Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
25 dec 2021 17:53
De voorgeschiedenis kunt u lezen onder de titel "Porsche 911 SC voorbereiding restauratie". Dat verhaal eindigde bij het schoon maken van de onderkant van de auto. Inmiddels zijn we een heel stuk verder, en is de restauratie begonnen.
Eerst zijn zoveel mogelijk delen interieur en exterieur zorgvuldig gedemonteerd en gedocumenteerd. Kleine delen zitten in zakjes met opschrift. Vervolgens zijn motor, bak, en het oliespul door de Porsche Specialist gedemonteerd. Zoals verwacht kwam ik nog aardig wat verborgen vuil tegen. Dus weer een paar dagen schrobben.
De volgende stap was transport naar de plaatwerkerij en (nogmaals) overleg over de werkzaamheden en de externe voorbehandeling van losse onderdelen. Deze externe werkzaamheden heb ik zelf uitbesteed. De plaatwerker is aan de gang met de roestschades en het vordert goed.
Tijdens de demontage heb ik een lijst gemaakt van te vervangen onderdelen en bevestigingsmiddelen. Diverse delen, die daarvoor in aanmerking komen, heb ik gebruikt via internet kunnen vinden. Aan de Porsche Specialist, die mij uitstekende ondersteuning geeft, heb ik een bestellijst inclusief onderdeelnummers gegeven. Het spul is besteld en bijna alles is binnen. De rekening zat tegen de 7000 euro aan.
Sinds de auto bij de plaatwerker is, heb ik alle losse onderdelen en het gekochte spul uitgesorteerd en per locatie op de auto gegroepeerd. Alles is wel drie keer door mijn handen gegaan. Het meeste is ook schoon gemaakt en getest en waar nodig hersteld. Voor sommige onderdelen moet ik toch uitkijken naar vervanging. Er komt dus nog wel 1000 euro aan delen bij.
De motor is inmiddels geserviced en de bak ligt uit elkaar voor revisie (synchromeshes en lagers).
De moeilijkste nog te vervangen onderdelen zijn de draadbomen van de buitenspiegels en het huis van het linker achterlicht. Deze delen zijn via de bekende bronnen niet meer origineel te krijgen. Ik heb nog wel even tijd om rond te speuren. Ik houd mij aanbevolen voor tips!
26 dec 2021 11:03
Natuurlijk heb ik foto's, maar het is me te ingewikkeld om ze hier te plaatsen.
26 dec 2021 12:54
Ik heb hierboven geprobeerd wat foto's te plaatsen maar ik kan ze niet zien. Zal wel iets fout hebben gedaan.
26 dec 2021 15:11
gaaf project om te volgen , er zit in ieder geval genoeg primer op dat deel
zou het niet beter zijn om de hele buitenzijde tot op het metal te schuren ? er zit genoeg lak op van de vorige keren, anders krijg je eiland vorming .
26 dec 2021 16:00
Maar wat ga je doe met die gaatjes in de hoek van de voorruitlijst?
Daar moet even een nieuw stukje in gelast lijkt me.
26 dec 2021 16:48
Lijkt mij een goed advies.
26 dec 2021 16:57
Gaatjes worden nog gedicht. We pakken eerst de grote roestplekken aan, zoals binnenschermen, achterste dorpeleinden, en slotplaten. Kale delen worden tijdelijk in de primer gezet. Er zitten interdaad diverse laklagen op en hier en daar is de lak gaan werken, mogelijk door plamuur. Als het herstelwerk klaar is, wordt de hele auto kaal geschuurd en gaat dan direct weer in een laagje primer.
26 dec 2021 23:00
hha schreef:De voorgeschiedenis kunt u lDe moeilijkste nog te vervangen onderdelen zijn de draadbomen van de buitenspiegels en het huis van het linker achterlicht. Deze delen zijn via de bekende bronnen niet meer origineel te krijgen. Ik heb nog wel even tijd om rond te speuren. Ik houd mij aanbevolen voor tips!
Kijk eens bij Kroon wire harnasses.
Heb net bij een klant de hele auto voorzien van een nieuwe kabelbomen.
Past mooi en duidelijke aansluit schema's
09 jan 2022 17:28
De vraag over de draadboompjes is opgelost.
De zoektocht naar een bruikbaar origineel linker achterlicht heeft resultaat gehad, zie elders.
Deze keer ga ik het hebben over de deurbakken. Die zijn zodanig vervormd, dat ik een stel andere heb opgeduikeld. Die zijn echter ook niet 100%. De bevestigingsgaten zijn uitgelubberd en de onderrand is bij de bevestigingsgaten vervormd. Hoe krijg ik dat recht? Ik heb de onderrand sterk ingeklemd tussen dikke metalen strippen, zodat de vorm nu goed is. Het materiaal heb ik ter plaatse nat gemaakt zodat het een beetje week wordt en de nieuwe vorm wil aannemen. Komende uren maak ik de rand steeds nat met een kwast en over een dag ga ik het droog stomen met een haardroger.
Vervolgens lijm ik onder de bekleding plastic strippen op de rand over de uitgelubberde gatern zodat ik nieuwe, passende gaten kan maken.
Benieuwd of het werkt, en suggesties zijn welkom!
11 jan 2022 21:58
Het experiment met de deurbak is zeer goed geslaagd. Na twee dagen heb ik de klemmen losgehaald. De onderkant is perfect recht. Bij de boutgaten zit soms nog een hobbeltje. Dat heb ik weggevijld. Aan de buitenkant van de gaten heb ik stalen stripjes gelijmd van 8 tot 10 cm lang met een gat van 6 mm. De bekleding komt daar overheen.
11 jan 2022 22:10
Netjes gedaan McGyver
12 jan 2022 8:48
Plaatjes!
12 jan 2022 22:52
Ik heb twee plaatjes in mijn album gezet, maar ik krijg het niet voor elkaar om ze in een bericht te zetten.
13 jan 2022 9:48
Ga naar jouw album en klik op de foto / rechtermuisknop of wat het ook is waar je mee werkt en kopiëren de link.
Klik hierboven op Img
Dan krijg je te zien: (zonder *)
[*img][*/img]
En dan kopieer je de link in het midden (met de xtensie van de foto, (*.jpg)
Dat doet het hem.
13 jan 2022 22:06
De linker foto laat zien, hoe d.m.v. stukken ijzer en allerlei klemmen de rand recht gedwongen wordt. Door de rand goed nat te maken, blijft hij uiteindelijk in de vorm staan. De rechter foto laat zien dat de stripjes over de bevestigingsgaten zijn gelijmd en worden vastgeklemd.
Momenteel doe ik een proef met het zwart spuiten van de binnenvakken.
13 jan 2022 22:27
Boeiend. Ik heb nog een dashboard wat verbogen is onder de zon in Californië. Wellicht kan ik dat ook eens proberen recht te krijgen zo.
30 jan 2022 13:43
Als onderdeel van de demontagefase heb ik de deurklinken uit elkaar gehaald. Op de slotcilinders zit een ring/kraagje van ongeveer 15 mm diameter en ongeveer 3 mm hoog. Het is rubber denk ik, dus na 40 jaar vergaan. In de onderdelenlijst kan ik dit niet vinden. Weet iemand een nummer en of dit bestelbaar is?
31 jan 2022 17:09
Dat is hem niet. Het gaat om een ringetje dat rond de slotcilinder zit in de deurklink. Het kan van plastic zijn.
20 feb 2022 12:51
De tip om de ringetjes van krimpkous te maken is gelukt, zie apart onderwerp.
Aan de carrosserie zijn alle binnenkanten en randen gespoten. De grote vlakken zijn geheel voorbewerkt en klaar voor de kleur. De losse delen zijn nu in bewerking en dat vordert goed.
Nu komt de tijd om aandacht te schenken aan de zwarte delen. De spuiter zegt dat hij deze goed kan spuiten. De grote vraag is welke glanswaardes de juiste zijn. De deurframes en de lijsten van de zijruitjes zijn nu glanzend. De deurkrukken zijn wat mat. De lijsten van voor- en achterruit zijn mat (mogelijk verwering). Wie weet welke glanswaardes van toepassing zijn?
20 feb 2022 13:16
De lijsten zijn mat zwart. Vaak spuiten spuiterijen deze met te veel glans. Motip mat zwart is redelijk de glansgraad zoals Porsche deze toepaste. Ik heb altijd wel wat nieuwe lijstjes liggen en laat de spuiter daarbij de juiste lak maken. Bedenk dat de lijsten origineel wat bobbelig gecoat werden, niet zo glad dan de spuiten jou gaat leveren.
.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.