Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Forumleden met een 911 uit 1973

19 apr 2015 15:24

Zijn hier forum leden die in het bezit zijn van een 911 uit 1973 (liever nog een EU uitvoering en Targa model)?

Mijn eigen project komt uit de USA en heeft nog een aantal specifieke kenmerken die ik wil en moet veranderen naar EU model.
Enige hulp en advies is welkom om zeker te zijn van de orginaliteit.

Alvast ebdankt,


Guido

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

19 apr 2015 15:54

Hoi Guido,

Mijn 911 is er een uit 1973 en oorspronkelijk in Italie afgeleverd aan z'n eerste eigenaar.
Het is welliswaar een coupe maar wellicht kan ik je wel helpen aangezien ie nog behoorlijk origineel is.
gr,

Patrick

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

19 apr 2015 22:32

Wat wil je weten dan?

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

20 apr 2015 1:38

Ja, wat wil je weten? :mrgreen:

Plaats eens wat foto's :D

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

21 apr 2015 17:37

We weten nog steeds niet wat je nu wilt weten....... Wellicht handig dit even te melden. Voldoende kennis hier, wel verdomd weinig helderzienden......

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

21 apr 2015 18:32

ik zie wat ergernis, helderziend als ik ben :mrgreen:

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

21 apr 2015 18:48

Ergenis? Neuh, maar denk wel, je vraagt om hulp, wordt je dan geboden en dan blijft het stil..... Jammer...

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

21 apr 2015 20:50

Bedankt voor jullie reactie, ik zal wat fotos plaatsen en dan gelijk mijn vragen stellen. Duurde wat langer: stress @work

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

23 apr 2015 22:57

Ok om aan jullie honger naar beeldmateriaal tegemoet te komen hierbij de foto's van de 911 E.

Het is een Amerikaans uitgeleverde 911 E Targa uit 1973, voorzien van de volgende specificaties:
Farbe 8010=silbermetallic
Interieur 11=Kunstleder schwarz
Händler UB=Columbus
Rechnung Feb.'73
Extras 400=Leichtmetallflegn 6x15
402=Koni
404=Stabilisatoren
409=Sportsitze
470=Comfort
568=getönte Verglasung

Mij is niet duidelijk wat de optie 470 comfort betekend, ah fijn dat zal wat uitzoekwerk zijn.
De auto is vervoerd in een container via New York naar Rotterdam en staat inmiddels droog in de garage, te wachten totdat ik tijd heb voor een restauratie project.

Mijn bedoeling is om de auto naar EU specificaties om te bouwen, dus andere lampen, bumpers etc. Ik heb al een klein lijstje met practische vragen klaar liggen om juist de orginaliteit en correctheid voor het jaar 73 te garanderen.

Groeten,


Guido

64502 64503 64504 64505 64506 64507

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

24 apr 2015 7:30

Gefeliciteerd Guido, :thumleft:
ziet er goed uit, op die 2 plekken op de linker deur na. Hoop dat je dat wist toen je 'm kocht?

Mijn bedoeling is om de auto naar EU specificaties om te bouwen, dus andere lampen, bumpers etc.


Gelukkig, ik vind die Amerikaanse lampen en bumpers echt vreselijk lelijk, maar dat is mijn mening.

hier staat wat info over option 470.

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

04 mei 2015 15:11

Bedankt voor de reacties, vandaag tijd gevonden om mijn vragen op papier te zetten.

Ik denk dat de auto een goede basis is voor een restauratie, er zal waarschijnlijk nog wel wat laswerk aan te pas komen. De auto heeft langere tijd stilgestaan en in Amerika is er snel en slordig zilvergrijs (is ook de orginele kleur) over heen gespoten.
Mijn bedoeling is om de auto compleet te restaureren en dan naar EU specs (optisch) op te bouwen.

1. Is de hoogte van EU en US gelijk, ik vermoed van wel... zeker weten is beter

2. Zijn er verschillen in de motorisering of afstelling van de motor tussen EU en US. Ik weet dat bij veel Porsche modellen er kleine verschillen zijn o.a. voor de emissie eisen

3. Wat is de juiste kleur van de letters 'Porsche' achterop, op dit moment zijn ze meegespoten in de zelfde kleur als de carroserie :bang:

4. De auto is uitgevoerd met 1 zijspiegel (volgens mij altijd zo orgineel). Ik denk dat een rechter spiegel practisch is. Is dit een vereist voor APK? Waar kan je nog orginele spiegels krijgen?

5. Bumper voor: op dit moment zitten daar stootblokken :cheers: gemonteerd, bij EU uitvoering horen volgens mij geen onderdelen op de bumper gemonteerd te worden. Wordt dezelfde bumper en doorlopende sierstrip gebruikt?

6. Bumper achter: ook hier zitten massieve stootblokken gemonteerd, voor de EU versie horen volgens mij orgineel chroom + rubber stripje gemonteerd te zijn. De bumper zelf is identiek?

7. Zijn de sierstrips zijkant + bumper voor + bumper achter identiek VS en EU? Mijn ervaring is dat er veel replica onderdelen gemaakt worden die niet de orginele kwaliteit en optiek hebben. Kan iemand aanvelen waar de orginele delen te kopen?

8. Koplampen: wil ik graag vervangen :salut: Volgens mij moet ik het hele onderdeel, dus niet alleen het glas vervangen. Hierbij wordt dit complete onderdeel door AL (automotive lightning) aangeboden (was Bosch vroeger) met chrome rand. Het glas en het lampje moet dat H1 of H4 zijn om orgineel (a 1973) te zijn. Het glas zelf is dat identiek met het G-model of typisch F?

9. Lens afslaanlichten voor + achter. Volgens mij orgineel moeilijk aan te komen + duur, waar moet ik op letten bij het kopen van de onderdelen? Soms kan je verschillen aanbieders die de onderdelen aanbeiden niet uielkaar houden...
Volstaat alleen de lens van de afslaanlichten te vervangen of moet ik meer vervangen om EU specificaties te hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!


Guido

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

04 mei 2015 18:18

1. Nee maar verstelbaar dus beetje schroeven
2. Ja Us spec T is zelfs sneller want injectiepomp
3. Zwart
4. Links standaard rechts niet nodig. Partswise, alpo etc.
5. Volgens mij wel. Afhankelijk van optie bumperrozet chroom met rubber. Achter zeker zulke rozet.
6. Denk het wel weet ik niet zeker. Zie 5
7. Ja alpo
8. Ja compleet vervangen adressen alpo, erpa partswise etc.
9. Glaasjes vervangen en wellicht een draadje pielen om juiste schakeling te hebben. Us had zijkant ook licht branden dacht ik

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

08 jun 2015 19:58

Het valt mij op dat voor de jaren 1970-1973 de voor bumper en metname de roset aan de voorkant er verschillende uitziet:
-geen roset
-chromen roset, met soms plastic plaatje erachter ter afdekiing
-chromen roset, met rubber

Volgens mij waren dit opties om uit te kiezen bij de bestelling. Is er iemand die dit kan bevestigen of meer informatie over heeft?

:ba:

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

08 jun 2015 21:27

Met jouw S bumper voor, geen rosetten erop. Moest wellicht in de US, maar niet op de euro versie. Vind ik ook niets staan op die bumper. Wel op de normale bumper en mistlamp openingen. Achter was volgens mij in 73 chroom met rubber. Zeker niet zonder. Maar doe wat je mooi vindt.

Qua letter script achterop, er zijn heel veel verschillende leveranciers die niet allemaal goede kwaliteit leveren. Mooiste is een set nette originele en deze wellicht opnieuw zwart laten anodiseren. Zit hem in de randjes.....

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

08 jun 2015 21:50

patrick911 schreef:ziet er goed uit, op die 2 plekken op de linker deur na. Hoop dat je dat wist toen je 'm kocht?


Ik wil niet vervelend doen maar als ik goed naar de foto's kijk dan denk ik dat er nog heel veel meer plekjes zijn die behoorlijk doorgeroest zijn.
Niet schrikken als de body kaal is! :mrgreen:
Mooi project hoor, veel plezier er mee. :thumleft:

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

08 jun 2015 23:27

Ik ben niet zo snel bang hoor! Een goede plaatwerker met kennis en liefde voor de 356 gaat me bij het plaatwerk assisteren.
In mijn beleving zijn er met de huidige gekte voor klassiekers een paar mogelijkheden:
- veel geld proberen te verdienen zodat je een duur gerestaureerde auto kan kopen (bieden mag zeg maar...)
- auto's opzoeken die nog gerestaureerd moeten worden, een beetje gokken en je laten adviseren.

Ik ben van de tweede optie, het restaureren en het lezen over de auto geeft mij het meeste voldoening. Waarschijnlijk zijn de auto's over een paar jaar helemaal niet meer te vinden en al helemaal niet te betalen. :bang:

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

09 jun 2015 4:59

Helemaal gelijk, mits je daar inderdaad op telt en zelf nogal handig bent. :thumleft:

Het gaat inmiddels helemaal nergens meer over met die prijzen.
Er was hier vorige week een bijeenkomst op Federation Square waar de club mocht staan met ~40 pre-1974 auto's en ondanks dat er een groot aantal voorbijgangers serieus interesse toonden, zodra ze horen waar die dingen tegenwoordig voor gaan, haken de meeste af.
Jammer.
Er zijn zelfs al mensen in de club die daardoor minder vaak gaan rijden en aan verkopen denken.

Anyway, veel succes met je projekt en laat ons aub meegenieten van de voortgang!

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

09 jun 2015 8:06

rozetten voor zijn optioneel. Ik heb een normale bumper zonder rozetten. Heb ik bij Noack gecheckt dus zal wel kloppen. Heb nog een echt goede set rozetten als nieuw liggen. ZIjn replica maar dan echt goed replica. Qua letters heb ik in Essen het laatste orginele setje zwart gekocht van Motorteile geloof ik. 1 keer in zoveel tijd zou er nog een set vrij komen. Replica hiervan is meestal slecht, zelf anodiseren houdt ook niet over want klein spul en krijgt net andere look dan origineel. Zwart verven met mattige verf kan ook prima want dat heb ik met het 911E script gedaan (was vorig jaar niet te krijgen), ziet er erg goed uit en kost niks :-)

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

09 jun 2015 9:30

Nice project. Ben wel benieuwd wat er onder de lak voor verassingen komen. Heb zelf slechte ervaringen met de amerikaantjes :D

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

10 jun 2015 22:10

Daar kan ik mij bij aansluiten piewie

Hier heb je je antwoord op vraag 3
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... FD0063FB89

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

26 jul 2015 12:45

Ik heb ook 470 optie, ik dacht dat dan ook de buitenkant gelijk is aan een S.
Meestal gaat dit samen met Fuchsen en soms ook de S voorbumper.
Ik heb toevallig al deze optie (400-470-472) , al is mijn auto buitenom niet meer origineel....

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

21 maart 2016 8:47

Ik heb afgelopen weekend gekeken naar de afslaan/knipperlichten voor en achter.
Wat moet er precies gebeuren om deze aan te passen naar EU specs?

Volgens mij:
-achter, lichtunit US/EU zelfde, alleen lens/glas vervangen.
Keuze tussen orgineel ($$$$) en replica, kwaliteitsverschillen moet ik nog uitzoeken.

- voor, lichtunit verschilt volgens mij, bij de US uitvoering is er een lamp minder.
De unit wordt te koop aangeboden in kunstof en metalen uitvoering, naast prijs ook een kwaliteitsverschil schat ik in ( en $$$$)
- tevens moet de lens/glas vervangen worden

Hoe zit dit met de aansluitingen van de kabelboom, moeten hier ook aanpassingen gemaakt worden?
Wat zijn jullie ervaringen/ideeen?


Alvast bedankt,

Guido

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

21 maart 2016 23:42

Ik kan je hier wel mee helpen, stuur maar even een PM

Re: Forumleden met een 911 uit 1973

07 apr 2016 22:43

Koplampen gewoon vervangen voor H4 units van AL, dan heb je meteen stadslicht erin voor de keuring en in europa was H4 met chromen ring de standaard lamp in 73. (72 was nog deels met H1 met dubbele spiegel uitgeleverd)
Knipper units voor kun je het glaasje laten zitten voor de keuring, maar even de kleine lampjes onder de reflector demonteren van de running lights.
Je kunt naturlijk de glaasjes vervangen voor euro spec glaasjes, wel met zwarte rand (73) maar dat hoeft niet.
Knpper units achter idem, het kleine lampje onder de reflector verwijderen.
Kabelboom zoveel mogelijk vanaf blijven, geen draden dor gaan knippen enzo. ALs je al iets doet, dan een draadje bij de zekeringskast loshalen.
In de Porsche boeken voor onderhoud zitten bedradingsschema's met kleurcodes. Er zijn mensen die die boeken gescand hebben en ze op CD/stick verkopen.
Plaats een reactie