Je kent dat vast wel, klusje ogenschijnlijk prima te overzien, en onderweg kom je van alles tegen. Staan wel wat filmpjes op internet, hieronder de manier waarop ik het heb aangepakt (kost veel meer tijd dan voorzien, maar sleutelen is onderdeel van de hobby, toch).
Bumperstop die toch wel aan vervanging toe is.
Stap 1, PET document
Stap 2, onderdelen bestellen (Alpo, superadres). In ieder geval de bumper stops, maar ook het lager (No 11) en in mijn geval ook de montageplaten (no 12). Heb een C4, zijn gelijk aan een Turbo. Lijkt leuk, totdat je ziet wat die kosten
Stap 3. Auto opkrikken en op assteunen, wiel demonteren en voorscherm goed afplakken (ben nogal eigenwijs aangelegd, maar dit is echt een goede tip)
Stap 4. Bovenzijde montageschotel aftekenen
,
Stap 5. Binnenscherm en bodemplaat verwijderen, onderste draagarm markeren en 270gr lossen.
Stap 6. Stuurkogel èn aandrijfas (want het is een C4) aan diffzijde lossen (flinke inbus x 6), easy.
Stap 7. stabilisatorstang (bevestiging aan veerpoot) lossen, geen foto van maar spreekt voor zich
Stap 8. Connectoren remzadel lossen (ABS en slijtage indicator)
Stap 9. Remzadel lossen (2 x inbus) en ophangen aan binnenzijde scherm met een flinke tie rap.
Wielhub (of hoe heet zoiets) kan nu ver zakken. Deze hub met een krik ondersteunen.
3 moeren aan de bovenkant van de veerpoot losdraaien, en veerpoot voorzichtig laten zaken met de krik. De hub kan nu maximaal naar buiten kantelen, zodat de gemonteerde demper onder het voorscherm door kan (meest risicovolle deel vd klus).
Vervolgens zware bout waarin de demper in de hub zit lossen en de patroon eruit halen.
Stap 10. Veervoorspanners vast zetten (setje van HBM, Mannesmann € 20 en je bent de man) en topmount losdraaien (inbus en open ring/ratel). Ik moest een deel van de bevestigingsplaat loslijpen (dremel). Hele patroon demonteren en met nieuwe onderdelen op volgorde klaarleggen.
Stap 11. Veerpoot opbouwen conform PET tekening en veervoorspanners weer monteren.
Echter, als de demper weer helemaal in ´hangende´ hub zit, moet de veerpoot moet weer onder de rand van het voorscherm door. Probleem is dat daarna de veervoorsapnners slecht te lossen zijn. Met het risico dat ik vanaf nu nooit meer serieus genomen wordt, vertel ik toch maar mijn oplossing.
Vastgezet met de zwaarste tie raps die ik kon vinden.
.
Je kunt de veerpoot veel makkelijker bewegen en omdat de topmount de spiraalveer vasthoudt, volgens mij toch veilig.
Stap 12. Veerpoot ´richten´ zodat de 3 tapeinden weer in de body komen en de markeringspunten als leidraad aanhouden. Tie raps kun je lossen met een kleine steekschroevendraaier zodat alles mooi geleidelijk gaat.
Stap 13. Alles weer vastzetten (aandrijfas, stab stang, stuurkogel, sensoren, remtang, wiel)