Omdat mijn AOS faalde én ik mijn Porsche, (996 4S uit 2002) moest gebruiken, heb ik een bypass uitgevoerd die goed werkt.
Hieronder in een aantal stappen in het kort hoe ik dit heb uitgevoerd, doe er je voordeel mee.
Met dank aan Michel van Autoresto voor de ondersteuning
De situatie vóór de uitvoering van de bypass
En erna
Het draait om de bovenste dikke (harde) slang naar het inlaatspruitstuk
Circa 5 cm van links af doorgeknipt, niet zagen want anders krijg je residu in je inlaat...
Kun je het beste gebruiken, anders bijvoorbeeld een Stanleymes...
Scharrelen in mijn bakje met rubberen onderdeeltje past dit precies in het rechtergedeelte om de slang af te sluiten
Moet er strak in en enigzins flexibel zodat de slangenklem goed afsluit. iets van (zuurvrije) vaseline helpt.
Dit zat er in de slang... ben er nog niet achter wat dit is, (heb vraag in een andere thread uitstaan) maar is niet fijn want voelt korrelig aan. Niet iets wat je in je cylinders wilt zien...
Hier zie je het geheel na afdopping, rechts aan inlaatspruitstuk en links de bypass slang aangesloten op de retourleiding. Ik heb circa 2 cm extra afgeknipt zodat er een meer rechte lijn is voor de richting van de nieuw aan te sluiten slang.
Je ziet dat ik allerlei hulpstukjes moest gebruiken, (dus echt even noodoplossing, want winkels zitten op 1 uur rijden én dit was tijdens siestas
Later volgt natuurlijk een mooie (RVS gevlochten) slang in 1 maat...
De bypass wordt aangesloten op het luchtfilterhuis.
Dit trof ik aan, dus dit half vergane materiaal eruit en schoonmaken
Schoongemaakt en dit erin gezet, is materiaal van geluidsisolatie en moet voorlopig voldoen want is alleen maar om de 1e olieresten op te vangen als die er al zijn in de toekomst... Later ga ik nog wel een catchcan installeren. Goed te zien is links van het materiaal waar het gaatje is waar regen- en waswater in kan weglopen. Vergeet niet om het 'bruggetje' in het huis weer terug te plaatsen
Dit is de plek waar ik voor gekozen heb om de retourslang van de AOS in te laten uitkomen in het luchtfilterhuis.
Wat je ziet is wat ik gevonden heb in een ander bakje van tuinirrigatie...
Zo ziet het er van buiten uit...
Aangesloten waarbij rekening is gehouden met de loop en afstand naar de multiriem...
En klaar... Let op dat je de nieuwe slang goed omleid, vrij van bewegende delen met gerbuik van tie-rips
Tot zo ver.