Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Reimagined Porsche 924 Carrera GTS

30 jan 2025 15:08

Inmiddels is mijn 924 Turbo een zeer betrouwbare onderdeel van mijn verzamelling en mijn 924 Safari heeft ook al weer 2000km afgelegd na voltooiing en de kinderziektes zijn er bijna allemaal uit. Op 28 Februari gaan mijn verzopen 968 Cabrio voor zijn technische keuring bij Porsceh Centrum Gelderland.

DUS

Het is tijd voor de introducite van mijn nieuwe project :cheers:

De basis
Samen met een goeie vriend van mij, hier bekend als Dapatch, hebben we een Porsche 924S gekocht. Hij heeft de motor en versnellingsbak voor zichzelf genomen, en ik heb de rest overgenomen.

Afbeelding Afbeelding

Na lang wikken en wegen tussen een tracktool en een ultieme roadtrip-auto, heb ik nu een definitief plan: een lichtgewicht, Carrera GTS-geïnspireerde restomod met een luxe twist.
Afbeelding

De visie
Exterieur: OEM+ look, zo dicht mogelijk bij de originele 924 Carrera GTS. Ik ben in gesprek met Van Thull Developments voor een carbonfiber GTS-bodykit.
Interieur: Luxe uitstraling met veel leer, die eruit moet zien alsof hij af-fabriek zo geleverd werd.
Gewicht: Zo licht mogelijk! Geen schuifdak en waar mogelijk gewichtsbesparing zonder afbreuk te doen aan de luxe afwerking.
Kleurenschema: Jet Green exterieur, wellicht exposed carbon ala Weissach pakket, bruin lederen interieur. met sport stoelen en geen achterbank
Hier enkele Porsches in Jet Green
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Technische upgrades
Chassis & ophanging:
Geïntegreerde rolkooi à la RUF, met extra seam welding voor stijfheid.
KW V3 schroefset, torsiestaven verwijderd en stabi's van een 968CS
BBS E88
Afbeelding
of Braid Bz17.
Afbeelding

Aandrijflijn:
Audi 07K motor met Turbo, gebouwd voor circa 350 pk aan de krukas.
Afbeelding
Porsche 968 versnellingsbak met LSD.
Remmen: Nog te bepalen, maar ofwel M030 (968) of Big Reds (964 Turbo 3.6).
Uitdagingen:
Dit wordt mijn meest ambitieuze project tot nu toe, en er zullen genoeg uitdagingen zijn. Twee grote punten waar ik nog op broed:

- De geïntegreerde rolkooi – Hoe dit netjes in de auto te verwerken zonder concessies te doen aan de looks en bruikbaarheid.
- Instrumenten die met de 07K en moderne computer kunnen werken en nog steeds Porsche OEM eruit zien, zodat het lijkt alsof Porsche het zo had kunnen maken.
- locaal opsproen van een 07K blok want het is een US only blok die in Passat's, Golfs en Audi's kwam

Ik zal de hele build weer documenteren op YouTube (als ik zin heb), dus wie het leuk vindt om het project te volgen, kan daar ook updates verwachten. Ik ben altijd benieuwd naar input, dus als iemand ervaring heeft met leerwerk, rolkooi-integratie of digitale dashboards in een klassieker, hoor ik het graag!

Ik kijk uit naar jullie reacties en ideeën. Dit wordt een lange, maar hopelijk epische reis!

Groeten,
Johann

Re: Reimagined Porsche 924 Carrera GTS

30 jan 2025 15:19

Lekker! Ga ik volgen. :thumleft:

30 jan 2025 15:50

Ik ook!

Heb je al updates sinds de eerste post? :mrgreen:

Die BBS is wel lekker. En dan in dat mooie kleurtje (Aurum) van de GT2RS

30 jan 2025 15:54

Nog nooit van 07K gehoord, maar zoek je dan zoiets?

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 5-223-1529

Deze ligt 75 km achter Keulen.

30 jan 2025 15:59

Toppie! :D

30 jan 2025 16:00

Dat is hem! Zo zie je maar weer, ik ben aal maanden lang sporadisch aan't zoeken en jij vind er meteen een. Email is reeds verzonden :thumleft:

30 jan 2025 16:08

Top! :ba:

30 jan 2025 16:30

Leuk Johann :!: Een nieuw project om te gaan volgen (hopelijk ook op YT). Dit draadje op Rennlist is je bekend? VW/Audi 07K (2.5L 20V I5) Swap Thread

30 jan 2025 16:30

Zo, dit wordt wel echt next level. Erg gaaf. Veel succes en complimenten voor de kleurkeuze!

Ben benieuwd hoe je zoals Ruf die geintegreerde rolkooi uit het zicht gaat verwerken.

30 jan 2025 17:23

Alleen al voor het bedenken van dit project :thumleft:

Over de uitvoering er van maak ik mij geen zorgen ;)

30 jan 2025 17:40

Fantastisch. Dat zijn (potentieel) leuke blokken overigens :wink:

30 jan 2025 17:41

outletvalve schreef:Leuk Johann :!: Een nieuw project om te gaan volgen (hopelijk ook op YT). Dit draadje op Rennlist is je bekend? VW/Audi 07K (2.5L 20V I5) Swap Thread

Dat is de build van BoostBrothers, en ik heb bij hen een kit besteld om de 07K in de 924 te hangen.

Oh, en mochten jullie je afvragen: waarom een Audi vijfcilinder?

Omdat ik geen grote fan ben van het Porsche 2.5-blok zoals dat in de 944 en 924S te vinden is – het klinkt saai. De 2.0-motor uit de Turbo en normale 924 heeft veel karakter, maar ik heb al een Turbo en een normale 2.0. Mijn idee is dat als puristen en journalisten niet hadden lopen zeuren dat er geen Porsche-blok in de 924 zat, de volgende logische en epische upgrade een vijfcilinder zou zijn geweest.
Ik loop al 20 jaar rond met het idee om een Audi RS2-blok in een 924 te lepelen, maar die zijn inmiddels onbetaalbaar geworden.
Sinds ik dit filmpje acht jaar geleden zag, is het idee alleen maar obsessiever geworden. Enjoy! 8)

30 jan 2025 18:04

Wat een waanzinnige kleurcombo. Groen exterieur met bruin lederen interieur...
Afbeelding

30 jan 2025 18:51

Gaaf hoor Johann,

De kleur is i.i.g. al helemaal top. Dus toch een 924 I.p.v. een 928 project.

30 jan 2025 18:55

Ik zat toch nog even na te denken over die kleur. Het moet wel een enigzins passende kleur zijn en niet te "flashy" in mijn ogen. Daarom zou ik persoonlijk eerder kiezen voor zoiets:
AfbeeldingAfbeelding
dit is Oak Green Metallic

het Jetgreen (dat jouw keuze is, iedere Sjaak zijn smaak) is mij persoonlijk iets te fel:
AfbeeldingAfbeelding

30 jan 2025 20:02

Singer, von Schmidt, Lammertink Vintage, von Biljon :res:

30 jan 2025 21:15

Je vergeet Madster (product van Nederlandse bodem) :wink:

31 jan 2025 1:56

Johann schreef:Dit wordt een lange, maar hopelijk epische reis!

Een reis die ik met plezier blijf volgen
:thumleft:

31 jan 2025 8:20

Je kunt alvast aspirant-lid worden van the green chapter :mrgreen:

31 jan 2025 8:43

Mooi project om weer te volgen. Veel plezier en succes alvast gewenst.

31 jan 2025 11:28

Geweldig!!!

31 jan 2025 11:59

Dat wordt zekers een mooie combi en licht gewicht met pittige power, maaruh met die BBS velgen is ie helemaal af ... tzt dat is ... Succes!! :drive:

31 jan 2025 14:03

Je krijgt maar geen genoeg van sleutelen :mrgreen:
Misschien leuk om een een open dag te houden ??

31 jan 2025 16:13

"Some track ambitions"
:ba:
Mooi toch dat (Oak) groen :thumleft:

31 jan 2025 20:16

outletvalve schreef:Ik zat toch nog even na te denken over die kleur. Het moet wel een enigzins passende kleur zijn en niet te "flashy" in mijn ogen. Daarom zou ik persoonlijk eerder kiezen voor zoiets:
AfbeeldingAfbeelding
dit is Oak Green Metallic

het Jetgreen (dat jouw keuze is, iedere Sjaak zijn smaak) is mij persoonlijk iets te fel:
AfbeeldingAfbeelding

Grappig dat je Oak Green noemt, want dat was precies mijn startpunt. De keuze voor Jet Green heeft behoorlijk wat denkwerk gekost.

Sommigen van jullie weten misschien dat de Golf 1 tot 2009 in Zuid-Afrika van de productielijn rolde. Dit model, de Citi Golf, werd naast de nieuwste generaties geproduceerd en genoot enorme populariteit. Tot op de dag van vandaag heeft het een cultstatus. Het leukste model was de CTI en later de R, een hernoemde 1800 GTI.

Afbeelding

In 1992, aan het einde van mijn middelbare schooltijd, was mijn vader toe aan een nieuwe auto. Hij reed altijd BMW, maar zijn toenmalige E30 325i kwam aan het einde van de leaseperiode. We vonden allebei de nieuwe E36 weinig inspirerend, dus ontstond er een plan: hij zou terug naar de basis gaan en een nieuwe Citi Golf CTI bestellen. We kozen voor Oak Green.

In die auto heb ik leren rijden, en die kleur is me altijd bijgebleven.

Helaas kan ik geen foto vinden van een CTI in Oak Green, alleen van een lager gespecificeerd exemplaar met schade – maar je snapt het idee.

Afbeelding

Volgens mij is Jet Green hier het beste match :D
Plaats een reactie