M'n projekt is eindelijk begonnen, na heel veel dromen, een auto kopen, een garage bouwen, lascursus of twee volgen, veel lezen en vooral veel uitstellen.
Ik ga een 1973 RSR bouwen, met de bedoeling zo dicht als mogelijk (lees: zo getrouw als m'n budget toelaat) bij het origineel te blijven. En aangezien ik af en toe al een plaatje heb gedeeld, dacht ik dat er misschien wel interesse was om mijn vorderingen te volgen.
Wat ga ik precies bouwen?
Het is altijd m'n droom geweest om de 1973 Martini 2.8RSR te bouwen die door Muller en van Lennep naar de 1e plaats werd gereden in de Targa Florio.
Het liefst zou ik willen doen wat Mike Moore (DDK) recentelijk heeft gedaan voor de #107 Martini RSR, maar ik weet nu al dat ik daar nevernooit het budget voor ga ophoesten. Om die reden zal ik betaalde wijzigingen moeten doen, liefst op een manier die niet echt het plan beinvloeden, alhoewel puristen er waarschijnlijk hun twijfels bij hebben.
Ik denk dat het feit dat ik een 1976 chassis gebruik en aanpas bv moet kunnen, terwijl ik het gebruiken van glasfibre of turbo spatborden een no-go vind. Ik wil ook zo veel mogelijk zelf doen, deels omdat dat goedkoper gaat zijn, maar meer nog omdat de reis voor mij belangrijker is dan de bestemming. Als programma manager lijkt het me heerlijk om zelf eens een keer iets te doen
Vorig jaar werd ik ontslagen bij het bedrijf waar ik al 18 jaar voor werkte, en waarvoor ik destijds naar Melbourne ben vertrokken. Ik kreeg echter een behoorlijke oprot-premie mee, en dat was het ideale begin om een donor-auto te gaan zoeken.
Een hoop mensen begrepen er niks van; ontslagen worden en een 2e Porsche kopen?
Een 1973 donor zoeken zat er niet in; in Australie vragen ze tegenwoordig al AUS$130,000 (~87K Euro) voor een T-tje, dus het moest een impact bumper worden. Het duurde een tijdje, want het aanbod linksgestuurde coupe's is niet al te groot in Australie, dus toen er eindelijk een linksgestuurde 1976 911S zonder sunroof aangeboden werd in een erg on-populaire kleur, was dat mijn kans om redelijk goedkoop m'n slag te slaan.
De auto werd in Goldcoast, Queensland aangeboden, maar een retourtje en zelf terug rijden bleek uiteindelijk nog steeds een goede deal te zijn. de ~2000km terug naar Melbourne verliepen zonder problemen, maar toen kwamen andere prioriteiten.
Een oud huis opknappen is nooit af, en de garage moest ook nog eerst klaar worden gemaakt.
Anyway, 15 maanden later ben ik dan eindelijk begonnen.
Zo zag de 'donor' er uit toen ik 'm kocht:
En zo ziet ie er nu uit:
Ik ben een
blog begonnen, waar ik de vorderingen meld, maar ik zal dit topic ook regelmatig updaten als er nieuws te melden is.
Kan wel even duren, want ik heb me voorgenomen om in 2020 de auto op de boot naar Sicilie te zetten om de Targa route te rijden. Niet dat ik nou denk zoveel tijd nodig te hebben voor de bouw, maar waarschijnlijk wel om voor de onderdelen te sparen...