Bedankt allen voor de positieve commentaar.
@Johan, ik begrijp je wel, hoor, het leder zal lang niet zo perfect zijn als dat van Porsche, maar ik heb eerlijk gezegd al slechtere versnellingpoken gezien, dus het is een beetje en gulden middenweg. Het is wel kwaliteitsleder, dat wel.
Wat is er nog gedaan aan de P?
- Nieuwe MAF-sensor, want warm starten na een half uur stilstand werd op den duur wat schaamtelijk, moeilijk is dat niet, 10 minuten werk hooguit.
- de airco-condensors en radiators uitgeblazen na demontage voorbumper.
- Rubberen dichting van het ruitenwisservloeistofreservoir teruggeplaatst (deze was weg), waardoor de complampsproeiers gingen lekken.
- Toen de bumper er af was heb ik racegaas achter de enorme gaten gestoken, zodanig dat er nog voldoende airflow is richting radiator en condensor maar er ook wat blaadjes en ander vuil worden tegengehouden, het oogt bovendien niet slecht en geeft ook nog wat extra bescherming.
De andere leuke maar iets prijzigere upgrade/vervaning aan de wagen is de hele ophanging welke vernieuwd werd.
Er zijn 50k km eens nieuwe schokdempers en draagarmen vooraan geplaatst, maar die achteraan waren letterlijk steenhard. Nu gezien de wagen 3j heeft stilgestaan en rubber ook niet zo goed oud wordt, sommige delen waren nog origineel.
Ben ik stap voor stap de ophanging gaan vernieuwen. Dit met kwaliteitsmateriaal dat geproduceerd is door de OEM leverancier.
=> Draagarmen en stabilisatorstangen werden vervangen door materiaal van Meyle, dit heeft 2 jaar ongelimiteerde kilometerstandgarantie (bij motointegrator in Duitsland kan je er aan relatief goede prijzen aangeraken (pre-covidprijzen)).
=> Nieuwe stofhoezen voor de dempers ook Meyle.
=> Shokdempers wou ik initieel Bilstein B8, maar die waren ofwel heel duur, ofwel heel moeilijk te krijgen de laatste tijd, dus op aanraden van Gert van Carnewal maar een setje gele Koni Sports aangekocht welke in hardheid regelbaar zijn
=> Ik had SPAX verlagingsveren zitten, om de bestaande verlaging te behouden ben ik voor de Eibach verlagingsset gegaan voor mijn auto.
=> Afgelopen weekend heb ik ook nog de motorsteunen vervangen door exemplaren van de OE-fabrikant.
Moest iemand nog interesse hebben in een setje voorste M030 schokdempers met 50k km op (ze zijn nog wel ok) voor een lage prijs.
Ook voer ik veel van de werken voor de eerste keer uit, dus het is telkens ok leerrijk, maar leert je ook wel hoe goed Porsche deze auto's in mekaar heeft gestoken.
Nieuwe draagarmen voor.
Nieuw materiaal voor de achteras.
Oud en nieuw naast mekaar.
Gemonteerd
Achteraan beginnen
Hoop oude rommel eruit
Terwijl ze eruit zijn de toplagers even oppoetsen.
Sommige zaken krijg je niet van de eerst keer los, bleek dat de metalen bus in de rubber zodanig gescheurd zat dat ik gewoon dol draaide. Met een bunzenbrandertje de roeste moer wel los gekregen, maar uiteindelijk de bout moeten doorzagen.
Alle bouten voor de uitlijning achter werden vervangen door originele nieuwe bouten.
Netjes nieuw gemonteerd.
Wat betreft de motorsteunen zou je kunnen zeggen dat de originele wel geheel in frikandellenmodus waren, vooral met schakelen merk je er heel wat van.
Totaal kostenplaatje van bovenstaand projectje inclusief een uitlijning van de wagen naar 996.1 GT3 specs was iets van een €3120, voornamelijk omdat ik het werk heb uitgevoerd, allicht trager dan de garage, maar het was leuk en leerrijk.
Belangrijkste is dat je overal je tijd voor neemt en geen overhaaste beslissingen neemt als er iets tegenzit.
Het resultaat is een als nieuw sturende en rijdende 996, iets wat deze auto's meer dan waard zijn en ze nog meer genietenswaardig maken.
Groetjes!