Nu de transaxles, in het bijzonder de Porsche 924, op dit forum steeds meer aandacht krijgen, heb ik besloten om jullie extra te gaan vervelen met nog een 924 restauratie.
Een korte inleiding: Mijn 937, ja het is echt een originele, had bij aanschaf in oktober al 11 jaar stilgestaan (sinds 2007). Na wat noodzakelijke olieverversingen en controles was hij in feite rijdend en kwam hij zonder problemen door de APK keuring. Wel had ik besloten dat de motor, juist vanwege de lange stilstand, preventief aangepakt moest worden. Ook de body heeft een makeover nodig. Het polyurethaan is niet overal meer zoals het 38 jaar geleden aan de auto gemonteerd was (bekend euvel, dat het polyurethaan door de tijd kan vervormen) en de lak is ook niet super meer (understatement).
Dit jaar ligt de focus op de motor, de body wordt later aangepakt. De zoektocht naar diverse originele onderdelen (oud en nieuw) begon dus meteen in oktober. Ook heb ik mij goed ingelezen. Zowel op de weinig aanwezige literatuur, als ook op de draadjes van
MPH en
Johann met hun 924 turbo's en (deels op advies van Johann) heb ik diverse tutorials op youtube uitvoerig bekeken. In de basis is de 937 immers een 924 turbo, hoewel er behalve de intercooler, toch ook nog wel andere kleine verschillen zijn.
Gedurende de winterstop zijn er slechts wat kleine klusjes gedaan, maar dit weekend is een begin gemaakt aan het echte werk. Samen met mijn zoon Michiel en met onze goede vriend Leon, zijn wij begonnen aan het deel onder de motorkap. Het doel was het losmaken van diverse onderdelen, zodat de staat daarvan bekeken kon worden. Ook moest de oude radiator eruit en is er een begin gemaakt aan het losmaken van de draagarmen. De nieuwe draagarmen en bijbehorende onderdelen lagen al klaar, maar konden nog niet gemonteerd worden. De rubbers van de stabilisatorstang bleken namelijk ook hun beste tijd gehad te hebben en die worden nu eerst besteld (tezamen met een nieuwe waslijst aan onderdelen die toch ook beter preventief vervangen dienen te worden, vanwege zichtbare krimpscheuren, vervorming, uitdroging etc.)
De O-ring bleek klem gezeten te hebben, hopelijk behalen wij met het monteren van de nieuwe O-ring weer wat winst op de turbodruk.
Johann had mij al geadviseerd om de injectoren op Bosch art. nummer 0437 502 017 te zoeken en te bestellen. Dat kan daadwerkelijk behoorlijk wat geld schelen in aanschaf t.o.v. het Porsche artikel nummer. Bestel ook meteen de koperen pakkingringen, die worden niet standaard meegeleverd.
Van wat ik van andere 937 eigenaren begrepen had, was dat Porsche lange tijd geen radiatoren voor de 937 geleverd heeft. Ik had blijkbaar geluk in de timing, de radiator was (opnieuw) leverbaar (Porsche art. nr. 477 121 251 D). Een iets ander uiterlijk en door het gebruik van andere materialen ook een stuk lichter dan de oude, maar alle aansluitingen hadden dezelfde maat.
Ehh, dit rubber is echt overleden...
En natuurlijk nog een foto van de nieuwe draagarmen, montage aansluitingen en rubbers. Dit type draagarm is van het vroege model, met een bevestigingsoog voor de ophanging aan de stabilisatorstang in het midden van een van de zijden. De nieuwere armen (na 1981?) hebben een andere ophanging. Helaas waren die nieuwe armen wel goedkoper in aanschaf geweest, mede omdat ze ook op VW artikelnummer besteld konden worden. Het oude model is helaas wat duurder.
Het laatste klusje van de dag was het vervangen van de verlichting (helaas geen foto's van voor en na). De zwakke achterlampen zijn vervangen door 10w lampjes en de koplampen heb ik vervangen door H4 Osram Night Breaker Unlimited halogeen lampen. Zowel voor als achter veel meer zicht(baarder). N.B. Op de 924S van Michiel hebben wij de koplampen vervangen door Philips H4 xtreme vision lampen. De eerste indruk is dat beide type lampen gelijkwaardig helderder en ook meer licht geven. Na verloop van tijd kunnen wij jullie wellicht meer info geven over het verschil in beide typen / merken lampen (levensduur etc.).
De komende week ga ik aan de slag met het opzoeken / bestellen van de te vervangen onderdelen en in de tussentijd worden een aantal andere onderdelen gezandstraald en opnieuw in de lak gezet. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ik mij ga vervelen.