In oktober 2018 heb ik, “sight unseen” op de koop knop van een online Porsche veiling geklikt. Een 912E uit m’n geboortejaar, 1976, het enige jaar dat deze auto, die bestaat uit een samenraapsel van 912, 911 en 914 onderdelen, voor de US markt geproduceerd werd.
Dit G model sprak me aan omdat hij dus uit m’n geboortejaar kwam, het er zo op de website foto’s wel prima uit zag en al een E in de modelcode had staan. Doel was namelijk: elektrificeren! En, omdat deze achterin een 2 liter 4 cilinder had liggen, pleegde ik geen “heiligschennis” (al zullen de meningen daar ongetwijfeld over verschillen) door een straight six uit z’n natuurlijke omgeving te trekken.
Mijn ervaring met auto’s: 0. Kan wel wat met m’n handen: begon bijna 25 jaar geleden eens met een vriend aan het bouwen van een houten speedbootje maar omdat dat werk vaak op zondagmiddag plaatsvond met een blik bier erbij en F1 of voetbal op de achtergrond was dat vooral heel gezellig. Bootje is nog steeds niet af maar krijg het niet over m'n hart om het weg te doen. Het heeft afgelopen jaren dienstgedaan als tafel voor auto onderdelen. Heb een aantal jaar geleden ook een huis gebouwd dat is inmiddels wel af...
Ik begin nu pas met dit verhaal omdat het een hobby project is en ik niet ergens druk wilde voelen om er wat aan te doen, het heeft in de afgelopen jaren meermaals wat lang geduurd voor er voortgang in kwam. De ene keer doordat ik zelf even klaar was, de andere keer door externe factoren. Daarnaast moest het klussen gebeuren op momenten dat ik niet aan het werk was of me even kon onttrekken aan gezins activiteiten. Vaak een vrijdag middag of zondag ochtend een paar uurtjes naar de box waar het ding stond. In de winter is dat geen pretje, binnen zo nodig nog kouder dan buiten.
Zal het hele traject in wat posts proberen te beschrijven en vooral veel foto’s erbij plaatsen. Mochten er vragen over zijn laat me gerust weten. Disclaimer: mijn doel is altijd geweest om een auto te maken die ik leuk vind, ik houd me daarbij dus niet altijd aan “puristen regels”…