Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
22 aug 2021 14:51
In diverse berichtjes heb ik mijn belevenissen sinds maart weergegeven. Het doel is om de auto technisch goed te krijgen voordat de carrosserie wordt aangepakt. Dan kunnen alle onderdelen er zo weer op. Ook moet de auto onder en boven goed schoon zijn.
Op dit moment ben ik de onderkant aan het schoon maken. Er zit ongeveer een centimeter op, bestaande uit tectyl, olie, zand, en ander straatvuil. Door de auto op te krikken en de wielen eraf te halen, heb ik de spatborden schoon kunnen maken met een krabber, engine cleaner, wasbenzine, en een hogedrukspuit. Dat is voor 95% gelukt. Het vet zat tot onder mijn oksels en mijn kleren kunnen in de vuilnisbak. Ook zijn de olieleidingen en de oliekoeler nu schoon. De olietemperatuur is nu wat lager.
De volgende stap wordt de bodem. Daarvoor moet de auto op de brug, en een stoomcleaner zou ideaal zijn.
Weet iemand een bedrijf waar ik dit kan uitvoeren?
22 aug 2021 15:00
Al aan droogijsstralen gedacht?
Staan diverse filmpjes van op YouTube.
Succes met het de restauratie !
25 aug 2021 20:49
Dank voor de tip over droogijs! Ik heb inmiddels contact met een firma in Oosterhout die het kan doen. Wel prijzig! Even over nadenken en verder kijken.
27 aug 2021 6:52
Mooi dat werk aan je auto. Voor en na foto’s zouden leuk zijn.
30 aug 2021 16:59
Succes met je project , ga ik volgen.
01 sep 2021 20:45
Na de tip over droogijs ben ik in contact gekomen met enkele bedrijven en heb ik wat filmpjes gezien. De behandeling is deels duur omdat het proces langzaam gaat, zeker als het oppervlak flink vuil en vettig is. Om daarop te besparen ben ik zelf het ergste vuil aan het weghalen.
De dikke laag bagger bestaat uit een mengsel van tectyl, olie, en straatvuil. Ik maak de laag week met Dasty ontvetter, en dan met de schraper aan de gang. Borstelen of vegen met een doek heeft geen zin, je smeert het alleen maar uit. Ik heb gelukkig een brug tot mijn beschikking.
Als eerste was de onderkant van de motorruimte aan de beurt. Wat een troep en wat kun je er slecht bij. Na een tijdje lag de vloer bezaaid met kluiten vet, die lekker aan de schoenen bleven hangen. Door het heen en weer lopen werd de vloer ook flink besmeurd. Na een paar uur vond ik het welletjes, de rest moet maar met droogijs. Vervolgens moest de vloer nog schoon, ook weer een klus van een uur.
Ik denk nu na over het vervolg. Misschien koop ik stucloper, weggooien aan het eind van de dag.
Beter zou zijn om een ruimte te hebben met een brug en een stoomcleaner. Dan is het zo klaar!
01 sep 2021 23:34
Dat idee van die stucloper is zeker niet slecht.
Met een stoomreiniger kun je veel ‘voorbereidend werk’ voor de droogijs behandeling doen.
Dat scheelt dan weer tijd (en kosten) bij de droogijs behandeling.
02 sep 2021 11:23
Nu nog een plek vinden waar ze een stoomreiniger en een brug hebben, en waar het (tijdelijk) een beetje smerig mag worden.
02 sep 2021 11:29
Remmenreiniger doet ook wonderen...
02 sep 2021 22:10
Remmenreiniger werkt ook goed, net als engine cleaner en wasbenzine etc. Het probleem is echter niet het oplossen, maar het verwijderen, en speciaal op moeilijk bereikbare plekken. Dat lukt alleen met een spuit. Ik heb dus een brug met een spuit nodig.
02 sep 2021 22:17
Met een stoomreiniger schijn je ook een heel eind te kunnen komen.
03 sep 2021 10:29
Ik zoek dus een brug met idealerwijze een stoomreiniger, maar gewoon koud water werkt ook.
03 sep 2021 14:09
DHZ garage voor de brug (of een tweedehandse kopen) en een stoomreiniger huren bij bijv. Boels ?
04 sep 2021 10:58
Ik denk niet dat een DHZ-garage toestaat dat je de zaak onderplenst en bevuilt met kluiten tectyl.
04 sep 2021 12:28
Zou ik van te voren ff overleggen, als je de vloer kan afdekken met stucloper blijft er weinig vuiligheid achter lijkt mij.
25 sep 2021 11:55
Na overleg met diverse bedrijven heb ik de stap genomen om de onderkant met droogijs te laten schoon maken. Het resultaat is erg goed. Behoudens wat zeer moeilijk bereikbare plekjes is alle tectyl, vuil, en vet verdwenen en ziet het geheel er maagdelijk uit. Ook de onderkant van de motor en de bak. Op diverse plaatsen zijn kleine beschadigingen en roestrandjes tevoorschijn gekomen. Die kan ik nu netjes behandelen. In deze conditie is (na verdere demontage) de auto goed door een plaatwerker aan te pakken. Doordat alle drek weg is, kan kwaliteit worden geleverd. We gaan verdere plannen maken i.s.m. de Porsche-specialist.
Wat de kosten van een droogijsbehandeling betreft het volgende. De meeste bedrijven vragen een vast bedrag voor het droogijs en verder een uurtarief. De meeste bedrijven vinden het moeilijk om op basis van foto's een inschatting te maken van de hoeveelheid werk. De behandeling van de onderkant duurt minstens een volle dag. Als minimum bedrag kun je wel 1500 euro aanhouden, maar 2000 euro komt snel in zicht.
25 sep 2021 14:55
Goed te horen dat het is gelukt.
Misschien kan je wat foto’s plaatsen, ben wel benieuwd naar het resultaat.
26 sep 2021 11:56
Ik heb wel foto's, maar het uploaden hier is me te ingewikkeld.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.