Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 18:46

Een tijdje terug begon het te kriebelen om wat aan de Boxster te doen qua vermogen. Na wat onderzoek gekozen om deze te superchargen. (vanwege kosten, kouder intake temp, geen modificatie aan het blok en dergelijke).

Vandaag bij Easy-Tech (Bij de heren van Beek en Welther) op de rollenbank geweest voor het afstellen. Resultaat is 371 HP / 420 NM @ circa 3.8 PSI druk. Leuk resultaat bij nog een relatief veilige laderdruk! Met iets grotere injectoren en rond 4.5 psi druk kan 400 HP wel aangetikt worden, maar ik ben nu dik tevreden (voorlopig :mrgreen: )

Van de week de auto weer netjes poetsen en genieten :cheers:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 18:49

Klinkt goed, veel plezier ermee. :thumleft:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 19:00

Wauw dat klinkt goed! Is dat ook echt bulletproof of is het na een aantal x flink gassen dat de problemen komen?

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 19:15

996 3.4L en bulletproof? Dat durf al niet te zeggen, laat staan met een supercharger er op. Je kan alleen zorgen dat je het allemaal met mate doet :wink: Vandaar mijn relatief lage inlaat luchtdruk. en niet 6+ PSI druk

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 19:19

Keep us posted zou ik zeggen, ik ben benieuwd hoe het gaat :thumleft:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 19:25

Klinkt goed, filmpje?

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 19:31

Past dat nog ergens bij de boxster dan? Compartiment zit al aardig vol.
Wel lekker veel vermogen met de middenmotor. Al 265 brede bandjes eronder om het op de weg te krijgen?

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 mei 2016 19:59

Ben erg benieuwd hoe dat rijdt. :drive:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 12:38

Gaaf project kun je eens wat fotos plaatsen of is alles alwwer verstopt ;) en wellicht filmpje van het geluid zal vast een moooe whine bij gekomen zijn van de riem van de compressor? En waar is de intercooler geplaatst?

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 13:50

Thanks voor alle reacties. Je hoort inderdaad wel een beetje het geluid van de supercharger, maar dat valt eigenlijk best wel mee. Je intake geluid verandert wel! Iets minder gegrom en wat meer een "zoooof" geluid (tja moeilijk te omschrijven).

Ik wacht nog op foto's van de "foto maker" hopelijk krijg ik die snel.
Ik moet wel wat zaken nog doen waaronder:
Iets grotere injectoren (we gaan naar 440cc);
een betere luchtmassa meter behuizing (996 heeft een wat grotere behuizing dan die van een Boxster.
Een betere plaatsing van de luchtfilter (nu een openluchtfilter waar voorheen de originele filterbehuizing paste).
"engine compartment cover" van een 987. Die is van wat ik begrijp iets hoger dan die van de 986 waardoor een dumpvalve leiding iets mooiere lijn kan lopen.
Intercooler is tot zover niet nodig door het gebruik van een supercharger en mijn huidige luchtdruk.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 14:06

mooi resultaat. :thumleft: :drive:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 14:33

En nu de ham vraag, waar moet ik aan denken qua kosten? :popcorn:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 14:43

Ook wel nieuwsgierig naar de prijs van deze PK-upgrade.
Voor een Subaru BRZ kost een plug and play supercharger zo'n € 3500,- ex montage.
(zal voor de P wel weer meer zijn :roll: )

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 14:48

Of ik lees er overheen maar zie nergens om wat voor sc het hier gaat. Rotrex staat bekend als behoorlijk betrouwbaar maar zelfs daar wordt al snel een interkoeler opgeschroefd.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 14:51

Het is een Raptor Supercharger (Australisch).
MarkS schreef:Of ik lees er overheen maar zie nergens om wat voor sc het hier gaat. Rotrex staat bekend als behoorlijk betrouwbaar maar zelfs daar wordt al snel een interkoeler opgeschroefd.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 14:53

Ik zou ook direct voor een intercooler gaan indd. Heb ik in 't verleden ook gedaan op de (Opel) Speedster.
Kon dat SC geluid wel waarderen :thumleft:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 15:04

Pw250 schreef:Ik zou ook direct voor een intercooler gaan indd. Heb ik in 't verleden ook gedaan op de (Opel) Speedster.
Kon dat SC geluid wel waarderen :thumleft:


Ligt vooral aan je chargetemps... bij een low boost setup heb je vaak gelukkig een dermate veilige intake temperatuur waardoor een intercooler direct niet nodig is.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 15:20

Ja duidelijk. Grotere injectoren, boost omhoog en intercooler erop! :wink:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 15:46

Pw250 schreef:Ja duidelijk. Grotere injectoren, boost omhoog en intercooler erop! :wink:


Hahaha...Micro intercooler zal het dan moeten worden :mrgreen: . Er is echt geen ruimte tenzij je eentje in de kofferbak achter kan inbouwen (dat ga ik niet doen :D )

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

04 mei 2016 17:35

Achter de voorbumper? Ac condensor eruit! In de koffer voor? :roll:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

05 mei 2016 9:51

Pw250 schreef:Achter de voorbumper? Ac condensor eruit! In de koffer voor? :roll:


Das misschien een wat te lang traject qua afstand.

Ik ben heeeeeeel erg benieuwd naar foto's en specs. Wil ook nog eens wat geks doen met de 3.4 in mijn boxster.

Dat van die engine cover is een goeie tip. Ik heb nu een hap uit de cover met een plaat er over heen

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

05 mei 2016 10:18

Pw250 schreef:Achter de voorbumper? Ac condensor eruit! In de koffer voor? :roll:


LV ruitensproeier reservoir achter het voorwiel verplaatsen naar een andere plaats, en daar een ic plaatsen. Denk aan de lufties die zo hun oliekoeler hebben.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

06 mei 2016 10:56

Intercooler....interkoeler....je moet een intercooler......het liefst één met 4 meter pijpwerk achter de voorbumper :scratch:

Mensen denk toch eens na voordat je groepsgewijs zomaar in wilde weg iets gaat roepen. De hier toegepaste charger is er één van het type centrifugaal welke vele malen efficienter is dan een roots blower, oftewel gaat het comprimeren van de inlaatlucht naar een bepaalde waarde gepaard met minder warmte. En wat is de druk in deze specifieke toepassing? 0,3 hele Bar! :mrgreen:

Bij een buitenluchttemperatuur van 20C en een compressor efficiency van 80% hebben we het hier dus over een stijging in IAT van 28,5C. Een goede intercooler met een efficiency van 75% kan dit terugbrengen naar een stijging van 7 graden, waarmee theoretisch bij gelijke druk 6% meer vermogen kan worden gehaald....

....MAAR: de temperatuurval in een intercooler komt niet gratis! Intercoolers geven weerstand, en dus drukval. Zeker in het geval van een Boxster met maar heel weinig ruimte voor een lekkere grote intercooler zal de weerstand een significante rol spelen. Een goede intercooler geeft ca. 1-2Psi drukval bij 1 Bar / 14,5Psi boost, een slechte doet zomaar een veelvoud daarvan.

Oftewel in het geval van de Boxster moet de compressor pre-intercooler ineens 0,4Bar leveren om na de intercooler weer op de huidige 0,3 uit te komen. Hiermee wordt meer hitte in de luchtstroom gebracht EN meer vermogen voor het aandrijven van de compressor opgeslokt. Een theoretisch voordeel van 6% wordt zo heel snel gerduceerd naar nul.

Pas bij veel hogere druk en bijkomende temperaturen heeft intercooling nut.

In het geval van de Boxster valt met een relatief simpele ingeep minstens zo veel winst te pakken als met een ideale intercooler installatie, namelijk een goede cold air feed naar het luchtfilter waardoor de compressor lucht van 20C buitentemperatuur comprimeert ipv 45C motorruimte temp.

Mijn 2 centen.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

06 mei 2016 11:36

Waarom hanteert Rotrex (ook een centrifugaal SC) dan wel
een interkoeler in hun kits (grotere injectoren maar ook lage boost)?

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

07 mei 2016 10:19

Rotrex is een fabrikant van centrifugaal superchargers inderdaad, niet van de aftermarket kits waarin hun spullen worden toegepast op auto's zo uiteenlopend van hyundai tot ferrari.

Jouw vraag, en dus ook mijn antwoord, is daarmee minder generiek dan het in eerste instantie lijkt. Het is namelijk niet zo dat alle Rotrex kits een intercooler gebruiken...wel zie je dat er veel Basis kits zonder intercooler te upgraden zijn naar uitvoeringen met intercooler voor het geval je met meer dan 7psi boost wilt gaan rijden.

Ja en dan gaat het hard met inlaat temperaturen! Bij 0,5 Bar heb je het al over 45 graden bovenop de buitenlucht temperatuur, bij 0,9 Bar over 74 graden bovenop de buitenlucht temperatuur. Dit alles bij een compressor efficiency van 80%.....loopt de compressor bij een dergelijke druk en flowbehoefte van de motor in een minder efficient 'eilandje' van de compressormap dan wordt de temperatuur nog hoger.

Heb je een goede intercooler met 75% efficiency dan kun je die temperatuurstijging van 74 graden weer reduceren naar 19 graden. Kijk en dan zijn we zinvolle stappen aan het maken!

De zin of onzin van een intercooler heeft dus met de druk waarmee je wilt rijden in combinatie met de compessor efficiency en dus temperaturen bij die druk te maken. Hier is sprake van een omslagpunt, pas boven een bepaalde druk heeft een intercooler meerwaarde. Vervolgens is de vraag kan mijn motor wat met die extra druk die een intercooler qua temperatuur onder controle kan houden? Blijft het heel, moet ik niet mijn compressie verlagen of anders mijn ontsteking gigantisch terugdraaien om problemen te voorkomen etc.
Plaats een reactie