Dus, foto's hadden jullie nog te goed!
Het valt me wel op dat ik bij het in elkaar zetten, minder foto's heb gemaakt dan bij het uit elkaar halen ..
Zoals gezegd was de turbo heel netjes gereviseerd door C&E Turbo Chargers in Amersfoort.
Ze hebben zelfs een nieuw typeplaatje gemonteerd!
Turbo gereviseerdDe tapeinden aan de uitlaatzijde waren bij de demontage afgebroken dus daar moesten nieuwe in.
De montage van de turbo zelf liep vrij voorspoedig.
Turbo weer op z'n plekOndertussen was de rest van de PBVH bezig met het monteren van de nieuw aangeschaft Dansk roestvrij stalen einddemper.
Was wel nodig ook, want het ophangpunt van de oude demper was volledig weggeroest. Met ARSE 2016 voor de deur deze dus maar meteen vervangen.
Weggeroest ophangpunt, de gaten vielen erin / Oud vs NieuwDe Dansk demper is een heel stuk lichter dan de originele, het schijnt een goede 7 kilo te schelen.
Ik ben alleen niet heel tevreden over de passing van de demper, we hebben er aardig aan moeten stellen om hem in fatsoen te krijgen.
Ben benieuwd of anderen een zelfde ervaring hebben?!
Johann en ik waren ondertussen bezig met het terugplaatsen van de idle stabilizer en de vacuum wirwar onder de inlaat.
De volgende uitdaging was het vervangen van de vacuumlijnen... Hier hebben we met 4 man toch wel even ons hoofd over gebroken.
Vanwege de Tial 38mm wastegate onder mijn auto, lopen de vacuumlijnen anders dan af-fabriek.
Maar gelukkig zijn we hier ook uitgekomen
Vacuum wirwar en inlaat monterenToen was het moment daar, de testrit!
Zoals gezegd viel het me op dat de gasklep niet helemaal sloot wanneer ik gas los liet.
Bij verder onderzoek bleek dit te komen door de nieuwe seals in het gasklephuis, de originele veer had niet meer de kracht om de gasklep te sluiten.
Navraag bij Porsche leerde mij dat een nieuwe, originele veer 38 euro zou moeten kosten!
Nou ben ik wel goed, maar niet gek, dus op zoek naar een andere veer.
Uiteindelijk heb ik voor 2 euro een veer van een Kever op laten sturen, deze is een stuk stugger en werkt perfect
Originele veer links, van de Kever rechtsLaatste punt op de agenda was het verwijderen van de bochel op mijn dashboard (een behuizing waar de turbodruk meter in zat).
Durf er geen foto van te plaatsen
Oplossing was om een gauge pod te installeren onder de radio, in plaats van het aflegvak.
Het Amerikaanse bedrijf Lindsey Racing heeft hier een mooie oplossing voor.
Ik wilde ook graag een olietemperatuur meter, maar waar die te plaatsen? Gelukkig had Lindsey Racing daar ook ervaring mee
Ze leveren een nieuwe carterstop met schroefdraad voor een olietemperatuursensor, met behoud van een sterke magneet.
Dus bij de oliewissel de nieuwe stop teruggeplaatst en een kabel getrokken tot in de cabine.
Ben erg tevreden met het resultaat! Nu alleen nog een derde meter aanschaffen
Materiaal en olietemperatuursensor
Let aub niet op de niet-"period correcte" radio Heb er nu ongeveer 100km opzitten na deze operatie, maar wat een feest is het weer!
Uitlaat klinkt stationair wat tam, maar op toeren komt er een aardig geluid uit (misschien moet toch de middendemper er nog tussenuit!)
Heb nog te weinig gereden om te kunnen concluderen dat de turborevisie het olieverbruik heeft opgelost, maar het rijd een heel stuk beter!
Stationair loop is veel rustiger en de motor maakt makkelijker toeren.
Volgens mij hebben we een mooi seizoen voor de boeg