Ik snap dat de wereld een stuk eenvoudiger is als je mensen in een hokje kunt stoppen, maar ik vind het wel een hele kortzichtige opmerking. Waarom zou iemand die een auto importeert en hem weer verkoopt geen autoliefhebber kunnen zijn? Ik heb de afgelopen paar jaar drie auto's uit Japan gehaald (Mercedes 190, Audi 90 en een Mercedes SLK), eentje uit Duitsland (Volvo V70 voor eigen gebruik), deze rode 914 uit Florida en heb net vanmorgen geld overgemaakt voor de volgende 914, ditmaal in Arizona.
Vind ik heerlijk, forums in de gaten houden op zoek naar dat ene buitenkansje. Prijzen vergelijken, wisselkoers naar Yen of Dollar in de gaten houden, inschatten wat verschepen kost, uitzoeken wat de eisen voor invoeren zijn (binnen of buiten EU, tot 31-12-1997 of later), kun je überhaupt Europese koplampen vinden voor dat type auto? Denk dat ik daar elke dag toch snel een half uurtje aan besteed: even kijken op 914world.com, Pelicanparts forum, Bring a trailer, Tradcarview en Carsforsale.com. Meestal blijft het bij kijken en fantaseren, het is allemaal schitterend maar vaak niet rendabel, niet interessant genoeg of gewoon genoeg andere dingen aan mijn hoofd.
Zo kam ook deze rode 914 voorbij. Was door de huidige eigenaar gekocht als "in concoursstaat" maar dat was hij duidelijk niet. Hij had voor meer dan $ 2000 aan onderdelen gekocht maar nooit begonnen met monteren. Nu stond de auto twee jaar stil en had hij hem te koop gezet maar was er weinig belangstelling in de US. Nadat hij al drie keer de prijs met $ 1000 verlaagd had heb ik hem gebeld en na een tijdje over auto's kletsen een bod gedaan, nog een flink stukje onder zijn vraagprijs en er uiteindelijk uitgekomen. Mijn inschatting is dat de prijs, verschepen, verlichting, keuringsklaar maken en de BTW (laag tarief en geen invoerrechten want ouder dan 30 jaar) voldoende ruimte bieden om de auto in Nederland zonder verlies weer kwijt te kunnen. Er staat van alles in Nederland te koop, maar zonder NL kenteken en dan weet je het wel.
Geld overmaken naar een vreemde, zonder contract of de auto maar gezien te hebben blijft spannend. En daarna contact met de verscheper en transport naar Nederland regelen. Dan het grote wachten... Toen de auto hier kwam bleek al snel wat een verschil er kan zitten tussen een hele goede (mijn blauwe '73) en een verwaarloosde. Eerst maar begonnen met het makkelijke werk. Slecht ingebouwde radio verwijderen en bedrading opschonen. Kofferbak aan de voorkant wil niet open dus de voorbumper demonteren om bij de noodontgrendeling te kunnen. Eigen auto uit de stalling gehaald om het mechanisme te vergelijken en bleek dat er alleen een veertje ontbrak. Voor 1 euro een nieuw veertje gehaald, slotmechanisme weer in elkaar gezet, gemonteerd en afgesteld en nu kan de kap gewoon met het hendeltje in het interieur bediend worden.
Nu de voorbumper er toch af was eerst maar het rubber aan de bovenkant vervangen, die zaten toch al bij de auto ($ 600 voor de set!) en het chrome gepoetst. Er zit een deukje in maar dat laat ik zo, alleen al het poetsen en nieuwe rubber doet de auto enorm goed. Daarna het scharnier van de achterklep gerepareerd met nieuwe kunststof rolletjes die al in de auto lagen te slingeren. Was even klooien en filmpjes kijken op Youtube omdat je een sterke veer aan de kant moet krijgen maar uiteindelijk gelukt. Rubbertjes van de achterlichten sloten niet goed meer aan dus die even losgehaald, schoongemaakt en weer netjes gemonteerd.
Toen de auto bij de lokale garage op de brug gezet om de roestsituatie te bekijken. Hellhole was al een keer gerepareerd en de langsdragers waren ook prima, laswerk was alleen nodig op het laatste stuk bij de firewall. Dat was een mooie meevaller, ik had gerekend om erger. Inmiddels was het te koud om te sleutelen dus de auto daar achtergelaten.
Inmiddels had ik Hella H4 koplampen gehaald en die ook maar bij de monteur neergelegd. Ben ik achteraf blij mee want de verlichting allemaal goed krijgen bleek nog heel wat werk, draadbreuken en zelfs een stukje doorgesmolten bedrading. Ook hebben ze de remmen rondom gangbaar gemaakt, blokjes vervangen en de oude benzine af laten lopen en vervangen door nieuwe.
De auto terugrijden van de garage naar huis ging al een stuk beter dan er naartoe, het motortje start direct maar de afstelling van de carburateur lijkt nergens op. Wilde eigenlijk weer naar Kaagkevers omdat ik daar een prima ervaring had met mijn blauwe 914 maar op advies van mijn monteur contact gelegd met Jaap van Speedcentre in Geldermalsen. Heerlijke ouderwetse vent die me niet uit liet praten aan de telefoon maar gelijk onderbrak met vragen als wat voor motor, welk merk carburateur.
Tarieven vallen ook nog eens mee en we hebben afgesproken dat hij de auto hier binnenkort een keer oppikt. Als de auto klaar is wil ik hem zelf ophalen en met het ééndagskenteken direct door naar de RDW.
Restpunten zijn dan nog de cosmetische dingetjes. Interieur even goed reinigen, achterbumper los en zelfde behandeling geven als de voorkant, overlegding voor het gescheurde dashboard regelen en dan moet hij er aardig bij staan. Dat is dan ook waar ik stop want dit is echt zo'n auto waar je steeds wel weer iets nieuws aan ziet, perfect zal hij dus nooit worden. En dat hoeft ook niet, met deze rij je zometeen net zo lekker met de wind in je haren als een exemplaar van 20k of meer.
Dit is wat ik leuk vind en waar ik mijn tijd en geld graag aan besteed. Of ik er wat winst op maak of hem zonder verlies kan verkopen maakt me eigenlijk geen klap uit, ik heb er van genoten en zou het zo weer doen. Of ik auto's echt leuk vind mag je zelf beoordelen.