Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

MPH’s 944S Targa

19 aug 2019 21:07

Het was een warme vrijdagmiddag ongeveer een jaar geleden. Ik zat thuis te te werken toen ik gebeld werd: “Ben je nog geïnteresseerd ?” toen begon dit avontuur.....

Tijdens de transaxle meetings bij de Loods in Den Dolder heb ik door de tijd heen altijd met bewondering naar deze 944S gekeken. Waarom? Gewoon omdat ik het een bijzondere 944 vond. De “S” uitvoering is sowieso al vrij bijzonder. De zeldzame Nijlgroene metaallak, gecombineerd met een bruin script interieur oogt zowel sportief als chique. . De auto is origineel Pon geleverd aan een bekende Nederlandse autosportfamilie ( Hugenholz). Ook is de Porsche goed gedocumenteerd; iets waar ik heel blij van wordt. Daarnaast het targa dak, turbodiffuser en de aftermarkt fuchsen eronder. Echt een plaatje. Maarrrr: Hij was niet van mij..... Door de jaren aangegeven dat als hij hem ooit verkoopt... ach; je kent dat wel maar je verwacht niet dat het ooit gaat gebeuren.

Nu gebeurde het begin vorig jaar dat er een aantal hardnekkige storingen optraden. Na diverse reparaties viel de eigenaar voor de tweede keer stil en hij was er klaar mee. Hij belde mij op een mooie vrijdagochtend op. “Als je hem wilt hebben kan je hem nu halen”. “Ik ben er klaar mee”. De middag vrij genomen, oprijwagen gefixed en naar Amsterdam gereden. We zijn ter plekke overeen gekomen dat ik de auto over nam. Onverwacht had ik dus een extra Porsche op de oprit. Geen tijd, geen plek maar ik was al lang verliefd op deze auto ook al was hij niet rijdend. Ik kon hem gewoon niet laten staan. Wat dat laatste betrfeft: Zo ging het ook ongeveer met de 924 turbo die onaangekondigd mijn pad kruiste. Toen stonden er drie!

Na de nodige echtelijke discussies zijn inmiddels de 924 en de 911 vertrokken waardoor er eindelijk tijd maar bovenal ruimte vrij komt voor de “S”. Wat voelde het goed om de hoes na een jaar definitief van de auto af te halen en hem lekker in de garage te rijden. De plek die deze beauty verdient!

In de komende periode ga ik eens rustig kijken wat er allemaal moet gebeuren. Inmiddels is “het elektronische lek” na vele zoekuren al lang boven water en is de auto al weer geruime tijd rijdbaar. ( dank Jaime!) In ieder geval kan groot onderhoud geen kwaad. Helaas is de carrosserie door vandalisme op diverse plekken bekrast. Een bezoek aan de spuiter zal dus plaats moeten vinden. Daarnaast een grondige reinigingsbeurt van het interieur en waarschijnlijk tal van kleine klusjes.

Ik heb er weer zin in om lekker met deze prachtige transaxle aan de slag te gaan. Terug naar mijn eerste Porscheliefde nu de 911 periode voor dit moment even afgesloten is.

Hier alvast een plaatje... Maar er komen op termijn natuurlijk veel betere!

Afbeelding

Op deze plek heeft de arme S een jaar onder een stevige hoes gestaan. :bang:

Wordt vervolgd!
Laatst bijgewerkt door MPH op 19 aug 2019 21:17, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: MPH’s 944S Targa

19 aug 2019 21:15

Mooi man, succes met het vervolg! :thumleft:

Re: MPH’s 944S Targa

19 aug 2019 22:25

Ha mooi. Weer een nieuw project van mph.

Begint het kenteken toevallig met RK?

Re: MPH’s 944S Targa

19 aug 2019 22:26

nielske schreef:Ha mooi. Weer een nieuw project van mph.

Begint het kenteken toevallig met RK?


Ja, die is het!

Re: MPH’s 944S Targa

19 aug 2019 22:37

Der Günter.

Re: MPH’s 944S Targa

19 aug 2019 23:13

Transaxle fan hier :D Mooi hoor, dit ga ik volgen. Mooie kleuren combi en een S is natuurlijk wel zo lekker :thumleft:

Re: MPH’s 944S Targa

08 sep 2019 21:45

Zo, de kop is eraf. Afgelopen week het eerste kleine klusje gedaan.

Het rubber van de achterbumper hing los omdat alle bevestigingspunten op één na doorgerot waren. Bij de Porschedealer een nieuw rubber besteld. ( goedkoper dan online...) en weer netjes gemonteerd.

AfbeeldingAfbeelding
Doorgerotte bevestigingspunten.

AfbeeldingAfbeelding
En weer voorzien van een vers rubber.



Vandaag een wat grotere klus. Het reinigen van de bekleding! Met een geleende extractor / waterstofzuiger aan de slag gegaan ( dank Jaime) . Eerst alles ingespoten met Meguiar’s all purpose cleaner. Lekker ingewreven en vervolgens water ingebracht. Daarna het water met vuil eruit gezogen. Een dankbare klus want het interieur is weer als nieuw! ( nou ja... bijna..:wink:). Een aanrader zo’n goede waterstofzuiger!

Kijk maar even mee Naar het resultaat:

Afbeelding
Zitting bestuurdersstoel met vettig vuil van vele jaren trouwe dienst.

Afbeelding
Hier nog wat vochtig, maar een heel ander gezicht.

Afbeelding
Tijdens de klus.

Afbeelding
Dit kom je tegen als je een stoel na 30 jaar demonteert.

Afbeelding
Hoe mooi is het als dit er onderuit komt na het reinigen!

Binnenkort de olie verversen en een ritje langs de autospuiterij. De auto heeft diverse krassen door vandalisme. Daarnaast heeft een prutser ooit een zijpaneel gespoten zonder de steenslagbescherming te verwijderen. :bang: Dat stoort me mateloos. Maar eens kijken wat het gaat kosten om de buitenzijde naar mijn zin te maken. Helemaal spuiten lijkt niet noodzakelijk, maar het hangt af van de prijs wat we gaan doen de komende winter.

Wordt weer vervolgd..

Re: MPH’s 944S Targa

08 sep 2019 23:51

Volg! Mooi resultaat :thumleft:

Re: MPH’s 944S Targa

09 sep 2019 6:49

Mooi werk MPH! En weer leuk om mee te kijken naar de vorderingen...Lekkere bende onder die stoel

Re: MPH’s 944S Targa

09 sep 2019 13:17

Wauw, en dat zowel aangaande de auto (erg fraai exemplaar) als het resultaat van de klusjes!

Re: MPH’s 944S Targa

09 sep 2019 14:55

Ziet er weer goed uit! Ga zo door zou ik zeggen :cheers:

Re: MPH’s 944S Targa

12 sep 2019 19:04

Erg mooi en leuk om de vorderingen te zien. Eer van je werk!
Ik zie Fuchs-achtige wielen, zijn dit 17 inch replicas?

Re: MPH’s 944S Targa

12 sep 2019 21:57

De vorige eigenaar heeft de wielen aangeschaft. Het zijn 16” Fuchs imitatie velgen. Het stoort me dat het hart glanzend zwart is. Dit ga ik nog matzwart spuiten.
Normaal ga ik altijd voor origineel. Echter; deze 944S is standaard op 15” teledails geleverd. Deze kunnen me niet bekoren dus blijven deze imi’s er vooralsnog onder. Wel een setje Porsche D90 16” erbij gekocht.

Re: MPH’s 944S Targa

13 sep 2019 6:14

Dank je. Weet je de naam van de fabrikant? En de ET waarden? Heb zelf ook een 944S en zou hem graag op Fuchsen zien, maar kan ze nergens vinden (althans niet in 16 inch, 17 wel maar dat is me te veel).
Sorry voor de detour off topic, kunnen ook pm-en.

Re: MPH’s 944S Targa

21 maart 2020 20:52

We zijn al weer maanden verder. Eindelijk de draad maar eens opgepakt. Het wordt tijd om eens goed in de S te gaan investeren. Vandaag van Partworks een grote doos ontvangen met delen waaronder waterpomp, riemen, rollen, bougies, filters en nog allerhande onderdelen.

De bedoeling is om de komende weken de auto technisch te vertroetelen. Wat af- en opbouwwerk doe ik zelf en met het serieuze werk word ik geholpen door vriend Jaime ( ook hier van het forum ). Nou ja geholpen. Het zal er wel op neer komen dat het meeste doet.. :roll:

Wat gaan we doen:
Grote beurt
Distributie
Injectoren reviseren / reinigen
Lekkage stuurbekrachtiging oplossen.
Klokje en dashboardkastje repareren ( doe ik zelf)
Equalizer ( origineel) inbouwen ( doe ik zelf)


Daarnaast is de motorruimte rommelig. Het kleppendeksel heb ik zilver gespoten met hittebestendige lak. dat ziet er echt niet uit. Origineel is de kleur beige. Dat wordt dus weer keurig teruggebracht naar origineel. Wat zal ik doen? Laten poedercoaten of laten spuiten? Wat is de beste optie?

AfbeeldingAfbeelding
Zo lijkt het wel wat maar ik ben er niet blij mee... De achterkant van het verdelerhuis heeft nog de originele beige kleur..

De coating van het inlaatspruitstuk laat los. In mijn ogen een slordig gezicht. Besloten om het complete spruitstuk te demonteren en weg te brengen om het in de originele kleur te laten poedercoaten. Mocht iemand tips hebben waar dit te laten doen? Graag!

Afbeelding
zoals je hier kunt zien; de coating die loslaat op het inlaatspruitstuk

Vandaag gestart om eerst de motor te flushen met forté. Geen overbodige luxe na vele jaren vervuiling. Één klepstoter bleef hangen en maakte behoorlijk lawaai maar het lijkt erop dat dit nu over is.

Als straks het technische deel achter de rug is toch maar de carrosserie aan een nader inspectie onderwerpen. Ook die kan wel wat liefde gebruiken maar eerst de techniek!


De komende week in de avontuurtjes de boel uitbouwen. Tijdens het proces zal ik foto’s maken en plaatsen.

Wordt vervolgd!

Re: MPH’s 944S Targa

21 maart 2020 22:03

Leuk om je (sleutel)werk te zien! Laat de foto’s van de vorderingen maar komen :thumleft:

Re: MPH’s 944S Targa

22 maart 2020 7:44

Leuk om je updates weer voorbij te zien komen! Groot gelijk dat je de kleppendeksel toch beige wilt hebben, origineel is toch het mooiste! Ik volg je updates met belangstelling!

Re: MPH’s 944S Targa

22 maart 2020 18:46

Als je het spruitstuk toch laat poedercoaten dan kun je het kleppendeksel net zo goed meenemen. Of zit er veel verschil in kleur? Kleppendeksel kun je ook ff laten stralen, kan vaak ook wel bij een coater en het wordt niet zo warm dat je geen standaard lak kunt gebruiken.

Re: MPH’s 944S Targa

22 maart 2020 19:07

Origineel is leuk, maar ik denk dat je auto ook erg mooi zullen zijn met een rode crackle op de kleppendeksel.

Ik kon zo snel geen 16klepper vinden, maar je krijgt het idee.
Afbeelding

De inlaat spruitstuk kan je ook polijsten
Afbeelding

Re: MPH’s 944S Targa

22 maart 2020 21:25

Ha Johann, ja inderdaad. Soms kan dit erg fraai zijn. Bijvoorbeeld in een oude Amerikaan.
Maar het is gewoon niet mijn ding. Ik wil het liever zo origineel mogelijk houden in een Porsche.

Bij lufties zie je ookmet regelmaat de Koelvinnen rond de dynamo in een afwijkende kleur. Vind ik ook niets... Tenzij het een volledig verbouwd exemplaar is. Dan wordt het een andere zaak...

Maar ieder zijn smaak en zijn ding.

Maar wel poedercoaten johann? Of gewoon spuiten.

Re: MPH’s 944S Targa

22 maart 2020 22:51

Poedercoaten lijk me ook het beste optie.

Ik ga deze even ook nog laten zien
Afbeelding

Re: MPH’s 944S Targa

23 maart 2020 14:28

Wie neu! :res:

Re: MPH’s 944S Targa

27 maart 2020 15:41

Nou, de kop is er ( bijna letterlijk) af.
Ik ben in de avonduurtjes begonnen om het spruitstuk, verstuivers en kleppendeksel te demonteren. Ik kan jullie vertellen. Als je kantoorhandjes hebt is dat toch wel even andere koek dan sleutelen aan een 924 turbo. Dat was namelijk mijn vorige project vorig jaar. Deze Porsche heeft veel meer Vacuümslangen en allerlei doosjes potjes en stekkers. Bovenal minder ruimte om overal goed bij te komen. Een heel gedoe. Maar met vallen en opstaan kom ik een heel eind.
Ik probeer zoveel mogelijk foto’s te maken hoe alles zat en bewaar alle boutjes per onderdeel in een afgesloten zakje.

Eergisteren draaide 1 inbusbout van het spruitstuk bijna door. Gelijk gestopt en een hulpkreet naar vriend Jaime gedaan. Die keek er 2 minuten naar en het ding was los. ( net toveren..:smile:) wat lekker als je echt handig bent en kennis van zaken hebt..

Inmiddels bijna klaar met demonteren. Morgen nog één weerbarstig boutje en dan is ook het kapje van de verdeler er ook af. Dan kan alles naar de poedercoater.

Het blijkt maar weer hoe belangrijk goed gereedschap is. Heb nu een pijpsleutel 10 nodig. Nou heb ik zo’n setje van 1,99 van de Action. En ja, je raad het al... 1 keer gebruikt en doorgedraaid. :bang: :lol: Morgen maar even een goed pijpsleuteltje 10 halen. Dan kan ik verder en alles wegbrengen.

De injectoren liggen inmiddels ter revisie bij de lokale Bosch specialist. Op zich waren ze goed maar het lijkt me gewoon goed om ze te laten reinigen. Tot mijn verbazing zit er 1 afwijkende in. Het lijkt erop dat het kapje niet op de nozzle zit. Ik hoop niet dat deze in de verbrandingskamer ligt..

Er is nog een hele lange weg te gaan en veel te doen gelukkig staat er geen druk op maar het zou leuk zijn om dit seizoen een beetje te kunnen toeren.

Een paar foto’s van de start:

Afbeelding
Allereerst de motor gespoeld omdat binnenkort de olie ververst wordt Een uurtje laten draaien met forté


Afbeelding
Aan het begin. De fuelrail en injectoren al gedemonteerd. Je ziet duidelijk hoe de verf van het spruitstuk is afgebladderd. In het verleden heeft men al geprobeerd het wat te camoufleren met spuitlak. Ketting en glijplaatjes nog fris. Inmiddels natuurlijk alles afgedekt met een doek.

Afbeelding
De gedemonteerde injectoren. ( de bovenste wijkt af. Zoek de verschillen)

Afbeelding
Kleppendeksel en spruitstuk gedemonteerd. Zoals je kunt zien is het onderblok behoorlijk smerig en wat geoxideerd. Dat ga ik met een koperborsteltje/ tolletje opfrissen.
De kop is enkele jaren geleden vervangen bij de Loods en dat is duidelijk te zien omdat deze nog schoon oogt. De beige kleur op de achterkant van het verdelerhuis is de originele kleur, ook voor het kleppendeksel. Deze gaan we in ere herstellen. En het wordt dus geen rood... Hoe mooi het misschien ook is. Via een kleurenwaaaier de ongeveer matchende RAL kleur beige gevonden.

Afbeelding
Onderzijde van het gedemonteerde spruitstuk. Zoals je kunt zien behoorlijk afgebladderd. Op de achtergrond de “diepvrieszakjes” van Ikea met inhoud..:smile: de kleur van het spruitstuk blijkt overigens veel moeilijker te matchen. van origine is dit niet volledig zilver. Ik heb gekozen voor een iets afwijkende kleur waar ook een tintje goud in zit.

Afbeelding
Kleppendeksel ligt klaar voor de coater ontdaan van oude pakkingresten.

Wordt vervolgd.

Re: MPH’s 944S Targa

27 maart 2020 20:24

Mooi om de vorderingen te zien :thumleft:

Re: MPH’s 944S Targa

29 maart 2020 0:20

Zit dat ringetje met dopje van de injector niet nog in het gat? Als hij er echt zo uit kwam zonder o-ring moet hij eigenlijk wel gelekt hebben?

Leuk projectie.
Plaats een reactie