Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

944 Turbo Turbo Revisie

13 maart 2016 19:49

Vanwege wat rook uit de uitlaat en een soms snel dalend oliepeil, maar eens op onderzoek uit gegaan naar de oorzaak.
Omdat bovenstaande alleen voorkwam wanneer er flink doorgereden werd en bij niet toegestane snelheden, was de turbo de eerste verdachte.

Nou twijfelde ik als beginnende sleutelaar of dit wel iets was om zelf te doen, maar door advies en toegezegde hulp van goede vrienden toch maar besloten het te proberen. Het werkplaatshandboek en de websites van Clarks Garage en Pelican Parts waren zeer waardevolle bronnen van informatie.

Zo stond de auto gister op de brug bij Taxi Hans om uit elkaar gehaald te worden.

Afbeelding

De geschatte tijd door mensen die het eerder gedaan hadden was zo'n 4 tot 8 uur, uiteindelijk hebben we het in 7 gedaan.
De motorruimte van een 944 turbo zit zo volgebouwd, dat er aardig wat afgevloekt is.
Een enorm geluk is wel dat er geen van de bouten is afgebroken!

Gedemonteerd:
- Luchtfilter
- Intercooler pijpen
- Benzinerail + injectoren
- Inlaat + gasklephuis
- Vacuumleidingen onder inlaat
- Luchtfilterhuis + airflow meter
- Rembekrachtiger hitteschild
- Turbo koelpomp

Afbeelding
Benzinerail en injectoren gedemonteerd

Afbeelding
Inlaat gedemonteerd, bleken twee pakkingen gescheurd te zijn.

Afbeelding
Blik op de turbo

Om uiteindelijk de turbo los te krijgen moest de uitlaat van de turbo downpipe gescheiden worden en de turbo mount van het blok.
Dit heeft uiteindelijk een hoop pijn en moeite gekost.
De laatste bout van de downpipe is zo lastig bereikbaar, dat je niet meer dan een kwartslag met de moersleutel kon maken.
De turbomount zit vast met een inbus die je er met een normale inbussleutel niet uit kon draaien, die was te hoog en daardoor zat je tegen de pijp aan.
Uiteindelijk hebben we de inbussleutel in moeten korten om het passende te krijgen.
Beide bouten hebben ruim een half uur gekost om los te krijgen, wat een draak.

Afbeelding
Turbo gedemonteerd!

Maar moe en voldaan om half 5 's middags was de turbo eindelijk vrij!
Het lijkt wel nodig ook, de turbo zit onder een laagje olie en ook de intercooler buizen zijn er niet vrij van.
Morgen gaat hij naar een turbo specialist om gereviseerd te worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog to-do "while you are in there" klusjes:
- Injectoren laten reinigen
- AOS seals vervangen
- Vacuumlijnen vervangen
- Gasklephuis resealen
- Uitlaat demper vervangen (roest aan ophangpunt ontdekt)

Zeer grote dank aan Johann, Piet, Hans en de stuurlui aan de wal :mrgreen:
Foto's zijn helaas niet de beste kwaliteit, de fotograaf liet het na 2 kiekjes afweten .. :cry:

Volgende week moet ie er weer in :ba:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

13 maart 2016 21:02

Mooie klus, en goede foto's erbij. :thumleft:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

13 maart 2016 22:30

Petje af hoor, hele klus met de nodige stress, zeker met al die goeie adviezen in dat sleutelhok.

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

13 maart 2016 22:30

Mooie verslag Richard, Nu maar hopen dat de revisie meevalt.

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

13 maart 2016 22:36

Lijkt nu net een grote mensen puzzel met al die losse stukjes rond de auto.

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

19 maart 2016 0:47

Bij deze een korte update van de afgelopen week!

So far gedaan:

Gasklephuis opnieuw geseald
Daarvoor moest de gasklep samen met de as van het huis verwijderd worden.
Hier draaide natuurlijk wel een schroef dol, dus deze heb ik uit moeten laten boren.

Eenmaal los ging het vrij makkelijk, 2 pakkingen aan de ene kant van de as, 1 aan de andere.

Afbeelding
Before

Afbeelding
As

Afbeelding
Oude ring

Afbeelding
Oude pakkingen

Afbeelding
After

AOS seals vervangen
Nu de hele bovenkant van de motorruimte er toch af is, maar besloten om ook deze ringen te vervangen.
De AOS zit met 3 bouten vast aan het blok, maar je kunt er niet bij zonder dat de turbo eraf is.
Alles netjes schoongemaakt en de ringen vervangen.

Afbeelding
Afbeelding


Motorruimte schoongegemaakt
Afbeelding
Inlaat voor

Afbeelding
Inlaat na

Injectoren laten reinigen
De testen voor en na het reinigen lieten dezelfde waarden zien, niks aan de hand dus!


Turbo laten reviseren
Zeer goed geholpen door C&E Turbochargers in Amersfoort en netjes geprijsd, een van de weinigen die aangaf dit type turbo te kunnen reviseren.
Ziet er weer als nieuw uit, zelfs het typeplaatje is opnieuw gestanst.
God, wat zal ie straks lopen :ba:

Afbeelding

RVS Dansk einddemper aangeschaft
Voor een strakke prijs een Dansk rvs einddemper weten te vinden, geen last meer van roest dus.
Ben benieuwd wat het voor het geluid gaat doen...

Afbeelding


Morgen gaan we proberen de grote mensen puzzel weer terug te bouwen, kan niet wachten tot ie klaar is! :drive:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

19 maart 2016 0:59

Mooi topic, vooral ook vanwege de vele foto's. Succes met terugplaatsen. :thumleft:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

19 maart 2016 8:29

Nog maar 60 miuten dan kunnen we weer sleutelen :cheers: :ba:

Ik heb ook de nieuwe charge tubes in de auto
Afbeelding

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

19 maart 2016 23:51

Hij zit er in en hij doet het! (tot nu toe :mrgreen:)
Foto's volgen snel :thumleft:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

20 maart 2016 9:14

Mooi werk! :thumleft:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

30 maart 2016 9:17

Ben ik de enige die op een update zit te wachten? Machtig mooi topic.

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

30 maart 2016 9:52

Nee Alfa Male maar ik kan en mag het hier real life meemaken dus hoef niet te wachten op een post van de heren :cheers:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

31 maart 2016 12:18

Ik had ook de Dansk onder mn 952.
Tot 120kmh was het aangenaam rijden, daarboven kreeg je op langere ritten op den duur wel hoofdpijn.

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

31 maart 2016 12:48

Excuus Heren & Dames voor het niet eerder plaatsen van een update!
Fijn dat jullie zo met me meeleven :thumleft:
Foto's moeten jullie me helaas nog wel even schuldig blijven...

Het terugbouwen van de Turbo heeft uiteindelijk 12 uur gekost, maar het is gelukt!
Grootste issues waren het monteren van de turbo downpipe aan de uitlaat (wat een helse moeren) en het vervangen en op de juiste manier plaatsen van de nieuwe vacuumlijnen .

's Avonds sloeg de auto niet direct aan, dus dat was even schrikken.
Gelukkig was het probleem snel gevonden, een losse TDC-sensor stekker was de oorzaak.
Een kort rondje rijden bracht goede resultaten, er was boost! :ba:
Enige wat me opviel was het niet/langzaam terugvallen van de toeren bij gas loslaten, waarschijnlijke oorzaak: nieuwe, strakke seals om de gasklep-as.
Ook zat de uitlaat niet mooi aan de achterkant.

Daarna de auto weggezet om de volgende week nog een oliewissel te doen en het gasklephuis na te kijken.

Week later het gasklephuis gedemonteerd om de seals nogmaals te smeren, maar dat had weinig effect.
Het viel op dat de terugtrekveer slapper was dan eerst en niet voldoende kracht had om de klep weer dicht te trekken.
Prijs opgevraagd voor een nieuwe veer: 40 euro!
Ondertussen op zoek gegaan naar een andere passende, goedkopere veer en daarbij gestuit op die van een Kever.
Aankomend weekend maar eens proberen of dat werkt :D

Next, oliewissel. Op de 944 turbo zit er links naast het blok een rechtopstaand oliefilter, zeer dicht naast een koelslang.
Af-fabriek zit hier een mooie bocht in om ze vrij te houden, bij mijn auto helaas niet :bang:
Resultaat: koelslang lek na het met een dop losdraaien van het filter.

Komend weekend moeten we dus de koelslang nog vervangen, het nieuwe veertje passen en kijken of we de uitlaat recht kunnen hangen.. hopelijk daarna :drive:, vooral met het voorspelde mooie weer!!

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

31 maart 2016 13:07

rens914 schreef:Ik had ook de Dansk onder mn 952.
Tot 120kmh was het aangenaam rijden, daarboven kreeg je op langere ritten op den duur wel hoofdpijn.


Ben nog niet boven de 100 geweest, dus dat wordt even afwachten!
Heb gelukkig al wel wat ervaring met luide uitlaten, dus hoop dat dat helpt :mrgreen:

Update:
Nu wel boven de 120 geweest, maar heb er absoluut nog geen moeite mee!
Definitieve antwoord komt eind mei, na ARSE 2016 :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Riicharrd op 12 apr 2016 8:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

31 maart 2016 13:39

liever lawaai op mijn voorruit dan olie :cheers: :ba: :mrgreen:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

12 apr 2016 8:49

Dus, foto's hadden jullie nog te goed! :ba:
Het valt me wel op dat ik bij het in elkaar zetten, minder foto's heb gemaakt dan bij het uit elkaar halen .. :)

Zoals gezegd was de turbo heel netjes gereviseerd door C&E Turbo Chargers in Amersfoort.
Ze hebben zelfs een nieuw typeplaatje gemonteerd!

AfbeeldingAfbeelding
Turbo gereviseerd

De tapeinden aan de uitlaatzijde waren bij de demontage afgebroken dus daar moesten nieuwe in.
De montage van de turbo zelf liep vrij voorspoedig.

Afbeelding
Turbo weer op z'n plek

Ondertussen was de rest van de PBVH bezig met het monteren van de nieuw aangeschaft Dansk roestvrij stalen einddemper.
Was wel nodig ook, want het ophangpunt van de oude demper was volledig weggeroest. Met ARSE 2016 voor de deur deze dus maar meteen vervangen.

Afbeelding Afbeelding

Weggeroest ophangpunt, de gaten vielen erin / Oud vs Nieuw

De Dansk demper is een heel stuk lichter dan de originele, het schijnt een goede 7 kilo te schelen.
Ik ben alleen niet heel tevreden over de passing van de demper, we hebben er aardig aan moeten stellen om hem in fatsoen te krijgen.
Ben benieuwd of anderen een zelfde ervaring hebben?!



Johann en ik waren ondertussen bezig met het terugplaatsen van de idle stabilizer en de vacuum wirwar onder de inlaat.
De volgende uitdaging was het vervangen van de vacuumlijnen... Hier hebben we met 4 man toch wel even ons hoofd over gebroken.
Vanwege de Tial 38mm wastegate onder mijn auto, lopen de vacuumlijnen anders dan af-fabriek. :scratch:
Maar gelukkig zijn we hier ook uitgekomen :)

Afbeelding Afbeelding
Vacuum wirwar en inlaat monteren

Toen was het moment daar, de testrit!
Zoals gezegd viel het me op dat de gasklep niet helemaal sloot wanneer ik gas los liet.
Bij verder onderzoek bleek dit te komen door de nieuwe seals in het gasklephuis, de originele veer had niet meer de kracht om de gasklep te sluiten.
Navraag bij Porsche leerde mij dat een nieuwe, originele veer 38 euro zou moeten kosten!
Nou ben ik wel goed, maar niet gek, dus op zoek naar een andere veer.
Uiteindelijk heb ik voor 2 euro een veer van een Kever op laten sturen, deze is een stuk stugger en werkt perfect :mrgreen:

Afbeelding
Originele veer links, van de Kever rechts

Laatste punt op de agenda was het verwijderen van de bochel op mijn dashboard (een behuizing waar de turbodruk meter in zat).
Durf er geen foto van te plaatsen :pale:

Oplossing was om een gauge pod te installeren onder de radio, in plaats van het aflegvak.
Het Amerikaanse bedrijf Lindsey Racing heeft hier een mooie oplossing voor.
Ik wilde ook graag een olietemperatuur meter, maar waar die te plaatsen? Gelukkig had Lindsey Racing daar ook ervaring mee :)
Ze leveren een nieuwe carterstop met schroefdraad voor een olietemperatuursensor, met behoud van een sterke magneet.

Dus bij de oliewissel de nieuwe stop teruggeplaatst en een kabel getrokken tot in de cabine.
Ben erg tevreden met het resultaat! Nu alleen nog een derde meter aanschaffen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Materiaal en olietemperatuursensor
Let aub niet op de niet-"period correcte" radio :pale:




Heb er nu ongeveer 100km opzitten na deze operatie, maar wat een feest is het weer! :drive:
Uitlaat klinkt stationair wat tam, maar op toeren komt er een aardig geluid uit (misschien moet toch de middendemper er nog tussenuit!)
Heb nog te weinig gereden om te kunnen concluderen dat de turborevisie het olieverbruik heeft opgelost, maar het rijd een heel stuk beter!
Stationair loop is veel rustiger en de motor maakt makkelijker toeren.

Volgens mij hebben we een mooi seizoen voor de boeg :drive:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

12 apr 2016 9:38

Leuk om te volgen en te helpen. Laat ARSE 2016 maar komen!

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

12 apr 2016 9:43

duurt nog (te) lang Johann :(

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

23 apr 2016 20:32

Hallo, mooi topic !
Heb ook een gasklep die niet altijd goed terugkomt bij de turbo, kan je aub eens aangeven welk type veer het exact is en waar je die bestelt hebt.
Thnx.

Kristof

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

23 apr 2016 22:11

kristof schreef:Hallo, mooi topic !
Heb ook een gasklep die niet altijd goed terugkomt bij de turbo, kan je aub eens aangeven welk type veer het exact is en waar je die bestelt hebt.
Thnx.

Kristof


Ik heb de veer besteld bij KeverMagazijn.nl.
Stuur even een mailtje, dan kan ie gewoon via briefpost verstuurd worden.
Is wat prijsvriendelijker dan de originele Porsche veer van 38 euro :mrgreen:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

23 dec 2016 12:08

Ha Richard, leuk om jouw verhaal te volgen. Ik kan mijn turbo vandaag weer ophalen bij C&E. Er was een moertje losgelopen en door de turbo heen gevlogen. Veel schade, dus ik geloof dat nu alleen de behuizing nog origineel is. Maar goed, dan begint het inbouwen weer en ik geloof niet dat dat eenvoudiger gaat zijn dan het uitbouwen. Dus fingers crossed en als ik er niet uitkom, dan weet ik je te vinden! ;-)

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

27 dec 2016 10:47

Oh, das minder! Maar zit ie er ondertussen alweer in? :mrgreen:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

27 dec 2016 10:48

Er is toch al minimaal 72 verlopen sinds hij de Turbo heeft opgehaald :popcorn:

Re: 944 Turbo Turbo Revisie

28 dec 2016 9:56

Daarom, zou te doen moeten zijn :thumleft:
Plaats een reactie