Twee jaar geleden heb ik mijn eerste Porsche (dat wil zeggen: Volkswagen-Porsche) gekocht, een mooie 1.7 uit 1973. Echt een schitterende auto waar ik ontzettend van geniet, of het nu gaat om woon-werk verkeer, het rijden van een klassieker rally of gewoon lekker toeren in het weekend. Het enige wat me toch een beetje dwars bleef zitten is het bescheiden vermogen van 80 pk, vooral omdat deze lichte auto met zijn middenmotor zo veel meer potentie heeft. Daar heb ik nu wat aan gedaan. De vervanger is er nog niet maar omdat er in eerdere topics veel interesse is voor kopen in en importeren vanuit de US heb ik alvast dit topic gemaakt.
Het gaat om een Porsche 914 die in 1973 als 2.0 geleverd is, buiten de zeldzame 914/6 is dat sowieso al de meest gewilde uitvoering vanwege de 100 pk motor en gewicht wat in de latere jaren alleen maar toenam. Deze is drie jaar geleden in bezit van de vorige eigenaar gekomen en heeft in die periode de volgende aanpassingen gekregen: een Raby Aircooled Technology 2270SR motor, RVS warmtewisselaars e.d., Borla uitlaat, een oliekoeler voorin onder de frunk, alle brandstofleidingen vervangen, remmen en hoofdremcylinder vervangen, etc. En voor zover ik kan zijn is bij alles gebruik gemaakt van onderdelen die beter zijn dan standaard. Volgens eigen zeggen is er in de laatste drie jaar voor $ 60.000 in geïnvesteerd, dat klinkt veel maar alleen de motor en uitlaat kosten al $ 25.000 dus ook weer niet helemaal onrealistisch.
Nadeel is dat hij op z'n Amerikaans gespoten is, compleet met overspray op rubbers en dergelijke. Ik snap niet hoe ze dat voor elkaar krijgen daar, zelfde verhaal met de rode 914 die ik ook uit de US heb. Wat je ook als nadeel zou kunnen noemen is de originaliteit en gebrek aan historie, zeker vergeleken met mijn blauwe '73 1.7. Waarom ik hem dan toch gekocht heb? Dat is simpel: de motor.

Jake Raby is een legende, hij bouwt schitterende motoren met veel vermogen maar die ook geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Deze 2270SR heeft standaard een dikke 150 pk maar is op verzoek van de klant aangepast en levert nu 178 pk bij 6400 rpm en 222 Nm bij 4900 rpm. Ik ben erg benieuwd!
Ik heb het geld inmiddels overgemaakt, gewoon met een internationale betaling via de Rabobank. Was tot mijn verbazing de zelfde dag al in bezit van de verkoper. Over een week wordt de auto daar opgehaald en dan via Oakland, CA de boot op. Zal al met al dus nog wel een maand of twee duren voordat de auto hier is. Dan de verlichting aanpassen, hopen dat de auto inderdaad in de beloofde goede staat verkeert en langs de RDW.
P914 White by
Jetze Mellema, on Flickr
P914 White by
Jetze Mellema, on Flickr
P914 White by
Jetze Mellema, on Flickr
P914 White by
Jetze Mellema, on Flickr
P914 White by
Jetze Mellema, on Flickr
Jake Raby 2270 SR by
Jetze Mellema, on Flickr