Hoi, zoals aangegeven in mijn oude topic, bij deze het nieuwe topic over de revisie van de motor van mijn 911.
Het begon met op een vrijdagavond de mortor en bak er weer onderuithalen. De zaterdagochtend daarna heb ik de auto zelf weer naar huis gebracht op de aanhanger en daarna de motor en bak opgehaald. Alles thuis weer gestald in mijn garage, zodat ik op m'n gemak aan de slag kan.
Allereerst de bovenkant 'kaal' gemaakt (injectie & inlaten, kabelboom, topcover, dynamo, etc.). Toen werd meteen het eerste probleem zichtbaar; olie in de inlaat van cilinder 2. (alle anderen zijn droog)

Klepgeleider? Hoogstwaarschijnlijk wel, maar ik zal vast nog wel e.e.a. tegen gaan komen.
Intussen waren mijn motorstand en bevstigingsbeugel ook binnengekomen en heb ik de motor hieraan bevestigd. Dat werkt echt een stuk praktischer als je de motor 360 graden kunt ronddraaien.
Vervolgens de motor 180 graden gedraaid om de uitlaat te demonteren. Wat een klus is dat zeg. Dat ding zit er al 45 jaar onder en de bouten waren flink verroest en dus vergroeid met het geheel. Dus, flink spuiten met kruipolie, wrikken en stoken met brander. Gevolg: gedemonteerde warmtewisselaar rechts en de rest in één gehaal, 2x gebroken draadeind, 2x losgekomen draadeind en een aantal dolgedraaide boutkoppen en moeren, die laatste aan de flenzen van de pijp. Die haal ik nog wel los. Ik houd er in ieder geval al wel rekening mee dat er ook veel olie in de katalysator en in de demper zit. Kijken wat we daarmee gaan doen.

Nu zijn ook de uitlaten goed zichtbaar en 4 van de 6 hebben flinke olie- en koolaanslag.

Klepgeleiders? Ik ga het zien als de koppen eraf zijn...
Vervolgens heb ik er nu de covers van de distributie vanaf gehaald. Nog oude en zelfs vastgezette tensioners zitten erin. Woensdag weer verder met de nokkenassen en cilinderkoppen.

Wordt vervolgd!