Vorig jaar heb ik een Becker Traffic Pro High Speed gekocht en alles deed het, behalve navigeren. Kreeg de melding dat er geen GAL signaal was. Deze week heb ik de radio er weer uitgehaald en de ISO-stekker bekeken.
hmmmm, geen draden te bekennen in mijn ISO connector:
Zoektocht gestart op internet om te kijken waar ik deze vandaan kon halen. Wel te lezen waar ik het signaal voor het achteruitrijden vandaan kan halen (onder bijrijdersstoel) maar GAL? Ho maar....
Contact opgenomen met Olaf "Becker" en dankzij hem via diverse sites uiteindelijk terechtgekomen op
de site van Planet-9. Hier was de vraag hoe een schakel indicator te maken in een 986. Ook voor deze actie was een speedpulse/tacho/GAL/VVS nodig (de namen die bij mij nu bekend zijn voor dit signaal). Op deze site is aangegeven dat je dit signaal bij de OBD stekker kon weghalen. Via Planet-9 op de site gekomen van
http://www.CB-Racing.com waar het
schema van de OBD stekker van een 986 staat.
Ik heb dus een signaal nodig van pin 9. Deze moet dan aangesloten worden op pin 1 van de ISO.
Eerst maar eens getest of dit werkt. Draadje buitenlangs getrokken van pin 9 OBD naar pin 1 ISO en radio aangesloten. Na 5 meter te hebben gereden zag ik dat er een signaal was en de navigatie werkt!
Tja, en dan komt het daadwerkelijk inbouwen.
Eerst maar de OBD stekker losmaken zodat ik makkelijk bij de draden erachter kan komen. Deze zit met 3 schroeven vast. Hiervoor moet je de kap rond de zekeringenkast ook verwijderen (zit met 4 schroeven vast) om de laatste schroef van de OBD te kunnen verwijderen.
@ moderator: kan de foto ook 180' gedraaid worden?
Kleuren van de draden komen inderdaad overeen zoals op het schema van CB-Racing af te lezen is. Met een striptang voorzichtig een opening gemaakt bij het paars-groene-draadje van pin 9 en hieraan een nieuwe draad gesoldeerd. Toen dit klaar was, alles netjes aftapen en de OBD stekker weer vastzetten en het paneel van de zekeringkast er weer voor terugzetten.
Draad achter het dashboard richting de radio om daar deze in pin 1 te stoppen.
Om de radio op een makkelijke manier te verwijderen heb ik eerst het paneeltje rondom de airco-unit verwijderd (zit geklikt). Daarna de airco-unit verwijderd (bovenste 2 schroeven eruit draaien). Vervolgens kun je wat makkelijker de handen achter de radio krijgen en met de radiosleutels de radio eruit krijgen. Ook het terugplaatsen gaat zo een stuk makkelijker omdat je de draden kun leiden.
Doe er je voordeel mee wanneer de Speedpulse bij je ontbreekt en toch graag de Becker werkende wilt hebben
Wanneer ik het nog een keer doe, dan zal ik een fatsoenlijke camera gebruiken
Laatst bijgewerkt door
MarcoB op 16 mei 2015 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.