Hoi allemaal,
Hier even een update. van mijn project. Zoals jullie wellicht nog herinneren heeft mijn 911 lange tijd stigestaan en was het de eerste uitdaging om hem weer tot leven te wekken. Na de oude benzinetank en benzine verwijderd te hebben, brandstoffilter, heb ik een poging gewaagd om hem te starten. Echter is deze poging toen jammerlijk mislukt door een gebroken bendixtandwiel, waarbij de afgebroken delen van het tandwiel tussen tandkrans en vliegwielhuis klem kwam zitten. Was een imitatie ding met een reductieoverbranging, zonder nummers oid. (wrs. Chinees?)
Aangezien ik voor komende winter bedacht had om de motor met bak er onderuit te halen voor groot onderhoud, heb ik dat project nu naar voren gehaald. Achteraf was dat maar goed ook, want dat onderhoud was echt nodig. Ik heb er dus zeker geen spijt van. Ik heb enorm veel geleerd over deze 911!
Wat heb ik allemaal gedaan? Motor en bak grondig gereiningd.
Koppeling, vliegwiel, krukaskeering, nieuwe schakelvork en achteruitrijschakelaar. Tevens bakolie ververst. En natuurlijk een nieuwe originele startmotor.
Bougies vernieuwd, kleppen gesteld, motorbeplating gespoten, nieuwe kachelslangen (4x), alle leidingwerk en bekabeling nagelopen en waarnodig gerepareerd/vervangen, injectoren en koude start injector gereinigd en getest (allemaal in orde). Ik heb trouwens nog weel een flinke puzzel op moeten lossen. Bij het verwijderen van de T14 stekker heb ik per ongeluk het achterste kapje eerst verwijderd, waardoor alle draadjes eruit floepten. Dat heeft me wel even wat werk gekost om uit te zoeken hoe dit aan te sluiten, maar ook dat is gelukt!
Olietank gereinigd en gespoten.
Nieuwe brandstofpomp (was dus toch kapot). Wat een geweldig geluid trouwens als dat ding voor het eerst draait (relais kortgesloten) Dat gaf meteen hoop voor het vervolg.
Hieronder een paar foto's...
En gisterenavond was dan het grote moment... en ja hoor, hij doet het!!!!
Maar wat een rook!
Hij liep wel, maar had echt tijd nodig om wakker te worden na zo'n lange tijd. Na een minuutje of twee proberen was het binnen niet meer leuk en ben ik stopt.
Vanochtend nogmaals geprobeerd, maar nu buiten. Starten en meteen aanslaan. Hij pruttelt en backfired als een dolle (leve de pop-off valve).
Weer afgezet en wederom gestart. Na dit een paar keer gedaan te hebben begon hij regelmatiger te lopen. Hij rookte ook nu weer verschrikkelijk en hij blies olie uit de uitlaat. Toen hij eenmaal wat warmer werd verdween de witte rook. Wel ging hij toen stationair rond 2000 rpm draaien. Dus ik ga nu aan de slag met de diverse onderdelen van het injectiesysteem (WUR, AAR, gasklep, etc.).
De witte rook (letterlijk) zorgde nog voor onverwacht bezoek. Blijkbaar vond iemand in de buurt het nodig om te bellen met de brandweer (P 2 BOB-1 oproep). Zij vonden het, net als ik, uiterst hilarisch!