Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Olivier's 996.1 C2 - Felix

05 jun 2023 16:04

Hallo Allen.

Ik ga hier wat de werken bijhouden die ik zelf aan mijn 996.1 C2 uitvoer. Ook hetgene wat ik laat uitvoeren plaats ik hier dan informatief.

Porsche eigenaarschap moet je goed doen vind ik, maar omdat de portemonee van een jonge dertiger niet eindeloos is proberen we zoveel mogelijk zelf te doen, maar wel goed en met kwaliteitsmateriaal.
Verder vind ik het ook heel leerrijk en kan ik allicht wat kennis meenemen naar mijn gewone dagdagelijkse auto waarvan binnenkort de lease vervalt en die dan ook normaal in eigen beheer komt.

De 996 in kwestie werd Felix gedoopt en heeft volgende eigenschappen
- Oktober 1998 in Stuttgart van de band gerold.
- Handgeschakeld
- 3.4 liter motor, niet meer de originele moet ergens tussen 12000 en 85000km gewisseld zijn door een exemplaar uit 1999
- metalic zwart
- sportstoelen
- M030
- 215.705 km op de teller bij aanschaf.
- stond al 3 jaar stil
- had zo zijn voor- en nadelen. (nieuw hydrostatisch ims van guldenberg, nieuwe aos, nieuwe koppeling), wel getik bij warme motor stilstand), nieuwe olie en filter door vorige eigenaar.

Afbeelding

Hier ene plaatje om mee te starten.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

05 jun 2023 16:10

Welkom Olivier. Leuk om de ontwikkelingen van “ Felix “te volgen
Ik zou je wel aanraden een specialist even naar die tik te laten kijken.
Veel plezier met de Porsche :drive:

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

05 jun 2023 18:02

Leuk om te volgen. Veel plezier en succes met Felix!

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

05 jun 2023 18:17

renetrzes schreef:Welkom Olivier. Leuk om de ontwikkelingen van “ Felix “te volgen
Ik zou je wel aanraden een specialist even naar die tik te laten kijken.
Veel plezier met de Porsche :drive:



Ivm het getik, zij het allicht de uitlaat- of inlaatkleppen. Heb dit ook gemeld aan de specialist welke de keuring voor verkoop gedaan heeft om hem weer in te schrijven. Kan liggen aan het feit dat hij lang heeft stilgestaan. Bij het rijden klinkt hij normaal en zelfs heel goed door de sportuitlaat.
Heb me er zelf ook al redelijk wat mee bezig gehouden, komt vooral voor bij lage oliedruk (minder dan 1 bar) (dus stationair warm draaien). De veer en het zuigertje in de oliepomp heb ik afgelopen zaterdag vervangen/geupdate naar het nieuwe model, maar dit was reeds gebeurd, de nieuwe oliedruksensor ligt ook reeds klaar, maar ik vervang maar 1 deel per keer.
Als het dat niet is dan kan het hem in de oliepomp zelf zitten of een ingeklapte oliefilter. Oliepickup kan het haast niet zijn, de oliepan is er in maart bij de oliewissel afgeweest voor een inspectie en alles zag er ok uit.

De werken aan de auto categoriseer ik een beetje in volgende zaken.

- Domme dingen die stuk gaan, het is en blijft een 25j oude auto.
- Verbeteringen omdat het huidige deel versleten is
- onderhoud zowel cosmetisch als motorisch als mechanisch.

Om de auto door de keuring te krijgen waren alvast 2 nieuwe voorbanden nodig, alsook nieuwe stabilisatorstangen en stofhoezen vooraan.

Beginnen doen we met een dom ding dat stuk is gegaan.
- Stuurbekrachtiging weg.
=> Opgelost met nieuwe klemmen nadat de oude fitting los was gekomen.
Afbeelding

=> Reinigen van motorruimte en koffer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

06 jun 2023 14:33

Een kleine interieurupgrade.

Ik ergerde me reeds een hele tijd aan het leder op mijn versnellingspook waar een gat in zat.
Nieuwe pook was me wat te kostelijk, op Etsy is er een winkeltje die lederen vervangstukken maakt voor Boxsters en 911jes van deze periode voor een eerlijke prijs met goede afwerking.
(aaupholstery of iets in die aard).
Voor een €65 zijn we weer gezet en is dit stukje interieur terug in orde met originele look.

Inbouwtijd, een half uurtje friemelen. Alle gaatjes waren ook reeds aanwezig om het op de originele beugel vast te zetten behalve die voor onder het inzetstuk bovenin. Dus hier even enkele snedes in maken met je mes.

Afbeelding

Afbeelding

Groet.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

06 jun 2023 15:42

ziet er keurig uit :thumleft:

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 11:02

Mooie verbetering.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 11:04

Knappe 996 ... ze worden er elk jaar mooier op :)

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 11:25

Leuk om te zien hoe je de 996 aanpakt, mooie voortgang!

Ik ben enorm pietluttig, dus negeer mij maar even als jij dat niet ook bent. Maar voor mij zijn er enkele punten waar je absoluut geen aftermarket of B-merk spullen moeten kopen en dat is alles die je met regelmaat aanraakt i.e. stoelen, sturen en poken. Er is een hele goeie reden waarom Porsche poken zo duur zijn; de pasvorm, echt niemand doen het ze na. De leerwerkers van Porsche is echt op een eename hoogte. Niet alleen de afwerking maar het gaat ook heel lang mee.

Een nieuwe leren hoes van een hobbyist of een locale stoffeerder is 99.99% van de tijd gewoon niet goed genoeg, en dat is ook zo bij jou pook. Het probleem is dat de leer nooit dun genoeg is, dat omdat een doe het zelfer de leer zonder sheuren over de oude pook moeten kunnen trekken. Maar dat betekent wel dat de pasvorm nooit helemaal goed is en je met onzichtelijk vouwen zitten. Iedere keer dat je nu dat pook vast pakt zal je de ongelijkheid van de leer voelen. Voor sommigen niet erg, voor mij een een ramp.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 13:48

Bedankt allen voor de positieve commentaar.

@Johan, ik begrijp je wel, hoor, het leder zal lang niet zo perfect zijn als dat van Porsche, maar ik heb eerlijk gezegd al slechtere versnellingpoken gezien, dus het is een beetje en gulden middenweg. Het is wel kwaliteitsleder, dat wel.


Wat is er nog gedaan aan de P?
- Nieuwe MAF-sensor, want warm starten na een half uur stilstand werd op den duur wat schaamtelijk, moeilijk is dat niet, 10 minuten werk hooguit.
- de airco-condensors en radiators uitgeblazen na demontage voorbumper.
- Rubberen dichting van het ruitenwisservloeistofreservoir teruggeplaatst (deze was weg), waardoor de complampsproeiers gingen lekken.
- Toen de bumper er af was heb ik racegaas achter de enorme gaten gestoken, zodanig dat er nog voldoende airflow is richting radiator en condensor maar er ook wat blaadjes en ander vuil worden tegengehouden, het oogt bovendien niet slecht en geeft ook nog wat extra bescherming.

Afbeelding

De andere leuke maar iets prijzigere upgrade/vervaning aan de wagen is de hele ophanging welke vernieuwd werd.
Er zijn 50k km eens nieuwe schokdempers en draagarmen vooraan geplaatst, maar die achteraan waren letterlijk steenhard. Nu gezien de wagen 3j heeft stilgestaan en rubber ook niet zo goed oud wordt, sommige delen waren nog origineel.

Ben ik stap voor stap de ophanging gaan vernieuwen. Dit met kwaliteitsmateriaal dat geproduceerd is door de OEM leverancier.

=> Draagarmen en stabilisatorstangen werden vervangen door materiaal van Meyle, dit heeft 2 jaar ongelimiteerde kilometerstandgarantie (bij motointegrator in Duitsland kan je er aan relatief goede prijzen aangeraken (pre-covidprijzen)).
=> Nieuwe stofhoezen voor de dempers ook Meyle.
=> Shokdempers wou ik initieel Bilstein B8, maar die waren ofwel heel duur, ofwel heel moeilijk te krijgen de laatste tijd, dus op aanraden van Gert van Carnewal maar een setje gele Koni Sports aangekocht welke in hardheid regelbaar zijn
=> Ik had SPAX verlagingsveren zitten, om de bestaande verlaging te behouden ben ik voor de Eibach verlagingsset gegaan voor mijn auto.
=> Afgelopen weekend heb ik ook nog de motorsteunen vervangen door exemplaren van de OE-fabrikant.

Moest iemand nog interesse hebben in een setje voorste M030 schokdempers met 50k km op (ze zijn nog wel ok) voor een lage prijs.

Ook voer ik veel van de werken voor de eerste keer uit, dus het is telkens ok leerrijk, maar leert je ook wel hoe goed Porsche deze auto's in mekaar heeft gestoken.

Nieuwe draagarmen voor.
Afbeelding

Nieuw materiaal voor de achteras.
Afbeelding

Oud en nieuw naast mekaar.
Afbeelding

Gemonteerd
Afbeelding

Achteraan beginnen
Afbeelding

Afbeelding

Hoop oude rommel eruit
Afbeelding

Terwijl ze eruit zijn de toplagers even oppoetsen.
Afbeelding

Sommige zaken krijg je niet van de eerst keer los, bleek dat de metalen bus in de rubber zodanig gescheurd zat dat ik gewoon dol draaide. Met een bunzenbrandertje de roeste moer wel los gekregen, maar uiteindelijk de bout moeten doorzagen.
Afbeelding

Alle bouten voor de uitlijning achter werden vervangen door originele nieuwe bouten.

Netjes nieuw gemonteerd.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft de motorsteunen zou je kunnen zeggen dat de originele wel geheel in frikandellenmodus waren, vooral met schakelen merk je er heel wat van.
Afbeelding

Totaal kostenplaatje van bovenstaand projectje inclusief een uitlijning van de wagen naar 996.1 GT3 specs was iets van een €3120, voornamelijk omdat ik het werk heb uitgevoerd, allicht trager dan de garage, maar het was leuk en leerrijk.
Belangrijkste is dat je overal je tijd voor neemt en geen overhaaste beslissingen neemt als er iets tegenzit.

Het resultaat is een als nieuw sturende en rijdende 996, iets wat deze auto's meer dan waard zijn en ze nog meer genietenswaardig maken. :drive:

Groetjes!

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 15:19

Toppie! :thumleft:

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 16:16

Goed bezig , :thumleft: Ik blijf je topic volgen, leuk !

Gr.

Dick

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 jun 2023 16:33

Jij zit niet stil. Mooi werk!

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

08 jun 2023 9:29

Goed bezig :thumleft:

Ik zie dat je de baksteun nog niet hebt gedaan, ik vond bij mijn 996 dat ik na een nieuwe baksteun nooit meer mis schakelde tussen 3 & 5. Je zou eignelijk altijd je baksteun samen met je motorstuenen moeten vervangen omdat je Bak en Motor als een geheel aan/op die drie steunpunten hangen/liggen.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

08 jun 2023 10:24

Lekker bezig hoor!
Dik 3000 euro terwijl je al het werk zelf doet is wel best veel.
Zijn die onderdelen voor het onderstel zelf zo duur?

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

08 jun 2023 12:02

Leuk project om te volgen :thumleft:

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

08 jun 2023 12:16

Bedankt allen,

De versnellingsbaksteun heb ik al naar zitten kijken toen ik m'n brandstoffilter vervangen had in maart... passeert misschien nog wel eens, ook achteraan zijn die 2 hondebotvormige armen ook gebleven...

Harry_sz schreef:Lekker bezig hoor!
Dik 3000 euro terwijl je al het werk zelf doet is wel best veel.
Zijn die onderdelen voor het onderstel zelf zo duur?


Dit valt mee als je ziet wat je hebt, het is nu ook terug een fris sturende auto.

- Dempers = 1100 euro, indien Bilstein B8 was het 1600 geweest
- Veren Eibach = 320 ofzo geloof ik.
- De armen aan gemiddeld € 110 per arm en dat 10x
- Stabilisatorstangetjes, iets van een €30/stuk (4x)
- Stofkapjes voor de dempers, iets van een 60 voor allemaal).
- Motorsteunen, 175 euro per stuk.
- Een zak originele bouten, ook 100 euro
- Uitlijning ook een kleine 100 euro.

Veel onderdelen zijn het laatste jaar duurder geworden door de inflatie etc ...

In het geheel valt de totale kostprijs van de auto me nog steeds mee als ik even de inschrijving en de wegentaks ervoor in België wegwuif. :mrgreen:

Alle werken zijn trouwens stelselmatig uitgevoerd tussen oktober en nu.

Er zit nog wel wat aan te komen ...

Meest dringende is het lage oliedruk probleem van de baan krijgen bij warme motor al stilstand draaien.

Ik heb reeds het vernieuwde zuigertje en veer geplaatst vorige week, maar iemand had dat ook al gedaan voor mij ...
Afbeelding

Volgende is de oliedruk sensor vervangen, ligt klaar om dit weekend uit te voeren, maar wou geen 5 dingen in 1x vervangen.
Indien het dat niet is kan het nog altijd een ingeklapte oliefilter zijn of iets in de oliepomp zelf (hexagonaal verbindingsstuk in 1 van de tandwielen misshcien)

- Remschijven en blokken achter, voorraan kan nog wel even mee (einde van de zomer)

Onderstaand met het geplande onderhoud in begin 2024
- Thermostaat naar lagetemperatuurthermostaat vervangen
- Waterpomp preventief vernieuwen en evt ook al enkele slechte slangen meenemen.
- Bougies
- Bobines
- Bougiebuisjes
- hitteschildje bougies langs 1 kant.

Er zijn nog wel wat kleine en evt groter zaken.
- Misschien de AOS-verplaatsen
- Mettertijd nieuwe kettingen en gelijders, maar dat zien we goed bij een oliewissel of er veel plastic in de filter zit, dat wat de laatste keer helemaal nog niet het geval.
- Stalen remslangen bij de volgende remvloeistofwissel.
- Lederen interieur eens goed poetsen/opfrissen met de juiste middelen.
- ...


We blijven bezig, werken met afgewisseld wat genieten.



Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

09 jun 2023 13:38

Dit heb ik in de winter ook gedaan bij mijn 996 3.4

"- Bougies
- Bobines
- Bougiebuisjes"


+ remschijven en blokken achter.


Was eigenlijk best goed te doen.
Je moet wel een spacer toevoegen aan de hitteschilden omdat de nw bobines iets dikker zijn dan de oude versies.

Die bougiebuisjes zitten soms best vast en zijn soms ook lastig erin te drukken. Bij sommige cilinders kun je er gewoon heel moeilijk bij.

Ik heb toen ook direct een borescope via bougiegaten gedaan en dat zag er allemaal goed uit aan die kant.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

09 jun 2023 16:00

Je noemt jezelf een hobby sleutelaar maar daarmee doe je jezelf tekort, dit is echt supermooi werk!!

Ik heb zelf in avondonderwijs mijn diploma hulpmechanicien gehaald (Syntra) en doe het meeste onderhoud zelf van onze Mazda’s
Het gewone onderhoud dan (remmerij, alles van motor-bak-diffolie, bougies, filters, KVS etc) maar wat ik de “eenmalige” klussen noem zoals het onderstel en/of waarvoor je speciaal gereedschap nodig heb, mogen ze naar de gespecialiseerde garage waar ik al jaren kom. En waar ik ook alle OEM onderdelen koop ook al zijn ze goedkoper te vinden op Internet. Werkt al 10 jaar prima hier “Leven en laten leven” quoi :lol:

Succes met je project en de verdere klussen!!

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

11 jun 2023 16:10

leuk om mijn auto hier trg te zien in een filmpje :lol: en ik probeer altijd mijn pinker te gebruiken :mrgreen:

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

11 jun 2023 19:58

Ik ben het geheel met Vtec eens,
Serieus handig wat je zoal zelf doet in je garage.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

14 jun 2023 13:14

Merci allemaal.
Hier en daar krijg ik wel eens een handje hulp van mijn pa, maar handig zijn helpt natuurlijk wel.

Afgelopen weekend de oliedruksensor op de motor vervangen. Die lost mijn stilstand lage oliedruk bij warme motor helaas niet op, zou graag mijn sensor eens van mijn auto aan een andere 996 hangen om de instrumentencluster te kunnen uitsluiten. Vrees ook dat het evt ook gewoon bekabeling is. Tijdens het rijden is er geen probleem en toont de olieddruk nu ook betere waarden aan.

Iemand een idee of je gewoon een multimeter over de contacten kan zetten? Zou graag weten wat die uitleest.

Je hebt hier een sleutel 9 kraaienpoot voor nodig. Kan je makkelijk losmaken met rechter achterwiel te verwijderen, hitteschild van de bobinnes rechts alsook nog een massacontact.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals hier duidelijk te zien is er wel wat olielekkage aan de bougies. Dit zijn de befaamde dichtingen bij de bougiebuisjes. Worden volgend onderhoud aangepakt alsook ga ik dan met een borescope eens in mijn cilinders neuzen.
Laatst bijgewerkt door Olivierv op 14 jun 2023 13:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

14 jun 2023 13:23

Lekker bezig :cheers:

Zo'n setje kraaienpoten staan ook nog op mijn verlanglijstje; nog nooit nodig gehad maar je zal er maar om verlegen zitten :mrgreen:

Even aan sinterklaas vragen.

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

14 jun 2023 21:03

Een ander puntje waar ik me reeds enige tijd aan erger is de staat van mijn ruitenwisserarmen.
Die zien er beiden niet uit.

Afbeelding

Ik ben dan wat op zoek gegaan en had me bijna nieuwe gekocht (goeie €160) maar stootte dan op een relatief goede set voor weinig van een geaccidenteerde 996 cabrio. Ze waren in OK staat na poetsen (ook daarvoor al)
Gisteren heb ik de armen ontvet en om er het maximale uit te halen 2 nieuwe laagjes zwart en 2 laagjes halfmatte vernis erover en ze zien eruit als OEM nieuwe.
Dit weekend plaats ik ze normaal nog op de wagen.

Ben alvast blij met het resultaat. :D

Afbeelding

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

22 jun 2023 23:08

Het is niet het meest fotogenieke, maar het zit erop en oogt beter dan wat er ervoor opzet.

Afbeelding

Binnenkort nog even verder op mijn probleem met de rikketik bij stilstand warme motor, alsook de lage oliedruk die dan optreedt.
Ivm lage oliedruk raadt men sinds kort voor de 996/986 5W50 olie te gebruiken omdat deze nu onder Porsche Classic vallen.
Om zeker te zijn dat de rikketik geen bore-scoring is zou ik met een cameraatje in de cilinders willen gaan, zeker in de meest toegankelijke. (3-2-6-5). Dan kan ik afhankelijk van de uitslag van daar verder. Heb me er eentje aangeschaft, dus volgend weekend eens doen.
Vanaf nu ook 996/997 inspecties bij mij te krijgen. :lol: :mrgreen:

Is het dermate slecht, dan zal het revisie van het blok worden. Kosten besparen kunnen we dan doen door zelf de motor uit te bouwen, te strippen van accessoires en dan naar de gewenste specialist te brengen auto-resto (NL)of werksmotor (DE Kiel).
Plaats een reactie