Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 9:31

In april dit jaar veroorzaakte een afgebroken drijfstang een ravage in het motorblok. Adhv foto's en wat tekst zal ik laten zien wat er sindsdien gebeurd is.

Deel 1: Thuisgebracht worden en demontage

79645 79646 79647 79648 79649 79650 79651 79652 79653

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 9:43

Das niet best. Weet je al wat de oorzaak was?

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 9:54

:shock:
Ik dacht altijd dat de turbo motoren “unkaputtbar” waren.
Mooi dat je laat zien hoe dit er uit ziet.
Succes met de reparatie.

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 9:59

Alles kan kapot. Meestal worden dit soort schades veroorzaakt door een te lage oliedruk in combinatie met een hoog toerental.

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 9:59

F*ck! :roll: :shock: Sterkte Hans. Wel gaaf dat je hier zelf mee aan de slag kan :res:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 10:01

Vandaag wel inrijden hè ipv posten hier…… :drive:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 10:05

Cazzo Super Veloce schreef:Alles kan kapot. Meestal worden dit soort schades veroorzaakt door een te lage oliedruk in combinatie met een hoog toerental.

Foto’s vd oliepomp komen nog….. :salut:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 10:25

Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis :?:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 12:46

Ravage is nog zacht uitgedrukt als ik de foto’s zie. Sterkte en hopelijk snel weer de weg op.

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 13:44

De eerste proefrit is al gemaakt :thumleft:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 14:43

molen934 schreef:Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis :?:

Laat 964Hans het spannende verhaal beschrijven…..mijn bijdrage was minimaal…. :mrgreen:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 15:12

Deel 2

Wat vervangen/gerevisserd is:

Gebruikt , bemeten en gereviseerd carter

Krukas gecheckt: Magnaflux onderzoek, Slingering, onbalans. Krukas is samen met vliegwiel en koppeling gebalnceerd

Nieuwe krukas hoofdlagers

Nieuwe drijfstangen en drijfstang lagers

Gebruikte en bemeten gereviseerde set zuigers en cilinder bussen

Nieuwe uitlaatkleppen

Inlaat klep zittingen gecheckt/ingeslepen

Nieuwe klepgeleiders en klepsteel afdichtingen

Nieuwe klepveren (in- en uitlaat)

Nieuwe nokkenas kettingen

Nieuwe nokkenas fixeer bouten (Porsche voorschrift)

Nieuwe ketting geleiders

Nieuwe oliepomp

Olietank ultrasoon gereinigd

Nieuwe waterpomp

Nieuwe koppeling

Nieuwe rvs water aansluitingen

Nieuwe slang waterpomp

Alle koelwater zuiltjes verlijmt en verpent

Inlaat nokkenas verpent

Alle pakkingen/keerringen/O-ringen nieuw

Alle vloeistoffen vervangen (Olie, Pentosin, koelvloeistof G13)

Oliefilter, luchtfilter en bougies nieuw

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 15:29

Deel 3

Opbouw onderblok, cilinders en nokkenassen

79654
79655
79656
79657
79658
79659
79660
79661
79662
79663
79664
79665
79666
79667

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 15:40

Deel 4

Opbouw rest van het blok en plaatsing in de auto

79668
79669
79670
79671
79672
79673
79674

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 16:20

Wat ziet dat er lekker vers uit zeg...

Alles origineel? Geen versterkte lagers/drijfstangen o.id. gebruikt?

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 16:47

Al met al een knap ‘stukje’ werk…..naast het feit dat goed gereedschap is het halve werk…electronische hoekverdraaingsmeter…. :thumleft:

79675

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 16:51

Deel 5

Wat er mis ging (1)

Halverwege opbouw van het blok een stukje olieschraapveer gevonden. Bleek van zuiger 4 af te komen. Heb niet alles van de zuigerveer in de garage of in het blok (mbv endoscoop) terug kunnen vinden dus had geen andere keus dan blok weer te demonteren. Tijdens en na demontage restanten niet gevonden. Alle delen gespoeld en weer begonnen met de opbouw. 1 ding is zeker: de motor bevat geen zuigerveer restanten!

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Cilinderbussen 1 en 3 (of 4 en 6) en zuigers worden op de werkbank in de waterjacket gemonteerd. Zuiger 2 (of 5) wordt in het blok geplaatst. De waterjacket wordt op het blok geplaatst en zuigers 1 en 3 worden bevestigd.
De zuigerveren van zuiger 2 worden ingeklemd. Cilinderbus 2 drukt dan mbv een hulpgereedschap de zuigerveerklem over zuiger 2.
Om deze handelingen te verrichten moet er voldoende ruimte zijn tussen waterjacket en carter. Zuigers 1 en 3 zijn hierbij maximaal ver uit de ciinderbus, te ver en de olieschraapveer komt uit de cilinder.
Dit is gebeurd en bij het terugdrukken van de zuigers heb ik dit niet opgemerkt.



Wat er misging (2)

Op de olietank twee slangen verwisseld (carterventilatie en een olie-retour). Hierdoor werd olie in het inlaatspruitstuk gepompt die uiteindelijk via de uitlaat weer naar buiten kwam. DRAMA!!
Gelukkig geen fysieke gevolgschade (wel mentale)


Wat er misging (3)

Hoe dom je zijn als je de kettingspanner verkeerd om plaatst. Een gelukje bij een ongelukje was dat het rechts betrof en dus makkelijk te corrigeren was.


Wat er misging (4)

Na dat de motor enige tijd gelopen had drupte er olie tussen de wisselbak en carter. Had de grote krukas keerring bij het monteren van de carterhelften geplaatst. Op de een of andere manier is er iets mis gegaan. (ik denk tgv vloeibare pakking)
Motor er weer onder uit en keerring vervangen. Zoals al eerder geschreven: men krijgt steeds meer ervaring.


Schrikmoment 1 tijdens proefrit

In de garage rookvrij gedraaid.
Een paar minuten na start proefrit begon uitlaat rechts heftig te roken. Na het uitzetten van de motor bleef de uitlaat (gelukkig) roken. Had na misstap 2 de uitlaat uitvoerig gespoeld met benzine, blijkbaar toch niet voldoende.
Na ca 30 km geen rook meer.


Schrikmoment 2 tijdens proefrit

Melding: Koelwater niveau te laag. Oh jee wat nu weer.
Bleek van de linker radiator een koelsnelkoppeling te zijn losgeschoten. Geen enkele relatie gelukkig met de motor reparatie. Wel alles onder de koelvloeistof



Huidige stand van zaken


Ondertussen bijna 500 km gereden. Olie en koelwater zijn in de motor gebleven
Eerste 50 km niet boven 3500 toeren en geen turbodruk.
Langzamerhand kortstondig wat meer toeren gedraaid bij een beetje turbodruk.
Motor hoort en voelt goed aan.

Einde berichtgeving

Groet
Hans

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 16:52

stak schreef:Wat ziet dat er lekker vers uit zeg...

Alles origineel? Geen versterkte lagers/drijfstangen o.id. gebruikt?


Carillo,s
Standaard lagers

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 16:56

Manmanman wat een verhaal weer.
Het lijkt mij frustrerend om constant over je schouder te moeten kijken of het allemaal heel blijft.
Maar wellicht komt alles goed! :drive:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 19:16

Cazzo Super Veloce schreef:Das niet best. Weet je al wat de oorzaak was?


Lastig om met zekerheid te zeggen. Maar met grote waarschijnlijkheid is het begonnen met een gebroken drijfstangbout

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 19:17

molen934 schreef:Zeg Wil was deze turbo wat gekieteld om meer vermogen te krijgen, of heb ik het mis :?:


Klopt

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 19:28

Mooi verhaal. Dank voor het delen.
Niu alles orgineel of toch al weer gekielteld?

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 19:55

MY00 schreef:Mooi verhaal. Dank voor het delen.
Niu alles orgineel of toch al weer gekielteld?


De tuning is zoals het was

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 21:31

Thx for sharing

Ik geniet van de foto's van het blok, hoe het wordt opgebouwd en hoe krachtig het er al vanaf de werkbank uitziet. Ik kan het mij zelfs voorstellen dat je zo'n blok onder een glazen blad in de mancave zet. (denk dat de woonkamer thuis geen kans maakt...)

Veilige kms toegewenst! :thumleft:

Re: Motor reparatie 997 Turbo

05 nov 2021 22:52

Mooi beschreven en knap dat je er ook gewoon bij vertelt wat er mis ging.
Laat zien dat je weet waar je mee bezig bent, gaat helemaal goed komen :cheers:
Plaats een reactie