Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

voorpijp 996 demonteren, probleempje

13 nov 2016 15:31

Ik ben bezig mijn 996 is smetteloze staat te krijgen. Gaat helemaal de goede kant op, uitlaat is nu aan de beurt. Deze is over de hele lengte gecorrodeerd (16 jaar oud), aan één vd einddempers is ook gelast.
Ik heb op eBay een knappe set gekocht die beide bestaande dempers gaat vervangen.

Ik wil de hele uitlaat demonteren en laten behandelen (gezien temperatuur voorpijp waarschijnlijk keramisch poedercoaten). Voordat ik ga demonteren heb ik graag een oplossing hoe ik de voorpijpen het best los kan krijgen (flinke corrosie op de M8 x 28 bouten)
69717 69718
Ik kan ze uiteraard dagelijks inspuiten met WD40 oid, maar daarna.. ik zie op internet allerlei filmpjes, incl het eerst nóg vaster zetten en pas daarna lossen..
https://www.youtube.com/watch?v=H4jLK_-X5f4
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Klap met hamer erop ? Luchtsleutel? Trillen? Flink warm stoken?
Alle hulp is welkom :thumleft:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

13 nov 2016 16:27

Als je tijd hebt zou ik het elke dag insprayen met kruipolie (of WD40).
Extra vastzetten maakt de kans op afbreken groter.

Vraagje: waarom wil de de uitlaat poedercoaten? Voor het mooie? Uitlaten roesten toch meestal van binnenuit?

Suc6

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

13 nov 2016 19:04

Poedercoaten inderdaad voor het mooie. Zal eerst alles moeten zandstralen, maar dat is zelf prima te doen. Materiaal is dik genoeg, zal er niet doorheen gaan. Keramisch coaten helemaal compleet is rond de 700 euro, wel weer relatief veel geld voor iets dat je normaal gesproken niet ziet. Ben gewend om met de Porsche de glimmende kant boven te houden :mrgreen: Met de daily trouwens ook

Alternatief is om bijv. de dempers te doen met Rust-Oleum. Iemand daar ervaring mee? :popcorn:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

13 nov 2016 22:27

Ik zou de motor lekker warm laten draaien en dan de bouten los draaien. Succes verzekerd

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

21 nov 2016 21:39

Jens, heb jij er ervaring mee want ik durf het niet aan omdat ik overal lees dat er een aantal bouten afbreken.

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

22 nov 2016 21:48

Ja zat. Menig lambda sonde en bouten die muurvast zaten, kwamen prima los door de motor lekker op te stoken. Wel uitkijken voor je handjes, want alles is heet :mrgreen:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

24 jan 2017 21:59

Hoe gaat het met de demontage? En met het keramisch coaten? Missie geslaagd?

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

24 jan 2017 23:48

Ben flink opgeschoten, einddempers en katalysatoren gedemonteerd. Samen met de extra set einddempers alles zelf gezandstraald bij een zelfsleutelgarage. Resultaat is verbluffend :cheers: . Zal later wat fotootjes plaatsen. Keramisch coaten werd me net even te duur (€ 800). Ga een hittebestendige metaalkleurige industrielak aanbrengen, maar moet de uitlaat langzaam opwarmen voor een optimale hechting.

Kreeg de lambda sondes zelfs met speciaalgereedschap (opengewerkte krachtdop 22mm) en verhitten niet los.

Veel los montagemateriaal nieuw besteld (Alpo), bumpersteunen in de zinkspray gezet etc. Eindtips nog netjes maken en daarna alles weer monteren. Bij één vd 2 sets einddempers laat ik mogelijk een Gundo hack inlassen (1,5"). Food for thought.. :lol:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

25 jan 2017 1:21

Welke nieuwe uitlaatdelen gaan er op? Waar gehaald, evaluatie over kwaliteit.

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

25 jan 2017 8:44

Apart dat je na stoken de lambda's niet los kreeg. Gingenen de m8 boutjes van het spruitstuk wel zonder problemen?
En natuurlijk willen we foto's :mrgreen:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

25 jan 2017 10:22

Ik kreeg de tip dat WD40 geen echte kruipolie is. IMAL (Ik Maak Alles Los) is wel een echte kruipolie. Werkte goed op het onderstel van de Jag.

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

25 jan 2017 11:04

Jens01 schreef:Apart dat je na stoken de lambda's niet los kreeg. Gingenen de m8 boutjes van het spruitstuk wel zonder problemen?


Als het motorblok van aluminium is is het wel verklaarbaar: dat zet namelijk meer uit dan staal.

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

25 jan 2017 11:08

50% acetone + 50% ATF is de beste en goedkoopste kruipolie. Vele malen beter dan alle merken die je kunt kopen.

Keramisch coaten is niet alleen voor de sier. Uiteraard is het mooi om te zien, maar ze doet het vooral omdat je uitlaatspruitstuk beter met hitte omgaan. Zonder coating hebt je hot spots and dat creëert een beetje turbulentie in je uitlaat. Door de keramische coating zal je spruitstuk egaal warm worden waardoor de uitlaatgassen makkelijker naar buiten kunnen waardoor je een beetje PK's wint. Het zal geen wereld van verschil maken maar elke klein beetje helpt :idea:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

25 jan 2017 19:25

Lekker bezig Tom :thumleft:
Ik ben benieuwd naar de Foto"s

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

26 jan 2017 23:06

Dank voor jullie tips, even een update. Lang verhaal kort: ik heb het vermoeden dat als ik de M8 bouten waar de voorpijpen mee vastzitten ga losdraaien, er diverse zullen afbreken. Ik heb wel een setje van HBM met linkse tappen om ze uit te boren, maar mis de ervaring (vaardigheid). Overigens zijn ze wel relatief goed bereikbaar, dus geen man overboord als ik enkele zou afdraaien.

Ik heb dus de einddempers en tussendempers/ katalysatoren gedemonteerd en onderhanden genomen. Voorpijpen zitten er nog op, als ik de M8 bouten los wil hebben, moet ik eigenlijk flink verhitten, lees: motor laten draaien. Dit kan nu niet: er zal een storingsmelding komen omdat de lambda sondes geen signaal geven. Katalysatoren monteren en lambda's weer aansluiten (en vervolgens motor laten draaien en warm laten worden) is natuurlijk een optie.

Ben wel heel tevreden over het resultaat tot nu toe:
Rechts de dempers die er af komen, links de dempers die ik er bij heb gekocht. (de rechter set ga ik waarschijnlijk op latten knappen en evt voorzien van de Gundo hack)
70160
Na stralen en behandelen van de linker set:
70166
70167


Katalysatoren:
70165
Na stralen en behandelen
70168

Ik twijfel dus nog over wat te doen met de voorpijpen :scratch:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

27 jan 2017 0:12

Ondanks dat je er straks niet veel van ziet : MOOI resultaat !

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

27 jan 2017 0:51

Wauw, lijkt wel nieuw :thumleft:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

27 jan 2017 1:31

Ziet er erg mooi uit Tom!

Kans is er natuurlijk wel dat je de nieuwe dempers na experimenten met de Gundo Hack op de oude dempers niet meer gebruikt als je met een grijns van oor tot oor rondrijdt :mrgreen:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

27 jan 2017 10:48

Op marktplaats zit iemand die verkoopt nieuwe Dansk rvs dempers voor 600 euro die heb ik gekocht hebben ook een beschaafd geluid en zien er prachtig uit je krijgt er zelfs een poets doekje bij maar die zal ik niet gebruiken.

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

27 jan 2017 20:26

Dank voor jullie reacties/ complimenten! Als ik ooit nog eens over iemand heen rijd, ligt die persoon toch tegen de mooiste onderkant van Nederland te kijken :mrgreen:

:arrow: Zoek dus eigenlijk iemand met 2 rechterhanden die mij even wil helpen met de M8 bouten (evt. uitboren). Kan zelf wel de voorbereidingen (kruipolie ieder avond) treffen. Uiteraard tegen vergoeding, no problem.. anybody :?: :D reacties kunnen ook via PB

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

27 jan 2017 21:45

Hey Tom,
Had je graag willen helpen echter met mijn twee linker handen lijkt me dat niet wijs :(
Succes met het vinden van de juiste man.
Je noeste arbeid ziet er top uit! :thumleft:

Re: voorpijp 996 demonteren, probleempje

29 jan 2017 18:40

Denk er niet te makkelijk over, want een gaatje precies in het midden van een afgedraaide bout boren valt niet mee en als de boor verloopt zit je half in het aluminium motorblok te boren en komen de gaten niet meer uit op het spruitstuk.
Plaats een reactie