Bij de APK in mei werd mij aangegeven, dat de stofhoezen van de stuurkogels en de stangen (drop links) die aan de stabilisatorstang zitten droogtescheurtjes begonnen te vertonen. Kortom volgend jaar ben je natuurlijk aan de beurt.
Als je gaat zoeken in de diverse catalogussen van Porsche delen, dan vind je die rubbers niet. Die drop links zijn wel in zijn geheel te krijgen. Kosten tussen de €100 en €150 en meer.
Brezan bracht uitkomst en voor pakweg €10 alle stofhoezen. Alle kogelgewrichten waren nog goed en spelingloos. Ik kreeg bij die stofhoezen een soort klemmen/ringen die om de brede delen van die hoezen moesten worden aangebracht om de hoes op de kogel te houden. Om die ringen eromheen te krijgen was even een heel erg gepruts. Het resultaat was echter fabrieksnieuw.
De rubbers achter de handgrepen waren gescheurd. Dat is een rot gezicht. Buiten dat komt er zo vocht achter. Ik had kortgeleden op marktplaats volkomen toevallig een paar nieuwe rubbers gescoord. Die moesten dus ook maar genmonteerd worden.
Portierbekleding van de rechter deur eraf en de plastic folie net genoeg weghalen, zodat je bij de moertjes van de handgreep kunt. Vooral het moertje achter het brede gedeelte van de handgreep zit lekker ver weg. En er is nauwelijks ruimte. Moertje los. Klunk. Moertje weg. Niet meer gevonden. Zal ergens klem liggen want er rammelt niets. Maar ik voelde natuurlijk onder in de portierbak of daar het moertje lag. Daar voelde ik iets los liggen. Kon het niet plaatsen. Spiegel erbij. Nog niks zien. Om zo maar op de tast iets verder los halen is natuurlijk niet zo verstandig, maar toch maar gedaan. Het bleek een stuk antidreunplaat te zijn wat tegen de binnenkant van het portier behoorde te zijn geplakt en los onderin lag. Verder gekeken, folie verder los en toen zag ik dat er hele stukken van dat spul ontbraken en onderin de portierbak lagen.
Met een verstripper de restanten warm gemaakt en voorzichtig met een plamuurmes eraf kunnen krijgen. Dat ging heel makkelijk. De deur aan de binnenzijde schoongemaakt met wasbenzine en nieuwe dreunplaat geplakt.
Overigens is het een mega gepiel om het achterste moertje van de handgreep erop te draaien. Met een magneet, schroevendraaier en klein tangetje de eerste winding kunnen draaien en dan eindeloos een slagje voor slagje aandraaien. Het is gelukt.
Links lag alle dreunplaat al onderin en hoefde ik nauwelijks restanten weg te halen. Uiteraard ook nieuw aangebracht.
Overigens werkelijk geen spoortje van roest te bekennen.
Het bleek dat het schuim van de bovenste luidspreker van de Nokia geluidsbox van beide portieren helemaal vergaan was. Ik heb gezocht maar kon geen nieuwe speakers vinden. Wel een reparatiesetje van $39 (incl. verzending) dat ergens tussen eind oktober en half december bezorgd zal worden.