Een combinatie van liefhebberij voor mijn hobby auto’s en de mooie marketing uitingen van Stipt Polish Point, maakten dat ik in de 2e helft van 2018 een Open Dag van Stipt in Vught heb bezocht en de aanwezige auto’s zagen er geweldig uit.
Voor het vervolg van dit relaas is het belangrijk om te begrijpen dat Stipt 2 soorten behandeling kent. De termen ‘reiniging’, ‘renovatie’ en ‘restauratie’ lijken door elkaar te worden gebruikt maar er is een minder dure en een dure variant. De minder dure variant zou beschouwd kunnen worden als de ultieme poets- / polijst- / detailbehandeling. Bij de dure variant worden delen gedemonteerd, wordt gespoten, hersteld en wordt delen vervangen door nieuwe onderdelen.
Eind 2018 heb ik mijn 996.2 naar Stipt gebracht voor een bodembehandeling. Omdat deze auto ook wel eens een slalom of GP Elite trackday rijdt, adviseerde Rick van Stipt een zgn. ‘bodemreiniging’. Kosten 3.025,- euro incl. BTW en dit is dus de minder dure variant. Heeel veel geld maar ach ja, een hobby mag geld kosten en een deel van de kosten zouden zich vertalen in een hogere waarde van de auto. Rick heeft duidelijk aangegeven; bij deze minder dure variant worden geen bumpers, uitlaten etc. gedemonteerd, we doen dat waar we bij kunnen. Ik moet eerlijk zeggen, het resultaat zag er geweldig uit. Ik heb ook de ‘voor’ en ‘na’ foto’s ontvangen. Ik was helemaal in mijn nopjes.
In juli 2019, ruim een half jaar na de Stipt behandeling, staat deze auto bij Rebel in Steenwijk voor een upgrade naar een instelbaar onderstel. Erwin van Rebel stuurt me een bericht: “Wat is er met de onderkant van deze auto gebeurd?” en ik stuur nog het naïeve antwoord: “Gaaf he, deze heeft een speciale bodemreiniging gehad”. Zo gaaf vond Rebel het helaas niet. De groenblauwe laag van een groot aantal bouten en moeren was aangetast, het vermoeden was door een zuur. Hierbij enkele foto’s als voorbeeld maar ik heb tientallen foto’s gehad van aangetaste bouten en moeren, waarvan ik Rebel verzocht heb ze allemaal te vervangen.
Met een doos vol gedemonteerde, aangetaste onderdelen toch maar eens een afspraak gemaakt bij Stipt om dit te bespreken en de verklaring vanuit Stipt was; ‘die aangetaste bouten en moeren heeft de auto (Nederlandse auto, 100.000 KM, volledig Porsche dealer onderhouden) zeer waarschijnlijk voor de behandeling van Stipt al gehad, bij de minder dure variant vervangen we geen onderdelen maar poetsen / detailen zo goed als het kan en door onze behandeling vallen dingen die niet mooi zijn en die we niet vervangen, extra op. Toch vervelend, we kunnen je een goede prijs voor een nieuwe of een andere behandeling bieden maar omdat je wel heel precies en kritisch bent, adviseren we je alleen nog maar de dure variant.
Ik heb Rick vertelt over een Nederlandse 944S2 die ik inmiddels ook gekocht had en hij zou me een goede prijs maken voor een interieurbehandeling, de dure variant. Waarvan ik voorbeelden had gezien op de open dag, in de mooie marketingfilmpjes en op autoblog, waarbij het woord ‘fabrieksnieuw’ als stopwoord je om de oren blijft vliegen. De goede prijs die Rick me aanbood was 4.537,50 euro incl. BTW voor alleen het interieur van de 944. Kom maar op de doorverwijzingen voor de GGZ, ik gok zelf op een delirium nav een milde Corona besmetting, maar ik heb de auto laten inplannen. (En ja, ik weet dat je voor dat geld ook een leuke 944 kunt kopen)
Midden mei dit jaar de 944 naar Vught gebracht. Het werk zou 1 – 2 weken in beslag nemen, er zou gebeld worden wanneer de auto precies klaar zou zijn. Niks gehoord tot ik een factuur kreeg, betalen voor 1 juni. Dus maar eens gebeld. Ja, inderdaad de auto is zo goed als klaar maar we wachten nog op een aantal onderdelen van de Porsche dealer. Huh? Wat bleek, met poetsen waren de logo’s van een aantal knoppen af gegaan. Het verhaal van de knoppen van een Ferrari maar nu onverwacht ook bij een Porsche. Blijkbaar sterk spul, dat spul van Stipt. Maar goed, er zouden nieuwe originele knoppen de volgende dag binnen komen en de auto kon zaterdag 30 mei worden opgehaald. Een tijdstip afgesproken dat goed paste in de planning van Stipt. Omdat ik zelf erg van boter bij de vis houdt, wilde ik de factuur betalen voordat ik de auto zou ophalen maar toen bleek de tenaamstelling die was afgesproken niet te kloppen. In Vught aangekomen, stond een rij voor de deur van mensen die de Stipt poets spulletjes wilden komen kopen en vanwege Corona maatregelen 1,5M afstand moesten behouden. Op het afgesproken tijdstip me toch maar even binnen gemeld maar 1 van de medewerkers gaf aan dat Rick nog even bezig was. Na 10 minuten wachten nog maar even gemeld en een kwartier na de afgesproken tijd, had Rick dan eindelijk tijd om me de 944 te overhandigen.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik echt geen geduld heb en een hekel heb aan wachten. Daar komt bij dat ik meer geduld heb als ik in de rij moet staan voor een brood bij de bakker dan dat ik dik 4.500,- euro betaal voor een goed poetsbeurt van het interieur van mijn auto. Als ik dan gek genoeg ben om VIP bedragen te betalen, verwacht ik ook de royal red carpet treatment. Dus mijn eerste tekst was: “Joh Rick, we hadden toch een afspraak voor een kwartier geleden?”. Waarom Rick van Stipt reageerde, we hadden 13 minuten geleden afgesproken en in een andere winkel moet je ook wel eens wachten. In 1 klap was de hele beleving van het ophalen van een bijzonder cadeautje weg. Ik heb de sleutel gevraagd en wilde zsm weg. Maar eerst moest er ter plekke betaald worden. Aan de tekst op de eigen factuur van betalen voor 1 juni, had men geen boodschap, tenaamstelling moest ter plekke nog aangepast worden. Geef me die auto nou maar.
Eenmaal thuis aangekomen, dat auto eens bekeken. Ik zal verder de foto’s voor zich laten spreken.
Ja de auto is best heel mooi gepoetst. Maar nee, dit is geen fabrieksnieuwstaat. Het garen van de stuurwiel is lelijk afgebrand. Er zitten harde korreltjes in het stuur en het stuur lijkt overgespoten maar niet perfect. Het is geen fabrieksnieuwstaat. Gewoon niet. En het is ook geen 4.500 euro waard. En oh ja, ook de sticker van de aansteker is gepoetst. Toch nog maar eens een mailtje er aan gewaagd. Als ik wilde kon ik het stuurwiel opsturen en zou Stipt dat opnieuw doen en Stipt zou een nieuwe aansteker sturen. Om vervolgens de verkeerde aansteker te sturen. Nou dan zoek ik ook wel weer zelf de juiste nieuwe aansteker.
Een ervaring rijker, een illusie armer, veel geld armer maar ook leergeld betaald. Misschien dat ze het wel kunnen maar met alle marketing en nu de verkoop van poetsspulletjes (dat is overigens een verhaal apart maar goed) hebben ze het gewoon veel te druk om fabrieksnieuw en de royal red carpet treatment te kunnen bieden, terwijl de prijzen daar wel naar zijn.
Moraal van dit verhaal; de praatjes, filmpjes en blogs zijn mooier dan het daadwerkelijke resultaat. En het is gewoon niet fabrieksnieuw. Het is zeker een hele goede opknapbeurt, maar een hele goede opknapbeurt kan bij een heleboel detailers. Het is geen 3.000,- euro voor een poetsbeurt van een bodem, en 4.500 euro voor een poetsbeurt van een interieur waard.