De afgelopen jaren ben ik vrijwel niet meer actief geweest op het forum, ondanks dat er op de oprit diverse Porsches stonden. Na de verkoop van de 997 hebben diverse transaxels, waaronder twee 968, een 924 turbo en een 924 Carrera GT, hun intrede gedaan. Ik kan niet zeggen dat ik de 911 miste, de transaxels zijn gewoon ontzettend leuke auto's om te rijden. Toch was er een wens om ooit een 997 turbo of een f-model in de garage te zetten. Aangezien het niet én transaxel(s) én 911 kon zijn, hebben alle transaxels de afgelopen jaren een nieuwe eigenaar gevonden en deed eind 2021 een 1973 911T met MFI (USA import) zijn intrede.
De 911 was in principe goed genoeg om er eerst een paar jaar mee rond te gaan rijden, maar desondanks hebben wij ervoor gekozen om de 911 meteen over te laten spuiten. De auto was in de USA namelijk heel slecht overgespoten in een metallic wit, terwijl hij ooit in de kleur hell elfenbeinweiss (licht ivoorwit) de fabriek uitgereden is.
Zo was de 911 toen hij eind 2021 eindelijk bij ons thuis stond. Van een afstand zag hij er niet slecht uit.
We, mijn zoon Michiel en ik, begonnen met het handmatig verwijderen van de lak. Onnodig, want er zijn betere technieken, maar het was wel een mooie ervaring om wat meer begrip van laksterkte en laklagen te krijgen. Omdat er op een paar plaatsen, onder bondo en verf verstopte, roest tevoorschijn kwam werd al snel voor een volledige restauratie van de carrosserie besloten. Toen begon het volledig leeghalen en documenteren van de onderdelen.
De onderkant, wielkasten, motorruimte en kofferbak zaten vol met bitak, bodyschutz, verf, lijm en ander hardnekkig aangekoekt vuil. Wij besloten daarom om de 911 voor een pyrolyse behandeling weg te brengen. Een zonnebank voor auto's zeg maar... Dat laatste is natuurlijk een grapje, maar hij is voor die behandeling wel in een oven gegaan. De temperatuur wordt daarbij heel gelijkmatig verhoogd, waardoor er uiteindelijk alleen een laag as op de carrosserie achterblijft. Daarna kon de 911 door naar de straler en vandaar door naar een plaatwerker. Vanwege de vliegroest ging de 911 na het plaatwerk nog een keer terug naar de straler voor een lichtere straalbeurt en toen werd hij ook meteen in de epoxy gezet.
Eind 2022 was de carrosserie eindelijk gereed om naar de spuiterij te gaan, die ook het plaatwerk voor ons gefinetuned hebben. Daarna begonnen de voorbereidingen voor het spuitwerk (bodyschutz en grondlaag) en dit voorjaar volgde het uiteindelijke spuitwerk. Onder een sierstip van het raam, kwamen wij een flintje originele en niet door de zon verkleurde lak tegen. Michiel had na enig speurwerk de juiste mengverhoudingen achterhaald, zodat de spuiterij een proefstaal kon maken. En laat dat een exacte match met het verf flintje zijn!
In de maanden dat de 911 bij anderen "logeerde", waren wij thuis in de weer met het schoonmaken, opknappen, vervangen en sorteren van alle onderdelen. On onze vrije tijd hebben wij bijvoorbeeld urenlang de originele boutjes, moertjes en schroeven voor het passiveren ontroest en de "kopjes" opgepoetst met een roterende staalborstel.
N.B. Het is de bedoeling om de motor over een paar jaar te reviseren, wij hebben deze goed lopend uit de auto gehaald. Wel hebben wij zoveel als mogelijk motor onderdelen schoongemaakt en worden de pakkingen vervangen.
Het bedrijf dat de 911 onderhanden nam, ligt niet heel ver van onze woonplaats. Daarom konden wij na het afronden van iedere fase komen kijken. We werden echt super goed op de hoogte gehouden en bijgestaan door de mensen daar. En het belangrijkste is natuurlijk dat het spuitwerk echt heel mooi is geworden.
De foto is in spiegelbeeld, het is een echte lhd
Sinds vorige maand is de 911 dus weer thuis en konden wij eindelijk beginnen met het opbouwen. Als eerste moest de kabelboom geplaatst worden. Gerard Kroon en zijn team (van Kroon Wire Harnesses) hebben een nieuwe kabelboom gemaakt en zo'n nieuwe kabelboom kan ik iedereen aanbevelen. Het is zo ontzettend fijn om met nieuwe kabels te werken, zeker omdat deze op modeljaar gemaakt worden en de kabelkleuren overeen komen met de originele kabels. En niet vergeten, bij Gerard komen ook de stekkers en connectoren met het origineel overeen. De oude boom gebruikten wij om af en toe te spieken als wij twijfelden bij de meegeleverde schema's en afbeeldingen. Michiel en ik hebben beiden geen elektrotechniek gestudeerd, maar door de combinatie van de tekeningen en de oude kabelboom leer je heel snel bij. We keken allebei ook een beetje op tegen het "tunnel" gedeelte, maar dat viel uiteindelijk reuze mee.
De geluiddempende platen zijn er ook al in geplakt. Ik heb voor speciale, voor de automotive ontworpen, platen gekozen, in plaats van de welbekende zwarte bitumen platen die veelal gebruikt worden. De nieuwe dempingsmat in de motorruimte en de oude mat van de hoedenplank en achterbankjes zijn al geplakt en dit weekend gaat het originele tapijt er weer terug in.
Dus tot zover mijn update.
En waar de naam "project Oliver" vandaan komt? Hell elfenbeinweiss = licht Ivoor. Ivoor deed ons aan een olifant denken. De 911 kreeg daarom als koosnaampje Ollie, wat uiteindelijk Oliver werd.