Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
10 dec 2014 22:07
Tijdens de grote beurt van m'n Boxster S ontdekt dat er in de olie toch wel enige metaal deeltjes zaten (zag er uit als metallic olie als het ware). Hoogstwaarschijnlijk toch het IMS lager dat op het punt staat kapot te gaan.
Johan van der Gugten in Bodegraven gebeld (
http://www.vdgugten.nl) en hij adviseerde me niet meer te rijden, en de auto op de auto ambulance te brengen voor vervangen van het lager. Dit was ik eigenlijk toch al wel van plan te doen, dus het kwam niet helemaal als verrassing.
Vandaag de auto gebracht. Gelijk besloten om de originele uitlaat te vervangen door een Cargraphic uitlaat. Alles bij elkaar wel een serieuze aanslag op m'n budget, maar dan rijdt ik wel een stuk rustiger gelukkig!
Vrijdag of zaterdag weer ophalen, ben benieuwd naar het geluid van de nieuwe uitlaat!!
10 dec 2014 22:30
Wat kost dat bij Johan om het IMS lager te laten vervangen ?
Mark.
10 dec 2014 22:37
"wel een stuk rustiger"
Zonde van zo'n dure uitlaat dan
10 dec 2014 22:39
Scherp Piet
10 dec 2014 23:40
markk schreef:Wat kost dat bij Johan om het IMS lager te laten vervangen ?
Mark.
Tussen de 1800 en 1900 euro
PTT schreef:"wel een stuk rustiger"
Zonde van zo'n dure uitlaat dan
Grappig hoor
Ik bedoelde geen zorgen meer over het IMS lager, maar dat snapte je wel natuurlijk.
11 dec 2014 9:48
Hoop geld voor een lager, of is er meer gebeurd?
11 dec 2014 11:15
Inderdaad, een dure reparatie voor "hoogstwaarschijnlijk".
Andere eventuele oorzaken onderzocht/uitgesloten ?
11 dec 2014 13:42
Om het te controleren moet de boel open en maak je de arbeidsuren.
Misschien een idee om ook je koppeling meteen mee te pakken. Die ligt dan voor het oppakken (tenzij je deze al eerder hebt gedaan).
11 dec 2014 13:44
986shans schreef:Hoop geld voor een lager, of is er meer gebeurd?
Nee, er is niets anders gebeurd. Ik was deze zomer al van plan om het IMS lager preventief te vervangen. Toen niets van gekomen. Door het metaal in de olie nu besloten om het lager te vervangen door het lager van LN engineering.
Scooby-R schreef:Inderdaad, een dure reparatie voor "hoogstwaarschijnlijk".
Andere eventuele oorzaken onderzocht/uitgesloten ?
Andere oorzaken heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Beetje naïef misschien
Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn van de metaaldeeltjes in de olie?
Als vandaag het lager verwijderd is, dan weet ik waarschijnlijk meer.
11 dec 2014 13:47
Wijnand 2.7 schreef:Om het te controleren moet de boel open en maak je de arbeidsuren.
Misschien een idee om ook je koppeling meteen mee te pakken. Die ligt dan voor het oppakken (tenzij je deze al eerder hebt gedaan).
Koppeling is door de vorige eigenaar, zo'n 20.000 km geleden al vervangen. Zou dus nog goed moeten zijn ga ik vanuit. Hadden ze toen maar het IMS lager meegenomen.. De garage heeft toen wel de krukaskeering vervangen. Wordt nu ook weer vervangen als hij ook maar enigszins lekt. Gaat in een moeite door toch?
11 dec 2014 15:32
Precies. Gelijk meepakken wat nu makkelijk voor handen is. De mijne heeft ook het LN lager gekregen bij vd Gugten. Maar mijn koppeling leek wel een baksteen dus meteen meegenomen. Nu koppelt het weer zoals het hoort.
vd Gugten is gelukkig niet de eerste de beste garage. Ik heb veel vertrouwen in hem en zijn monteurs.
12 dec 2014 14:00
Wel het oude lager na (laten) kijken of dit wel de oorzaak van de metaal deeltjes was.....
Heb je het oude oliefilter nog? Openknippen en kijken of ook kleine zichtbare metaal deeltjes zit in het oliefilter
12 dec 2014 17:33
Oude lager was redelijk ver heen volgens Johan vd Gugten, dus ik ben niet te vroeg met het vervangen.
Het oliefilter heb ik opengeknipt, en daar zat niets in. Enig idee waar nog meer de metaaldeeltjes vandaan kunnen komen? Oliepomp wellicht? Er is helaas niet gecontroleerd of het ijzer of aluminiumdeeltjes zijn geweest. Komende oliewissel nog maar eens goed kijken.
Auto is al wel klaar, morgen ophalen.
12 dec 2014 18:33
Waar verwacht je aluminium deeltjes van?
14 dec 2014 21:20
Wel vreemd, metaal deeltjes in de olie maar niet in het filter?
Alu kam nog rest slijpsel,zijn af fabriek van olie kanaaltjes ed. Maar dat is na een aantal olie wissels wel verdwenen.
Zou idd de volgende keer checken met een magneet of het Alu of metaal,is.
Mark
14 dec 2014 21:29
Alu slijpsel af fabriek is toch na één oliewissel al met het oliefilter weggegooid?
14 dec 2014 22:51
Over geluk gesproken, vriend van mij ververste de olie van zijn 911 en vond een sluiting van zijn nokkenasketting aan de magneet
Deksels eraf gehaald en ja hoor alleen het sluitplaatje zat er nog op
Het was een ex. Rijkspolitie 911 en de kettingen waren dus al eens vernieuwd.
De auto staat nu bij PCG in zijn oude glorie met dezelfde motor als toen, zo'n 30 jaar terug.
21 dec 2014 23:46
Nicolò schreef:Alu slijpsel af fabriek is toch na één oliewissel al met het oliefilter weggegooid?
Indien je op Amerikaanse fora leest, daar wordt gezegd dat men wel eens een Carter deksel heeft verwijderd bij de M96 motor en daar nog Alu rest materiaal is aangetroffen. Dit nog na al 3 olie wissels.
Mark
22 dec 2014 9:50
Zal het bij de volgende oliewissel eens goed bekijken. Kan me niet voorstellen dat het nog een restant is van slijpsel af fabriek. Auto is van 2002, zal al zeker zo'n 10 oliewissels hebben gehad (km stand 120.000)
Ik hoorde van een collega dat je de olie ook kunt laten analyseren op eventuele "oneigenlijke" bestanddelen. Heeft iemand hier ervaring mee??
22 dec 2014 23:59
Een keertje extra spoelen is nooit verkeerd maar in het algemeen zijn metaal deeltjes in de olie een indicatie van een IMS welke het niet al te lang meer uit gaat houden. Als er verder geen aanleiding is qua geluiden en olie verbruik dan kun je af gaan op de diagnose van de specialist imho. Investeren en komend seizoen lekker rijden!
23 dec 2014 22:42
Je kunt idd olie laten controleren. Bij ons doen ze dat ook met tandwielkast olie van onze windturbines. Gewoon preventief.
Ik zou gewoon bij de jaarlijkse olie wissel de oude olie filteren door een trechter in combi met een oude nylon kous en het oude papier filter element open knippen.
Mark
25 dec 2014 14:18
frans44 schreef:Gelijk besloten om de originele uitlaat te vervangen door een Cargraphic uitlaat.
Vrijdag of zaterdag weer ophalen, ben benieuwd naar het geluid van de nieuwe uitlaat!!
Goede keuze zo'n Cargraphic!
Welke is het geworden?
Ben benieuwd naar je ervaringen.
(Heb zelf de "Leistungskit 3" van Cargraphic onder mijn S - ben ik zeer tevreden mee).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.