Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
19 jun 2015 13:11
Ik ga een uitlaat project starten voor mijn 987. Het idee is om het standaard geluid te behouden maar ook te kunnen schakelen naar een (nog) sportiever geluid. De 987 3.4 PSE uitlaat kan volgens de dealer niet de 3.2 gemonteerd worden (kost dan ook nog 2800,-). Ik wil 2 zogenaamde electric cut-outs op mijn originele uitlaat zetten. Ik had ze op mijn vorige auto al zitten en heb ze bij de verkoop gedemonteerd. 5 jaar veel plezier (en geen probleem met de apk) van gehad. Op het web gespeurd naar foto's van een opengewerkte demper om het plan te trekken. De demper bestaat uit 3 kamers. Het idee is om bij de 2e kamer een met de klep te openen uitgang naar buiten te creeren in beide dempers. De 2 extra uitlaatmonden komen net voor de demper gelijk aan de onderkant vd demper uit. De 987 heeft erg veel ruimte op die plek omdat de versnellingsbak daar maar 40 cm breed is. De kleppen zijn direct aangestuurd met een schakelaar dus er gaat niets dicht tussen de 30 en 70 kmph zoals bij het PSE systeem.
DMH kleppen
Voorbeeld van de opengewerkte uitlaat vd 3.2 Boxster S
Zo moet het er onder komen
De bediening heb ik al in de asbak geplaatst. De stroom zal van de sigaretten aansteker gehaald worden
19 jun 2015 13:32
Hoop voor je dat de kleppen tegen de warmte kunnen, bij mijn projectje heeft de klep al na 500km de geest gegeven vanwege de warmte ontwikkeling (vlinderklep eruit gebrand)
Maar ja dat is dan ook een 'Luftie" en heel kort op het blok.
19 jun 2015 13:43
Apart. Ze zitten inderdaad dicht bij de motor ja. Ik zie dat jouw klepframe met een grote bonk aluminium direct op de electromotor zit. Alu is een goede warmte geleider dus de electromotor zal superheet geworden zijn.
Ik heb mijn kleppen al 5 jaar op een Supercharged Jaguar XKR 4.0 gehad. Ook geen lieverdje maar wel pas na 3 meter uitlaat dus het zal wel schelen in warmte ja. Hopelijk heeft DMH het warmte geleidingsverhaal beter onder controle want in de Boxster zit het allemaal veel dichter bij de motor.
Zal wel hard geklonken hebben met de kleppen open: Alsof de uitlaat er af is!
19 jun 2015 14:23
Octaaf schreef:Zal wel hard geklonken hebben !
Nogal....
met starten (zonder gas geven) gingen de autoalarmen al af bij de buren
04 jul 2015 20:55
Het project vordert. Het verwijderen van de uitlaat is een redelijke ramp want na 9 jaar zitten de bouten van het spruitstuk naar de achterdemper helemaal vast. Erger nog het schroefdraad is aangetast. Aan elke kant braken 2 bouten af en de binnenste die minder verteerd was kwam nog wel netjes los.
Voor het uitboren heb je goede boren nodig. Zelfs Cobalt boren hebben het er erg moeilijk mee. Wellicht gaat het met boren met een hardmetalen snijkant nog beter
De astappen zijn met een soort spline in op de flens van het spruitstuk gelaste bussen geperst. Als je er met 8,5mm doorheen boort komen ze er pas uit.
04 jul 2015 21:15
De onderdelen
Ik heb de uitstroom openingen in de standaard demper nu gemaakt. Na het aftekenen het patroon boren zodat er materiaal over blijft om een mooie vloeiende rand te maken. Je kan met een beitel de bruggetjes doortikken. De uitlaat is overigens dubbelwandig.
Opstaande rand gebogen met een waterpomp tang
Zicht op de middelste kamer van de demper
De pijpjes zijn op de uitlaat geplaatst en de positie is afgetekend. Het is nu klaar voor het lassen op de uitlaat en het lassen van de flenzen op het pijpjes
04 jul 2015 21:54
Mooi, best wel benieuwd naar de filmpjes als het klaar is.
04 jul 2015 22:53
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=191594950158&globalID=EBAY-NLMisschien zo'n eindstuk wat? Maakt het lekker makkelijk om de uitgangen direct op het eindstuk te zetten...
04 jul 2015 23:28
Zou wel cool zijn. Bedankt voor tip. De extra uitmondingen worden niet zo sexy ben ik bang. Ze zijn ook niet zichtbaar als je achter de auto staat.
Voor wat betreft het geluid ben ik zelf ook erg benieuwd. Ik zal een filmpje maken als het af is.
05 jul 2015 8:06
Gaat om de sound niet de looks, dat begrijp ik. Vandaar ook de suggestie. Dit eindstuk heeft dezeflde looks als wat je alhebt, echter een stuk meer materiaal om de nieuwe route op aan te sluiten omdat het laatste stuk van de eindtip lekker breed is, kun je aan de achterzijde je extra uitmondingen erop lassen lijkt me.
Infeite heb je dan geen extra uitmondingen en behoudt je de standaard looks.
Dit geeft misschien ook de mogelijkheid de kleppen helemaal achteraan te zetten waar de gassen het minst warm zijn.
05 jul 2015 11:29
Het niet samenbrengen van de beide nieuwe uitlaten moet gaan bijdragen aan de andere sound. Het schijnt dat normaliter alleen al het monteren van de RS 60 Spyder eindtip al een andere sound geeft. Deze heeft 2 losse pijpen op de eindtip ipv een enkel T-stuk met daarop een dubbele uitloop. Schijnt dan minder te rochelen etc.
14 jul 2015 7:08
Vraagje. Je hebt het over een 987S waar je de uitlaat van een 3.2 op wil monteren. Is die dan zoveel beter?
14 jul 2015 10:49
Mijn Boxster 987 is een 3.2 (de 3.4 met PSE optie kwam pas in het 2e jaar vd 987) en ik ben mijn originele uitlaat aan het aanpassen. Het ligt nu stil vanwege de vakantie en de auto staat zonder uitlaat in de garage. Mijn lasser had helaas pas na mijn vakantie weer tijd.
Er zit denk ik wel verschil in de uitlaat van de 3.2 en de 3.4. De 3.4 heeft niet die bocht die door de middelste kamer heen loopt. Ik denk dat de bocht er uit moest om de PSE mogelijk te maken. Ik vond op het web foto's van doorsnedes met 3 verschillende binnenkanten van een uitlaat die er aan de buitenkant steeds hetzelfde uitzag. Ik heb helaas geen foto's gevonden van een opengewerkte Boxster 987 uitlaat met PSE. Er zijn gelukkig wel veel foto's van opengewerkte 911 uitlaten te vinden. Ik heb dan ook geen idee hoe mijn aanpassing geluidstechnisch gaat uitpakken. Luider of minder luid dan PSE? Ik zal tzt een filmpje maken.
22 jul 2015 23:53
De flenzen zijn nu op de standaard uitlaat gelast en zo komen de electrisch bediende kleppen er op.
Hier is het linker uitlaatstuk achter de klep al geplaatst maar nog niet afgekort. Hoe hij afgezaagd gaat worden bepaal ik na de montage op de auto. Dan pas kan het goed afgetekend worden zodat hij niet te veel onder de auto uitsteekt.
Laatst bijgewerkt door
Octaaf op 24 jul 2015 0:36, in totaal 1 keer bewerkt.
23 jul 2015 23:51
Ben benieuwd. Worden het dan twee losse eindpijpen onder de auto?
24 jul 2015 0:34
leander schreef:Worden het dan twee losse eindpijpen onder de auto?
Er komen inderdaad 2 extra uitlaatpijpen onder de auto. Dat is het principe van cutouts, zie hier wat voorbeelden:
http://www.dmhperformance.com/photogallery.htmNormaliter tak je echter af in de pijp voor of tussen dempers. Omdat de Boxster maar 1 demper per bank heeft dacht ik af te tappen in de demper. Het kan dus helemaal waardeloos uitpakken maar ik hoop op een mooi geluid
24 jul 2015 7:46
Kleine tip (zal je waarschijnlijk wel weten, maar toch even vermelden) bij de APK even je kleppen
vervangen door een blindflens.
Na verloop van tijd bestaat de kans dat de vlinderkleppen niet meer 100% gasdicht zijn, dit zou tot APK afkeur kunnen leiden.
In ieder geval een leuk project en erg benieuwd naar het geluid.
24 jul 2015 8:27
Scooby-R schreef:Kleine tip (zal je waarschijnlijk wel weten, maar toch even vermelden) bij de APK even je kleppen
vervangen door een blindflens
Bedankt voor de tip. Bij de kleppen worden inderdaad blindflenzenen meegeleverd. Met mijn vorige auto nam ik die altijd mee naar de APK keuring voor als hij er op afgekeurd zou worden. Dan kon ik ze nog even monteren. Het is echter nog niet nodig geweest. Hopelijk is dat bij de Boxster nu ook zo.
30 aug 2015 20:00
Ik moest even een maandje wachten op het laatste eindstuk maar de kleppen zijn nu klaar. De auto is met de kleppen gemonteerd (natuurlijk wel gesloten) gewoon APK goedgekeurd
.
Hier de laatste plaatjes en een video
Hier een filmpje van het openen en weer sluiten van de kleppen bij stationair draaien
http://youtu.be/6OQDW-D8h6IIk heb nog een schakelaar toevoegd zodat ik desgewenst 1 of 2 kleppen bedien. Het openen van maar 1 klep geeft een andere sound. Ik moet zeggen dat 2 kleppen helemaal open alleen leuk is met de kap open en/of in een tunnel. Met de kap dicht is het gewoon f****g loud. Meestal zet ik beide kleppen 1 tikje open. Dat is volgens mij al vergelijkbaar met het geluid van een "gewone" sportuitlaat
30 aug 2015 20:32
Klinkt goed
Mooi weggewerkt ook!
31 aug 2015 10:59
Kun je misschien een filmpje maken met de kleppen open buiten de auto?
Ben benieuwd hoe het klinkt!
31 aug 2015 11:17
Top gedaan. Genieten met zo'n sound.
31 aug 2015 14:27
Zal wel te oud zijn om dit te horen
of het ligt aan de ipad
18 apr 2017 16:32
Na bijna 2 jaar met de aangepaste uitlaat met electrisch bediende kleppen te hebben rondgereden ga ik een 2e experiment doen. Het geluid met de kleppen gedeeltelijk open is wel mooi en luider. Echter met de kleppen meer dan een beetje open is er onder de 2800 RPM een resonantie en stoelmassage.
De standaard uitlaat heeft per cilinderbank één 3-kamer demper in het systeem zitten. De huidige setup gaat er van uit om in de 2e (middelste) kamer direct naar buiten te gaan. Fase 2 van het project heeft als idee om voor de demper en de katalysator een uitlaatpijp in dezelfde maat als het systeem zelf (50mm) een klep en bypass pijp te zetten. Deze pijp wordt dan aangesloten op het laatste compartiment van de uitlaat. Dit betekent dat de 2e katalysator en schotten in het systeem ge-bypassed worden. Er wordt immers direct kortgesloten naar de kamer waar het eindstuk aangesloten is. Met de kleppen dicht klinkt het systeem weer als standaard. Omdat er nu anders een starre verbinding onstaat zal een deel van de tussenpijp met een flexibel RVS deel uitgevoerd worden. Zie tekening voor het idee.
Dit scenario kan overigens alleen bij de 987 M96 3.2 gedaan worden waarbij uitlaatgassen door de geperforeerde schotten van de buitenste via de middelste naar de binnenste kamer lopen. De 987 M97 3.4 heeft ivm de toen leverbare PSE een heel andere inrichting van dezelfde kamers. Bij die uitvoering lopen de uitlaatgassen direct via een pijp naar de binnenste kamer. Daar vandaan lopen de gassen via de schotten via de midddelste kamer naar de buitenste kamer. Daar vandaar lopen ze met een pijp naar het eindstuk. Bij de standaard uitlaat zit er een kleine opening die direct naar de laatste kamer loopt. De versie met PSE heeft die opening niet en is dus met gesloten kleppen stiller dan de standaard uitlaat. Met geopende kleppen is er een directe volledig opening naar de laatste kamer en is hij luider.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.