Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 15:52

Hello all, zoals ik reeds in mijn presentatie vermelde, ben ik de eigenaar van een 1982 911 SC met "wat" werk.
Ik kocht hem alvast uit Duitsland op foto, en er bleek wat meer dingen niet juist te zijn.
Keuze was dus om hem zo door te verkopen of hem op te maken. Na wat wikken en wegen zal het dus opmaken worden :)
Verkoper had niet het juiste chassisnummer gegeven dus ben ik maar pas na het transport een paar dingen te weten gekomen. Zoals bv dat het geen EURO is maar USA, hetgeen hij wel beweerde, nu goed. Geen probleem uiteraard aangezien hij uit Florida komt en dus ook bijna roestvrij is.
Hij bleek ook een ongeluk te hebben gehad, vooraan passagierskant. Nu ben ik aan het kijken hoe erg het is. Want ben historiek aan het opzoeken geweest, en het ongeval was in 2007. En sindsdien is deze verkocht aan meerdere mensen zonder nog ingeschreven te zijn. En dan export naar Duitsland in 2017.
Nu ik heb een vermoeden dat er een hoop onderdelen van deze wagen zijn verkocht. Waarom denk ik dit?
- De omtoer van lichten is in carroserie kleur en niet chrome in 82 wagens.
- De bumper heeft watersproeiers maar uiteraard staan deze er nu niet op.
- De kilometerteller of miles in dit geval is een 5 digit, en elke 911 heeft er normaal 6. (Aangezien de auto sinds 2007 niet meer heeft gereden weet ik ongeveer de km's, ongeveer een 150000km)

Dit zijn uiteraard assumpties van wat ik uit de boeken lees, mocht het niet juist zijn hoor ik het graag :)

Afbeelding

Nu heeft iemand zich bezig gehouden om deze terug op te bouwen maar het lijkt me niet super gedaan. bv het kofferdeksel staat zo scheef als het maar kan, en dat komt omdat de scharnieren volledig scheef staan en een van de scharnieren hangt aan de auto vast met 2 vijzen.
Dus heb ik besloten om dat dan maar zelf te doen :D
Plan is dus :
Kofferdeksel er af nemen en 2 nieuwe scharnieren plaatsen.
Voorbumper er afhalen en zien of er onherstelde schade is.
Fender er af halen om ook daar de schade te bezichtigen.
Als er hier schade zou zijn, die uiteraard herstellen.

Motor moet er ook uit, want telkens ik hem start druipt er olie overal. Dus hier een hoort een revisie bij. Hij schakelt wel goed dus dat is mooi meegenomen.
Nieuwe teller plaatsen met juiste km's. (Dit gaat nog leuk worden want op papier is het een 130kw wagen, dus een 180pk. maar volgens Porsche website was er geen 130kw porsche in 82.

Nieuw targa dak want er steekt nu een saratoga top in en dat is een doorzichtige plexyplaat wat niet naar mijn zinnen is.

De bekabeling nakijken want ik zie relieken dat er niet meer inhoren, bv een Alarm.

De spoiler herstellen, nieuw setje velgen, en dan nog hier en daar eerder cosmetische issues oplossen :)

Maar eerst de dringende dingen aanpakken. De wagen stinkt naar de benzine, en ik heb een opening gevonden van waar de geur komt. Maar ik heb geen ide van wat het is.
Als er iemand weet wat dat wit ding is en weet waar ik zoiets kan vinden dan ik die geur al stoppen. Nu ga ik er wat tape rond doen.
Afbeelding

De scharnieren heb ik al, dus die ga ik ook plaatsen.
De items dat ik momenteel zoek :
Een correcte teller, en welke is dat dan ook, een 250kmh?
Een targa dak.
En dan heel veel tijd om het project goed af te werken.

Oh ja, de Bentleys is reeds onderweg :D

Re: 1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 17:18

En onderstuk gevonden wat het witte ding is.
Expansie vat
https://www.design911.co.uk/fu/prod1281 ... =doofinder

Re: 1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 18:52

Gaaf zo’n SC. Flink project wel zo te horen, dapper :res:

Veel plezier, leuk om hier te kunnen volgen :thumleft:

Re: 1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 19:10

Succes met je project :thumleft:

Ik had eerlijk gezegd de verkoper toch wel even hard om z'n oren geslagen voor wat betreft dat chassisnummer verhaal :roll: Ik begrijp
dat dit op afstand en achteraf altijd lastig is maar had er toch op z'n minst een briefje aan gewaagd... :wink:

Re: 1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 19:16

Die 180 pk motor kan best wel bij de auto horen.
Een USA 911 van modeljaar 1982 heeft een 930/16 motor waarvoor 180 pk word opgegeven.
Ik hoop voor je dat de motor matching is.

Re: 1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 20:27

Evangeliz schreef:Nu ik heb een vermoeden dat er een hoop onderdelen van deze wagen zijn verkocht. Waarom denk ik dit?
- De omtoer van lichten is in carroserie kleur en niet chrome in 82 wagens.
- De bumper heeft watersproeiers maar uiteraard staan deze er nu niet op.
- De kilometerteller of miles in dit geval is een 5 digit, en elke 911 heeft er normaal 6
Welkom!
Die chromen ringen komt misschien door het plaatsen van oudere exemplaren ter vervanging van de lelijke US gevallen.
Hetzelfde geldt wellicht voor de km teller.

Re: 1982 SC projectwagen.

05 dec 2020 22:24

Op de koplampen horen overzet ringen - bij de oudjes zat daar dan een chromen koplamprand onder ... ergens in de jaargangen Carrera 3,.2 zijn ze overgestapt op zwart.

Je hebt sowieso geen US sealed beam lampen meer - die hebben ook een veel dikkere - en lelijke - ring :|

Qua Pk's :arrow:

78'er & 79'er SC heeft 180 Pk
80'er SC heeft 188 Pk
81'er en later heeft 204 Pk

Maar ik denk dat Anne 2.7 gelijk heeft over de US versies - die hebben blijkbaar allemaal maar 180 Pk - '78 t/m '83 :scratch:

Re: 1982 SC projectwagen.

06 dec 2020 18:07

Heb niet veel tijd gehad, maar heb wat gezocht en de motor is inderdaad 180pk want het is een 930/16 zoals JanCarrera3.2 benoemde.
Ik ga er van uit dat het de restrictieve uitlaat is die hiervoor zorgt, er zal dan wel een manier zijn om die wat op te krikken qua pk's.
Voor de matching zal ik bij porsche moeten horen waarschijnlijk. Maar ik zou verwachten dat ze niet net hetzelfde type motor er zouden insteken. Of het moet echt toeval zijn. We zien wel wat Porsche zal zeggen, of als iemand hier me kan helpen.

Ondertussen is het targa dak in bestelling en ook het expansievat is onderweg.

Weet er iemand wat voor velgen onder deze auto passen? dan bedoel ik eerder in grootte maar ook in breedte. En vooral met wat geraak ik door onze belgische keuring :D
16" 7j en 8j achteraan lijken er door te kunnen. 15" is origineel maar lijkt me wat leeg. 17" zal ik wel dromen waarschijnlijk.

Over het koplampen gedeelte, het chrome mag zeker blijven, vond ik net knap.

Deze week wat werk doen, en meer pics maken.

Re: 1982 SC projectwagen.

06 dec 2020 19:29

Het lagere vermogen van de USA motoren komt door de compressieverhouding.
Bij de USA motoren 930/16 (180 pk) is de compressieverhouding 9,3:1 en bij de Europese motoren 930/10 (204 pk) is dit 9,8:1.
De USA motoren kunnen op benzine met octaangetal 95 rijden en de Europese motoren hebben 98 nodig.

Re: 1982 SC projectwagen.

06 dec 2020 20:21

Waarom heb je de koop niet gewoon teruggedraaid? Of was het een koopje?

Re: 1982 SC projectwagen.

06 dec 2020 23:52

JanCarrera3.2 schreef:Het lagere vermogen van de USA motoren komt door de compressieverhouding.
Bij de USA motoren 930/16 (180 pk) is de compressieverhouding 9,3:1 en bij de Europese motoren 930/10 (204 pk) is dit 9,8:1.
De USA motoren kunnen op benzine met octaangetal 95 rijden en de Europese motoren hebben 98 nodig.



Bedankt, super info, weer iets dat ik niet wist. Goed, het gaat uiteindelijk niet over de pk's maar de ervaring.

Maarten schreef:Waarom heb je de koop niet gewoon teruggedraaid? Of was het een koopje?


Goh, verkoop terugdraaien is moeilijk. Je koopt hem in de staat zoals hij bekend is van de koper. Bewijs maar eens dat je het niet wist. Had ik ook nog vervoer terug moeten betalen. En ja het was een redelijke prijs. Maar had toch minder gegeven had ik het geweten. Nu ik heb er meerdere gezien die pak duurder waren met veel meer km's/miles en in minder goede staat . Vb een super mooie zwarte maar er klopte meerdere dingen niet aan, 964 interieur, 3.2 voorbumpers. En alles trok naar rechts. En die is verkocht voor 33k. Ik betaal 10k minder maar het blijft een iets te dure wagen maar het motto is: we win some, we lose some. Dus laten we er het beste van maken. Veel bijleren is ook mooi meegenomen.

Re: 1982 SC projectwagen.

07 dec 2020 8:27

Evangeliz schreef: een super mooie zwarte maar er klopte meerdere dingen niet aan, 964 interieur, 3.2 voorbumpers.


:roll: ... de G-serie 911 heeft maar 1 type bumper :popcorn:

Re: 1982 SC projectwagen.

07 dec 2020 9:52

Bedoelt denk ik het deel onder de bumper; opbouw mistlampen vs. inbouw bij de 3.2

Re: 1982 SC projectwagen.

07 dec 2020 10:30

Keienvanger.

Evangeliz schreef:we win some, we lose some. Dus laten we er het beste van maken. Veel bijleren is ook mooi meegenomen.
Precies. Blik vooruit en maak er wat moois van! :thumleft:

Re: 1982 SC projectwagen.

07 dec 2020 10:41

Succes met het vervolg, en nu vooruit kijken want het geld ben je toch al kwijt....

Re: 1982 SC projectwagen.

07 dec 2020 12:14

DLotus schreef:Bedoelt denk ik het deel onder de bumper; opbouw mistlampen vs. inbouw bij de 3.2


Dit inderdaad :)

Thanks voor de steun iedereen, ik zie er alvast naar uit om dit project to een goed einde te brengen.

Re: 1982 SC projectwagen.

07 dec 2020 18:56

Evangeliz schreef:Maar eerst de dringende dingen aanpakken. De wagen stinkt naar de benzine, en ik heb een opening gevonden van waar de geur komt. Maar ik heb geen idee van wat het is.
Als er iemand weet wat dat wit ding is en weet waar ik zoiets kan vinden dan ik die geur al stoppen. Nu ga ik er wat tape rond doen.
Afbeelding


Vrees dat tape de benzine geur niet gaat stoppen :wink:. Het witte ding lijkt ook al eens met kit behandeld te zijn, vervangen zal de oplossing brengen vermoed ik.

Overigens kan ik een project absoluut waarderen :thumleft:. Succes en veel (sleutel)plezier :D

Keep us posted!

Re: 1982 SC projectwagen.

09 dec 2020 11:08

Zo’n “Saratoga” dakje, daar kan je nog goed geld voor vragen :shock:
:wink:

Re: 1982 SC projectwagen.

09 dec 2020 16:53

Korte update omdat ik wat tijd heb gehad, de geur is alvast wat minder, blijkbaar heb ik het stuk goed toegetaped :)
Kofferdeksel is er af. Scharnieren stond zo scheef als maar kan.

Het minst leuke nieuws is dat 1 van de gaten geen draad meer heeft. Dus daar zal ik nog een oplossing voor moeten vinden, dikkere bout en tappen waarschijnlijk.
Afbeelding
Is dit trouwens normaal dat dit zo "leeg" is, het lijkt alsof er iets mist.

En alles is dus veel makkelijker beschikbaar en dan kom je uiteraard nieuwe dingen tegen.

Afbeelding
Waarom in godsnaam al die tape op de blazer?

En dan hing er een lose kabel , hetgeen deze is, maar geen idee naar wat hij hoort te gaan.
Afbeelding

ivm, geen idee eigenlijk hoeveel zoiets zou opbrengen, ik kan er geen te koop vinden online, en als je al een advertentie kan vinden is ze verschrikkelijk oud. Momenteel hou ik het nog even bij. Maar wie weet als het budget op is en er moet nog werk gedaan worden. :D

Ondertussen is het targadak aangekomen, maar zonder "sleutels", en de verkoper was zo vriendelijk om er een expansievat gratis bij te geven maar het is in het transport ook gebroken. Die 40 jarige plastiek zal te breekbaar geworden zijn, dus zal een nieuwe worden.

Re: 1982 SC projectwagen.

09 dec 2020 17:04

geen draad , kan je geen Helicoil zetten? werkt meestal prima en hou je de zelfde maat en zie je niets van

Re: 1982 SC projectwagen.

09 dec 2020 19:57

Exact, Helicoil erin. Als je in de buurt van Den Haag woont, ik heb een compleet set liggen.

Re: 1982 SC projectwagen.

09 dec 2020 22:17

Evangeliz schreef:we win some, we lose some. Dus laten we er het beste van maken. Veel bijleren is ook mooi meegenomen.


Geheel mee eens, succes met het vervolg van je project . Ga het volgen.

Re: 1982 SC projectwagen.

12 dec 2020 18:34

De kabel die je aanwijst, die is onderdeel van je kachelbediening.
deze gaat door je schutbord samen met 4 andere naar je kachelbediening in de auto.
Normaal demonteer je ze aan de kachelkleppen en laat je ze vast zitten aan de kachelbediening.

Re: 1982 SC projectwagen.

24 dec 2020 12:30

En die blazer waar je het over hebt, lijkt wel een standverwarming. Zeer zeldzaam. Maar ik kan me vergissen
Plaats een reactie