeken om je achterste ruiten af en toe schoon te maken..

Greetz

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

27 apr 2014 13:10

Afbeelding

Deze gebruiken of een goedkopere van de Action.

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

27 apr 2014 18:39

Strak plan PTT, scheelt weer een bezoekje aan de chiropractor na schoonmaken.. :?

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

27 apr 2014 19:20

...een post van PTT ik val bijna van mijn stoel. :mrgreen:

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

27 apr 2014 22:22

:cheers: :mrgreen:

Re: Inbouw Tequipment rolbeugel in een 996

10 mei 2014 13:05

Nice job!

Persoonlijk vind ik dat zo'n beugel qua looks in een GT3 hoort...
Niet onbelangrijk is dat die beugel (niet goedgekeurd voor competiedoeleinden) niet alleen op het circuit handig is maar vooral noodzakelijk is als je vier- (of meer) puntsgordels wil gebruiken.

Blijft inderdaad een geweldige auto! Alleen maar goede herinneringen aan mijn GT3.
Plaats een reactie