Porsche 968Al een tijd was ik op zoek naar een transaxle voor er bij. Geweldige (nog) ondergewaardeerde echte stuurmans Porsche.
In bijna een jaar tijd heb ik er meerdere bekeken en in sommige proefgereden waaronder de 944 (n/a en Turbo), 968 en ook de 928. Een leuke 944 Turbo werd net voor mijn neus verkocht en zodoende moest ik even verder zoeken. De 928 met de automaat viel snel af. Automaat rijden doe ik wel in de Cayenne dagelijks. En een paar weken geleden konden we het helaas niet eens worden met de prijs van een andere 928 S4 met handbak.
Toen liep ik tegen deze ooit in Duitsland geleverde 968 aan met een paar zeer interessante opties en best wat ervaring. De 6 handbak (was een must) M220, 383&387 verwarmde en elektrisch verstelbare sportstoelen, en nog eens in 1 van mijn favoriete kleuren parel zwart. Targa dak had van mij niet gehoeven, maar het zal toch nooit een CS worden. Gereedschap set met reserve thuiskomer zit er nog in, compressor ontbreekt helaas. Ook heb ik de optiesticker gevonden in de kofferbak waarvan ik dacht dat die vermist was. Zelfs een opberghoes van de Targadak zit netjes in de kofferbak. Helaas zit de volledige historie er niet bij. Wel veel rekeningen van de jaren voor de stilstand. Ik ga wel proberen de historie te achterhalen. Vrees alleen dat dit niet mee gaat vallen.
Nu we het toch daarover hebben, de Porsche heeft bijna 5 jaar stil gestaan (in 2015 400 km mee gereden en jaarlijks niet veel meer dan dat). Dus de nodige moet nog aan de auto gebeuren waaronder distributiewissel en waterpomp. Ook laat ik de ketting van de nokkenassen en de geleide plaatjes nalopen. Daarnaast staat uiteraard een grote beurt op de planning.
Wat een mooie bijkomstigheid is dat de Porsche met enkel een opmerking over de achterbanden moeiteloos door de apk kwam. Eerste rit toen ik de auto ophaalde (ruim 250 km) was toch best spannend. Maar de 968 heeft zich echt keurig gedragen. Temperatuur bleef keurig, geen olie of koelvloeistof verbruikt of overmatige rookontwikkeling gehad. Ook doen alle opties het nog. Ook zag ik gele schokdempers
Optisch en technisch moeten de puntjes nog even op de i gezet worden. Maar het lijkt me meer dan een goede basis. JE moet ook nog wat te 'hobbyen' hebben.
KleurL738 Pearl Schwarz
Opties139 REGELBARE SITZHEIZUNG LINKER SITZ
220 SPERRDIFFERENTIAL
327 CASSETTEN-RADIO "SYMPHONY RDS"
340 REGELBARE SITZHEIZUNG RECHTER SITZ
383 SPORTSITZ LI.ELEKTR.HOEHENVERSTELL.
387 SPORTSITZ RE.ELEKTR.HOEHENVERSTELL.
650 DACH ELEKTRISCH VERSTELLBAR
MNR Typ Beschreibung
211 C KENNZEICHENHALTER VO.+ HI.AUSF. III
234 C BRIDG. N1/PIRELLI N1/YOKOH./CONTI
402 T CUP-GUSSRAD 16" (AL)
423 V KASSETTEN-/MUENZBEHAELTER
425 V HECKSCHEIBENWISCHER
431 T LEDER-SPORT-LENKRAD D.363 (4-SPEI.)
441 V RADIOVORBEREITUNG
465 C NEBELSCHLUSSLEUCHTE LINKS
480 T 6-GANG SCHALTGETRIEBE
488 C SCHILDER IN DEUTSCHER BESCHRIFTUNG
499 C BRD-AUSFUEHRUNG
562 V AIRBAG FAHRER- U. BEIFAHRERSEITE
596 T HECKSPOILER IN SCHWARZ
605 C LEUCHTWEITEN-REGULIERUNG
651 V ELEKTRISCHE FENSTERHEBER
685 T GETEILTE RUECKSITZLEHNE
932 T SITZBEZUEGE HINTEN SKK
945 T SITZBEZUEGE VORNE SKK
To doTechnische staat up to date brengen na een volledige check up
-grote beurt
-distributiewissel
-nieuwe achterbanden
Onderhoud22-3-2017
-beide riemen
-waterpomp
-koelvloeistof
-lekkage achter de distributie
-diverse keerringen om olielekkage op te lossen
-lekkage stuurbekrachtiging verholpen
-slang en kleinmateriaal ter behoeve van het reservoir voor de stuurbekrachtiging
-olie voor de stuurbekrachtiging vernieuwd
-remvloeistof vervangen
-nieuwe accu
Optisch
-hoekje motorkap bijspuiten
-poetsen
-interieur reinigen en leder verzorgen
-armsteun monteren (wel aanwezig maar stuk)
-Becker radio ergens scoren
-nieuwe lederen pookhoes
-driespaaks stuur (CS style)
En wat foto's
Meteen maar een grote schoonmaak gehouden. Dit was ook echt nodig.
Laatst bijgewerkt door
Bokicelli op 29 maart 2017 17:05, in totaal 1 keer bewerkt.