Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Project Jubi

31 jan 2015 23:55

Het leuke van een gebruikte Porsche is dat ie nooit af is: is er altijd wel iets te verbeteren. Toen ik de mijne ruim 4 jaar geleden kocht, maakte ik gelijk een lijst met verbeteringen/veranderingen die ik wilde uitvoeren. Naast het reguliere onderhoud zijn de afgelopen jaren de volgende zaken gedaan: stuurhuis, draagarmen voor, voorpootbrug, RVS remleidingen, PSS10 onderstel, dynamo, Becker Indi Pro, Momo Prototipo, RS motorsteunen en een Recaro Pole Position. De Jubi stond bij aanschaf op Cup II's, daar zitten nu Toyo R888's om. Verder heb ik 18" Speedline's met (nu) Michelin PS's en Cup I's met Nokian winterbanden er bij gekocht. Op de wishlist staat nog een set BBSen.
Verder zijn de nodige cosmetische ingrepen van zowel in- als exterieur uitgevoerd. Jaarlijks laat ik m'n Jubi uitgebreid poetsen door een professional. Wekelijks was ik m'n Jubi met de hand en pak iedere keer een extra deel mee dat ik eventueel demonteer. Ik heb daarvoor een schema opgesteld zodat alles minimaal 1x per jaar aan de beurt komt. Het interieur hou ik zelf bij door het leer 4x per jaar grondig te reinigen en te behandelen met een lederprotector.
Toen ik m'n Jubi kocht stond er ongeveer 218k op de teller en in het serviceboekje en ik heb er ongeveer 40k km's bijgereden. Hoewel het M64/01 blok volgens deskundigen met gemak de 500k km zou moeten halen heb ik besloten om het blok in z'n geheel te reviseren. Er is geen overmatig olieverbruik of sprake van lekkage dus is het zuiver een preventieve revisie. Maar het is toch ook wel enigszins gedreven door de wens om het blokje iets sportiever te maken.
Bij het totaal opnieuw opbouwen van het blok worden alle lagers, keerringen, pakkingen, zuigerveren, bouten en ringen vernieuwd. Alle onderdelen worden gereinigd en nagemeten op speling, balans en toleranties. De cilinders worden gehoond, zuigers ontkoold, nieuwe 993 tapeinden, polijsten krukas, zuigerpenbussen vervangen, uitdraaien cilinderkoppen, nieuwe distributiekettingen. Als upgrade heb ik gekozen voor titanium klepveren, schotels en zittingen samen met een sportnokkenas. De motorbeplating was op 1 deel na nog goed en wordt gepoedercoat en in 1 geval vervangen. Ook de uitlaatsteun was aan vervanging toe en ook het dynamohuis wordt gespoten. Verweerde motorstickers worden vervangen zodat het er allemaal weer als nieuw uit ziet.
Nu de motor er toch uit ligt laat ik er gelijk maar een RS koppeling in zetten en er komt ook een 100 cel Sportkat op. Verder nog wat zaken zoals kachelslangen, isolatiebekleding motorcompartiment die ook aan vervangen toe zijn. De kers op de taart wordt het aangepaste gasklephuis, hittedraad, sportluchtfilter met aangepast motormanagement.
Alles bij elkaar best wel een ingrijpende opknapbeurt waarmee ik weer jaren vooruit kan en die m'n Jubi een sportiever karakter zal geven. Momenteel wordt de revisie al uitgevoerd en ik hoop dat ik m'n Jubi over zo'n 2 weken weer terug heb. Ik zal proberen regelmatig een update te geven en af en toe wat foto's te plaatsen.

Re: Project Jubi

01 feb 2015 0:04

Way to go, Herman :!:

Je Jubi is het meer dan waard ;)

HermanH schreef:Ik zal proberen regelmatig een update te geven en af en toe wat foto's te plaatsen.


:thumleft:

Re: Project Jubi

01 feb 2015 0:15

Bij Resto ook weer gehoord: liever op tijd zijn met revisie zodat alle onderdelen eventueel nog bruikbaar zijn, dan schade oplopen...

Re: Project Jubi

01 feb 2015 9:28

Mooi man. :thumleft:
Had al even stiekem staan gluren bij de mannen.. :wink:

Re: Project Jubi

01 feb 2015 11:43

Mooi werk!
Respect voor de grondige aanpak. Zijn er foto's van het werk?

Re: Project Jubi

01 feb 2015 23:47

Hier zijn alvast een paar foto's van de demontage van het M64/01 blok:
63769 63770
63771 63772
63773 63774
63775 63776
63777 63778
Zuigers kunnen wel een opknapbeurt gebruiken en bij twee drijfstangen is slijtage op de lagerschalen te zien.
Voor de rest zag het er allemaal wel goed uit; geen verborgen gebreken.
Alle motordelen worden gereinigd en de tapeinden vernieuwd.
Cilinderkoppen worden opgeknapt en er komen nieuwe klepveren, geleiders en nokkenassen in.
Een motorplaatje was aan vervanging toe de rest gaat naar de spuiter.
Bekleding motorruimte en de kachelslangen worden vervangen.
Zo'n lege motorruimte is wel een beetje triest gezicht.
Wordt vervolgd.

Re: Project Jubi

02 feb 2015 0:12

Grappig, precies dezelfde plaat als bij mij doorgerot was. Heb ook die vernieuwd en de rest laten stralen en coaten.
Genieten hoor straks, als 't er allemaal weer in zit! :thumleft:
ff doorbijten, snel betalen en weer vergeten, en dan weer lekker :drive:

Re: Project Jubi

02 feb 2015 1:54

En hij zag er al zoooooo goed uit. :thumleft:

Re: Project Jubi

02 feb 2015 12:26

Die wordt straks dus beter en sneller dan nieuw :thumleft:

Zo'n 100cel sportcat heb ik ook gehad maar doe ik geen 2e keer meer.
Na 2000km ging het motorlampje aan, was op te lossen met een stukje verlengpijp tussen lambdasonde en katalysator.
Echter 6mnd later bij de APK had ik toch teveel emissie en moest de sportcat vervangen worden.
Heb er maar een jaar plezier van gehad...

Re: Project Jubi

02 feb 2015 12:47

Mooi project en jammer dat de zuigers nog bruikbaar zijn, anders had je m gelijk kunnen upgraden naar 3,8 of 4,0 :mrgreen:

Re: Project Jubi

02 feb 2015 14:59

:mrgreen:
Elk voordeel hep z'n nadeel.. :wink:

Re: Project Jubi

02 feb 2015 15:31

Goed bezig :res: komt zo te zien allemaal weer goed en wellicht beter dan nieuw :thumleft:

Re: Project Jubi

03 feb 2015 0:43

Cazzo Super Veloce schreef:Mooi project en jammer dat de zuigers nog bruikbaar zijn, anders had je m gelijk kunnen upgraden naar 3,8 of 4,0 :mrgreen:

Dat heb ik wel overwogen maar omdat alles nog goed was en vanwege de bijkomende kosten toch maar niet gedaan.
Ben ook niet zo'n pk fetisjist dus vond t alles bij elkaar wel goed zo; en het wordt al met al toch wel een potent karretje.

Voor de liefhebbers van plaatjes heb ik er nog een paar gepost:
63793 63794
De draadeinden worden vervangen door nieuwe 993 exemplaren; afgedankte zuigerveren, lagerschalen etc.
63795 63796
Een paar van de vervangen lagerschalen en zuigerpenlagers; zuigers en cilinders klaar voor montage.
63797 63798
Afgedraaide kop, schoongemaakte kleppen weer als nieuw; carter zit al weer in elkaar.
63799 63800
Draadeinden en nieuwe pistonpenlagers gemonteerd en motorbeplating ook weer als nieuw

Blok zit inmiddels weer in elkaar, meer foto's volgen z.s.m.
Bedankt voor de aanmoedigingen; nog even volhouden dan kan ik weer :drive:

Re: Project Jubi

03 feb 2015 1:32

Ziet er allemaal goed uit Herman!
:thumleft:

Re: Project Jubi

03 feb 2015 9:00

Ook leuk te lezen dat de cilinders/zuigers nog gebruikt kunnen worden; goede onderhoud en netjes op temp. brengen etc.

Succes, op nasr de volgende 250k en.... Veel rijplezier ermee.

Re: Project Jubi

03 feb 2015 12:46

Ja, dat is nog ouderwetse kwaliteit. :thumleft:

Re: Project Jubi

04 feb 2015 23:20

Project Jubi vordert lekker: zuigers, cilinders en cilinderkoppen zitten er inmiddels weer op.

Remmel schreef:Die wordt straks dus beter en sneller dan nieuw :thumleft:

Zo'n 100cel sportcat heb ik ook gehad maar doe ik geen 2e keer meer.
Na 2000km ging het motorlampje aan, was op te lossen met een stukje verlengpijp tussen lambdasonde en katalysator.
Echter 6mnd later bij de APK had ik toch teveel emissie en moest de sportcat vervangen worden.
Heb er maar een jaar plezier van gehad...

Bedankt Remmel, ik zal dit van dat motorlampje en t verlengpijpje aan de specialisten voorleggen.
Ik heb inmiddels wel al begrepen dat voor de emissiemeting van de APK de cat eerst goed opgestookt moet worden.
De originele cat hou ik nog even achter de hand tot de hele setup naar m'n zin is.
Overigens hebben we er gelijk maar een nieuwe lambadasonde in gestoken.
De oude was al ver heen en was twijfelachtig voor hergebruik. Dus vervangen dat ding.

En wat betreft het hergebruik van de zuigers en cilinders denk ik dat het inderdaad een combinatie is van kwaliteit van het materiaal, op tijd de onderhoudsbeurten uitvoeren en het altijd goed warm rijden van de motor is. Respect voor techniek noem ik dat.

Hier nog wat foto's van de vorderingen:
63806 63809
Cilinders en zuigers weer gemonteerd; nieuwe krukaskeerring.
63808 63807
Nieuwe sportcat en sportnokkenas met titanium klepveren
63810 63813
Fanhuis van de dynamo ook maar opgeknapt; nokkenas oud en nieuw
63811 63812
Blok begint al weer aardig vorm te krijgen; mooi hè

Wordt vervolgd.

Re: Project Jubi

04 feb 2015 23:37

Mooi :cheers:

Re: Project Jubi

05 feb 2015 0:41

Een plaatje! Ooit ben ik ook aan de beurt, dan wil ik mijn blok zelf reviseren.

Re: Project Jubi

05 feb 2015 0:52

Nice! Altijd leuk om met de auto bezig te blijven

Re: Project Jubi

05 feb 2015 22:37

Nog wat plaatjes van de vorderingen
63824 63825
Kleptuimelaars, nokkenassen en distributiegedeelte weer terug op hun plek
63826 63827
Distributiedeksels en de verdere opbouw koelgedeelte en inlaatspruitstuk
63828 63829
Koppelingsplaat met drukgroep
63830 63831
De hele set: RS koppeling met licht vliegwiel; geluiddempmat in de motorruimte wordt ook vernieuwd.
Deze week nog verder opbouwen van de motor en dan kan ie er volgende week weer terug in.

Re: Project Jubi

06 feb 2015 10:18

De vaart zit er lekker in :thumleft:

Re: Project Jubi

07 feb 2015 15:31

Jazeker, het gaat lekker. Hier weer wat foto's van de laatste ontwikkelingen.
Opbouw blok is nu bijna klaar. Het is nog wachten op de luchtmassameter die ook vervangen moest worden.
Volgende week verder afbouwen en terug in m'n Jubi.
63837 63838
63839 63840
Het inlaatspruitstuk ook maar even goed schoon gemaakt en teruggeplaatst op het blok; sportcat gemonteerd
63841 63842
Onderkant blok met de uitlaat en een paar vervangen delen
63843 63844

Heb besloten om gelijk maar het alarm te verversen omdat dat ook al kuren begon te vertonen.
En verder nog wat kleine dingetjes recht laten zetten We zijn nu toch lekker bezig.
Als het straks klaar is kunnen we weer een jaartje :drive:

Keep you guys posted

Re: Project Jubi

08 feb 2015 13:21

En voor de liefhebbers een mooi "how to" filmpje op YouTube van weliswaar een upgrade naar een 3.8, maar het komt in hoofdlijnen overeen met mijn project.

Re: Project Jubi

08 feb 2015 13:52

En de nokkenassen met 'rood' ingesmeerd en inrijden?

Ben benieuwd wat voor adviezen je meekrijgt voor de eerste 500-1000km....dus krachtig inrijden... :?:

(En ik bedoel niet in de max. toerental injagen)
Plaats een reactie