Beste forumgenoten,
Na een flink tijdje zoeken ben ik er vrijdag in geslaagd een jeugddroom te kopen: een handgeschakelde 928.
De 928 is voor mij altijd een vreemd fascinerende auto geweest, toen ik nog lang geen rijbewijs had las ik de boekjes stuk waarin de 928 het opname tegen iconische Jaguars, BMW’s en Benzen. En al sinds die tijd keek ik altijd op als ik een 928 in het echt zag: die enorm lange en lage motorkap, die deuren die uit een ruimteschip leken te komen, die unieke achterkant. Ooit moest er een eentje komen…
Vorig jaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik me met hulp van De Loods in de Den Dolder wat gaan verdiepen in hoe het aan te pakken. Lezen, lezen, lezen, eerst hier, daarna op Rennlist, op de site van Theo Jenniskens, en ook op het forum van de Nederlandse Porsche 928 club. Op iedere pagina het advies: koop een goede, want op een slechte loop je leeg. En misschien wel 9 van de 10 928s die te koop staan hebben achterstallig onderhoud.
Het afgelopen jaar een aantal exemplaren bekeken. In NL is de spoeling dun, omdat de 928 destijds een peperdure auto was zijn er in NL niet heel veel van verkocht, en maar 10% van de 928s heeft een handbak wat voor mij een vereiste was. Daarom een paar maanden de zoektocht wat uitgebreid naar het buitenland, maar ook daar viel het niet mee om goede kandidaten te vinden. Overal achterstanden qua onderhoud en auto’s die eigenlijk niet meer reden, en bij de specialisten vooral hele dure GT’s en GTS’en die soms wel een jaar de in de showroom staan.
Tot ik deze week van De Loods een berichtje kreeg dat er misschien wel iemand was die zijn (heel goede) auto wilde verkopen. En toen was het zo gebeurd, nog geen 20km van mijn huis
Het is een witte handgeschakelde S4 van 1988 geworden, iets minder dan 2 ton op de teller. Zonder schuifdak en met originele sportstoelen, en met bekleding in leer en stof. Wegens stuklopen van de originele motor is op basis van een ander -gebruikt - onderblok de motor een paar jaar geleden helemaal opnieuw opgebouwd, en is daarbij alles aangepakt wat je maar zou willen doen. Aan veel details is te zien dat de vorige eigenaar veel moeite heeft gedaan zijn auto in heel goede staat te krijgen en te houden.
Dit is hem dan, meer plaatjes gaan volgen:
Gisteren de eerste 400km met de auto gereden, op de A3 heel even de 220 aangetikt, maar dan is het nog lang niet op. De bak schakelt goed en gaat, mits sympathiek bediend, ook goed terug naar 2 en 1. Verbruik is behoorlijk laten we maar zeggen, ik was blij dat ik gisteren in Emmerich maar EUR 2,07 betaalde voor EUR98, maar het streepje van de tank staat inmiddels weer wat lager.
Bij De Loods meteen een afspraak gemaakt voor inspectie en onderhoud: rondom nieuwe banden, nieuwe olie en filters, nieuwe koelvloeistof, schijven en blokken nakijken, distributie controleren en wellicht meteen vervangen met nieuwe riemen, waterpomp etc. Dat gaat over twee weken gebeuren en dan zou de auto er helemaal klaar voor moeten zijn.